|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Een op vier leerlingen heeft gescheiden ouders
Een op vier leerlingen heeft gescheiden ouders
* woensdag 05 mei 2010, 11u25 * Bron: belga * Auteur: sdg Een op de vier leerlingen in de derde graad van het secundair onderwijs heeft gescheiden ouders. Bij kleuters is dat een op de tien. Voor scholen en leraren is omgaan met verschillende gezinsvormen en veranderende gezinssituaties van leerlingen niet evident. Daarom verspreidt het magazine Klasse deze maand een stappenplan voor een gezinsbeleid op school onder 200.000 leraren. Vijf tot zeven procent van de gezinnen is immers nieuw samengesteld en 9,5 tot tien procent van de kinderen leeft in een gezin met een stiefouder. Bovendien is elf procent van de vrouwen tussen 40 en 44 jaar alleenstaande moeder. Bij de mannen in die leeftijdscategorie is slechts twee procent alleenstaand. 'Respect en begrip zijn in het stappenplan de sleutelwoorden', zegt professor schoolpschychologie Hilde Colpin (K.U.Leuven). 'Dat uit zich al in kleine dingen, bijvoorbeeld het aantal nieuwjaarsbrieven laten kiezen of didactisch materiaal gebruiken waarin verschillende gezinsvormen aan bod komen. Voor de school biedt een gezinsbeleid een kader om op terug te vallen bij problemen of misverstanden.' Een gezinsbeleid moet bijvoorbeeld een antwoord geven op situaties met ouders die geen bezoekrecht hebben, maar hun kind komen ophalen. Om te testen hoe gezinsvriendelijk hun school is, verspreidt Klasse een gratis stappenplan en brochure rond 'Gezinsvormen' onder 200.000 leraren. Via YouTube, www.tvklasse.be en andere online kanalen verspreidt TV.Klasse bovendien een filmpje over omgaan met verschillende gezinsvormen. Bron: http://www.standaard.be/artik/detai...DMF20100505_046 Mijn mening: Als we in de klas staan en we spreken over gezinnen, moeten we rekening houden met de leerlingen die gescheiden ouders hebben. Sommige leerlingen zien hun vader of moeder nauwelijks of niet meer. Het kan zijn dat de leerlingen zich daar schuldig over voelen omdat ze denken dat het hun schuld is dat hun ouders uit elkaar zijn gegaan. Het is dan aan ons (als we merken dat ze zich schuldig voelen) om ervoor te zorgen dat ze ons vertrouwen en er met ons over willen spreken. Zo kunnen wij hun duidelijk maken dat het niet hun schuld maar dat het probleem ergens anders ligt. Als de leerlingen beseffen dat niet zij, maar iets anders het probleem is, zullen ze misschien beter met de scheiding kunnen omgaan. |