|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Buitenland Britse kinderdagverblijven bannen verjaardagstaarten
In verschillende Britse kinderdagverblijven mogen voortaan geen taart en andere zoetigheden meer gegeten worden op verjaardagen. De maatregel valt onder een nieuwe richtlijn om kinderen gezond te laten eten. Dat melden de Britse media maandag.
Het 'Pre-School Nutrition Project', zo heet het nieuwe initiatief waaronder de richtlijn valt. Zoetigheden als taart en koekjes mogen voortaan niet meer gegeten worden in de kinderdagverblijven. Ouders die hun kinderen zulke lekkernij meegeven, krijgen het op het einde van de dag gewoon weer mee naar huis. 'Onze richtlijnen moeten de kinderdagverblijven aanmoedigen om gezonde snacks te voorzien voor alle kinderen die onder hun zorg vallen. Ze worden aangemoedigd om creatief te zijn op speciale dagen, zoals verjaardagen, zodat ze geen snacks met een hoog suikergehalte moeten serveren', zo zegt Julie Tierney, verantwoordelijke bij de Britse gezondheidsdienst die achter de richtlijn zit. Volgens critici kan het bannen van zoetigheden echter contraproductief werken. 'Ik sta volledig achter het idee om gezond voedsel aan kinderen voor te schotelen. Maar het verbieden van taart op verjaardagen gaat echt te ver', aldus Nick Seaton van de 'Campagne voor Echte Opvoeding'. 'Een dieet staat onder andere in het teken van eten met mate. Als men dingen volledig gaat verbannen, dan zullen sommige kinderen daartegen rebelleren', zo luidt het. 'Het is niet de bedoeling om de kindertijd volledig te verpesten'. Onderzoekers van Chester University zullen de nieuwe richtlijn evalueren. Het definitieve rapport daarvan zal op 28 mei bekend worden gemaakt. bron: destandaard.be Ik weet dat dit in Rijkevorsel al veel langer zo is. Waarschijnlijk is het in (bijna) alle scholen hier het geval. Naar mijn mening is dat een goed initiatief. Het is belangrijk dat kinderen de smaken van gezond voedsel leren kennen. Want later grijpt men toch terug naar de smaken die men kent. |