actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 10th May 2010, 23:37
Sharon van Ballaer
Gast

Moslima's moesten van hun baas varkensvlees eten om beter werk te leveren

Moslima's moesten van hun baas varkensvlees eten om beter werk te leveren

In Taiwan loopt een proces tegen de directeur van een kledingatelier. Hij zou drie van zijn werkneemsters - moslima's uit Indonesië - gedwongen hebben om varkensvlees te eten. Voor moslims is een varken onrein en is de consumptie ervan verboden.

Meer kracht
Directeur Chang Wen-lin was van oordeel dat het vlees de vrouwen meer kracht en doorzettingsvermogen zou geven en dat het van hen betere arbeidskrachten zou maken. Als ze zijn bevel zouden negeren, moesten de Indonesische gastarbeidsters loon inleveren.

35 euro per maand
De drie moslima's moesten lange dagen kloppen in het kledingatelier van Chang Wen-lin. Hun dagtaak begon om 7 uur 's ochtends en eindigde om 23 uur. Dat leverde hen 35 euro per maand op.

De vrouwen dienden een klacht in tegen hun baas. Ze zochten hun toevlucht tot een mensenrechtenorganisatie omdat ze bang waren het land uitgezet te worden. Zij hebben inmiddels een andere job gevonden in Taiwan. (eb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/...e-leveren.dhtml

Mening:
Ik vind het schandalig dat deze directeur eten opdringt dat tegen de godsdienst is van zijn werknemers. Dit laat zien dat godsdienstvrijheid overal niet zo een alledaags iets is als bij ons. Ik vind dat we eens moeten stilstaan bij wat wij hebben, en voor gewoon aanzien, en dit vergelijken met wat deze mensen hebben! Deze vrouwen werken 16 uur per dag voor slechts 35 euro per maand en dit meestal in omstandigheden die mensonwaardig zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 19th May 2010, 15:22
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User

Ik denk niet dat een werkgever kan bepalen wat zijn werknemers moeten eten. Het is een ziekelijke gedachte dat een werkgever zich alles kan permitteren. Ik begrijp niet waarom een werkgever dit doet. Is het frustratie? Onbegrip? Ik hoop dat werkgever en werknemer er uit komen door een goed gesprek. Een beetje begrip voor elkaar kan toch veel doen. Al vrees ik dat de problemen veel fundamenteler zijn dan dit...
Met citaat antwoorden
Oud 19th May 2010, 15:51
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User

Dit kan echt niet in onze huidige maatschappij. Mensen moeten meer begrip hebben voor de culturele verschillen tussen volkeren en godsdiensten. Men moet dit respecteren, werkgever of niet. En dan nog, volgens mij kan een baas dit nooit eisen. Zoals gezegd zit dit probleem veel dieper en denk ik dat die baas gewoon iets heeft tegen andere volkeren of godsdiensten.
Met citaat antwoorden
Oud 30th September 2010, 15:05
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User

Niet enkel de eisen die deze baas stelt qua voedsel, maar ook de algemene werkomstandigheden zijn onaanvaardbaar. Dat deze vrouwen zulke lange dagen moeten werken voor zo weinig loon is in onze westerse wereld bijna ondenkbaar. Als ze dan nog eens extra loon zouden moeten inleveren zouden ze helemaal niets meer verdienen. Helaas lijkt deze situatie geen uitzondering en zijn er verschillende landen waar zulke slechte werkomstandigheden voorkomen.

Dat de baas van een bedrijf mag beslissen over de eetgewoontes van zijn werknemers vind ik ronduit belachelijk. Het lijkt mij ook meer een zet tegen de moslimcultuur in het algemeen, dan dat de baas wil dat zijn arbeiders beter werk zouden leveren.
Als de vrouwen plots wel varkensvlees zouden eten, dan zouden ze niet plots beter gaan presteren op hun werk. Niet enkel varkensvlees zorgt voor kracht.

Ik hoop dat het proces een rechtvaardig resultaat zal geven en een voorbeeld mag zijn voor de mensenrechten overal in de wereld. Niemand zou slecht behandelt mogen worden enkel op basis van geloofsovertuiging.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd October 2010, 22:27
Davy.Lostermans's Avatar
Davy.Lostermans Davy.Lostermans is offline
Registered User

Als zo'n werkgever moet je toch vreemde hersenkronkels hebben. Je kan je werknemers niet verplichten tot het eten van voedsel dat tegen hun geloofsovertuiging in gaat. De logica achter zijn manier van werken lijkt me ook absurd. Vegetariërs presteren evengoed als hun carnivorische medemens. Ik vind het barbaars. Zo kan je op den duur een mens verplichten zijn eigen soortgenoten te gaan verorberen met de gedachte fysiek sterker te worden.
Spijtig genoeg is dit één van de zovele gevallen van misbruik van macht door werkgevers in die landen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:31.