|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Homo incognitus zet evolutie mens op stelten
Homo incognitus zet evolutie mens op stelten
In het Denisovagrot in Zuid-Siberië is een vingerkootje gevonden van een tot nu toe onbekende mensensoort. Uit DNA-onderzoek bleek dat ”Homo incognitus” een ander type betreft dan de moderne mens en de Neanderthaler. Johannes Kraus en Svante Pääbo, antropologen aan het Max Planckinstituut voor evolutionaire antropologie in Leipzig, stelden vorige week in het blad Nature dat het gaat om een mensachtige –hominide– uit Afrika, die meer dan 30.000 jaar geleden geleefd zou hebben. Het DNA verkeerde ondanks de veronderstelde hoge leeftijd in uitstekende conditie. Onderzoekers bekijken nog of het een man of vrouw is geweest, welke oog- en huidskleur en welke bloedgroep de fossiele mensachtige heeft gehad. De Denisovavinger past niet in de huidige opvattingen over de evolutie van de mens. Jarenlang geloofden antropologen dat 40.000 jaar geleden slechts twee mensensoorten de aarde bevolkten: de Neanderthaler en de moderne mens. „Weer heeft het wetenschappelijke beeld van de evolutie van de mens een revolutionaire verandering ondergaan”, aldus Pääbo. De onderzoekers menen nu aanwijzingen te hebben dat mensen zich in die periode ook al over het Aziatische vasteland hadden verspreid. 31-03-2010 07:29| gewijzigd 31-03-2010 13:38 Reformatorisch dagblad Eigen mening: Dit geeft weer een heel ander beeld over het verleden, over onze geschiedenis. Ik vind het altijd geweldig om nieuwe dingen te ontdekken over het verleden. Ook kan je dit artikel gebruiken tijdens een les geschiedenis, hiermee kan je aantonen dat onze kennis over het verleden een evoluerend proces is. Elk jaar worden er wel nieuwe dingen ontdekt. Als je een les over de evolutie van de mens geeft kan je aanhalen dat de evolutie anders zou kunnen gelopen zijn dan dat ze in het handboek vermelden. Je kan dit als achtergrondkennis meegeven. Iets in de marge, want echt duidelijkheid is er niet. Je kan moeilijk een hele andere geschiedenis gaan vertellen dan wat er in de handboeken hebben staan waaruit ze studeren. Maar ik vind het belangrijk dat de leerlingen, toch zeker de leerlingen uit da Aso richtingen, enige notie hebben over de nieuwe inzichten van de geschiedenis. |