|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Scholieren krijgen les over geweldgame
Scholieren krijgen les over geweldgame
* maandag 12 april 2010 * Auteur: ZDNet.be - Pieterjan Van Leemputten Britse negenjarigen krijgen GTA-les. Zo moeten ze het verschil tussen echt en geanimeerd geweld leren. Enkele Britse scholen gaan negenjarige leerlingen gewelddadige fragmenten uit het computerspel Grand Theft Auto tonen. De bedoeling is dat de kinderen zo het onderscheid kunnen maken tussen echt en geanimeerd geweld, en leren over de gevolgen ervan. Volgens de Daily Mail start het Get Real-project in acht scholen in Liverpool. Politie en ouders gaan geweld bespreken in de klassen en tonen daarbij materiaal van Grand Theft Auto, Bugs Bunny en de Itchy en Scratchy Show (de gewelddadige tekenfilm uit The Simpsons). De bedoeling is dat de leerlingen het verschil leren maken tussen echt en geanimeerd geweld en daarbij inzien dat echt geweld wel degelijk gevolgen heeft voor de dader en het slachtoffer. Ook zijn er kaarten gemaakt van het spel en de cartoons, samen met afbeeldingen van echte dronkaards, messen, en ruziënde ouders. Telkens moeten de kinderen antwoorden met 'good real life, 'bad real life', 'not real life' of 'not sure'. Het controversiële project kan op protest rekenen. Zo vinden sommige ouders het schandalig dat de overheid geld steekt in het tonen van gewelddadige games en cartoons, terwijl ze hun kinderen net proberen af te schermen van geweld. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...ampaign=seeding Mijn mening: Super! Ik vind dit erg goed. Jongeren krijgen steeds meer moeilijkheden om fictie van de realiteit te onderscheiden. Kijk maar eens naar de schoolmoorden in de VS en in Duitsland. Ik snap dat ouders niet graag hebben dat hun kinderen met geweld in aanraking komen, maar ooit komen ze er toch mee in aanraking. Dus dan kunnen ze er beter al wat van weten en goed het onderscheid maken. Wel vind ik dat ouders rekening moeten houden met wat ze kopen voor hun jongeren. Op elk doosje van zo'n spelletje staat de minimum leeftijd op. Ik vind dat de ouders zich daar aan moeten houden en dat ze niet zeggen van: "Och, dat scheelt nog maar een jaartje." Ook als de kinderen een oudere broer heeft, mag die enkel maar spelen op gewelddadige spelletjes als zijn jongere broer er niet bij is. |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind dit zeer positief!
Net zoals Griet zegt moeten jongeren het onderscheidt kunnen maken tussen het spel en de realiteit. Ik zelf vind het niet erg als jongeren deze spelletjes spelen (als ze de gepaste leeftijd hebben) want hierdoor leren ze ook vaak dingen die vele mensen niet willen begrijpen. Reactievermogen, tactisch denken,... wordt allemaal ontwikkeld wanneer jongeren gamen. Zolang de jongeren maar een maximale tijd per dag spelen vind ik dit positief. Het les geven laat de jongeren zien wat kan en wat niet kan en wat de eventuele gevolgen zijn mocht je te lang spelen of niet terug naar de realiteit te kunnen gaan. Dit gaat hetzelfde effect geven dan je een drugspreventie doet op scholen. Zeker positief dus... |
#3
|
|||
|
|||
Het is goed dat ze de kinderen het verschil tussen echt en geanimeerd geweld willen duidelijk maken.
Maar ze gebruiken hier het spel GTA voor negenjarige leerlingen... De minimumleeftijd van dit spel is 18, ze hadden volgens mij toch wel een ander spel moeten uitkiezen. Ik ben het er wel mee eens dat het de verantwoordelijkheid van de ouders is om er op toe te zien welke games hun kinderen spelen. Ouders weten volgens mij vaak niet wat voor spel hun kind speelt. Hier zou nog beter moeten op toegezien worden. |