|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Toyota roept nieuwe hybrides terug
De Japanse autofabrikant Toyota gaat wereldwijd 400.000 hybride auto's terugroepen. In ons land hebben 1.200 wagens nazicht nodig. De eigenaars krijgen een brief in de bus om naar de garage te gaan voor een gratis tussenkomst.
De terugroepactie slaat in hoofdzaak op Prius-modellen van de derde generatie, die sinds mei 2009 in Japan zijn vervaardigd en verkocht. Het nieuwste model van de Prius zou kampen met problemen met de software van het antiblokkeersysteem, dat voorkomt dat de auto begint te slippen. In België worden 1.200 wagens van het type Prius van de derde generatie teruggeroepen. Dat zegt een woordvoerder van Toyota België. De wagens krijgen een software-update van het remsysteem, na klachten in de VS en Japan. Het ABS-systeem wordt aangepast om iets sneller te reageren bij remmen op gladde of hobbelige wegen, aldus de woordvoerder. Japan De meeste van de getroffen auto's rijden in thuisland Japan, waar 223.068 hybride wagens mogelijk een probleem met het remsysteem hebben. In totaal worden er in Japan 199.666 Priussen teruggegroepen. De actie slaat daar verder op 12.423 wagens Lexus HS250h en 10.820 SAI, waarvan de verkoop in Japan tot eind februari of begin maart wordt stilgelegd. 'We hebben vernomen dat Toyota dezelfde maatregelen overal ter wereld gaat nemen', aldus een verantwoordelijke van het Japanse ministerie van Transport. Het zou om ongeveer 200.000 auto's gaan. De terugroepactie is een nieuwe tegenvaller voor de autoreus nadat wereldwijd 8 miljoen wagens terug naar de garage moesten door problemen met het gaspedaal. In een eerder stadium bood Toyota-topman Akio Toyoda al zijn excuses aan voor andere problemen met auto's. Eigen mening: Ik ben natuurlijk als wetenschappelijk aangelegd iemand voor al de alternatieve energiebronnen. Ook de hybridewagens vind ik fantastisch. Struikelblokken voor een aankoop: - Prijskaartje aan verbonden? - Nu dit nieuws weer is uitgelekt, zullen vele mensen gaan denken 'Ik koop wel een gewone wagen, want die alternatieven staan nog niet op punt' Langs de andere kant, de wagen moet ooit eens getest worden. Jammer dat dit nu juist moet gebeuren... |
#2
|
|||
|
|||
Ook Honda roept nog meer auto’s terug
Probleem met airbag Na Toyota houdt ook Honda een uitdeinende terugroepactie. Vorige week kondigde het al aan meer dan 600.000 auto's te willen inspecteren omwillle van een elektrisch probleem, nu zijn er ook zorgen over de airbag van een 400.000-tal auto's. Voor de airbag gaat het om vijf modellen die in 2001 en 2002 voornamelijk in de Verenigde Staten en Canada werden verkocht. Honda, de op één na grootste autoproducent van Japan, wil in totaal 437.763 auto’s onderwerpen aan een inspectie. Het bedrijf erkende dat een persoon in de VS om het leven is gekomen door een defecte airbag. Elf mensen raakten gewond. Honda organiseerde in november 2008 voor het eerst een terugroepactie voor vierduizend auto’s. Vorig jaar zomer werden daar 440.000 auto’s aan toegevoegd. In totaal heeft Honda nu dus bijna een miljoen auto’s teruggeroepen vanwege het airbagprobleem. Vorige maand kondigde Honda ook nog een terughaalactie aan voor circa 646.000 auto’s die kampen met defecten in de raambediening. Concurrent Toyota maakte eerder op de dag bekend dat het wereldwijd 437.000 hybride auto’s naar de garage wil halen wegens problemen met de remmen, waaronder voertuigen van het vlaggenschip de Prius. 10/02/10 Bron: Het Nieuwsblad Nog nooit zoveel auto’s teruggeroepen De oorzaak: te goedkope productie NVT - Autoproducenten moeten almaar vaker hun modellen terugroepen voor een groter of kleiner mankement. Hoofdoorzaak: de almaar goedkopere productie en de almaar snellere opeenvolging van nieuwe modellen. Vorig jaar moesten er in België niet minder dan 32 keer auto's worden teruggeroepen. Twee jaar eerder was dat nog amper de helft, zegt Chantal Pauwels, woordvoerster van de Federale Overheidsdienst Economie. Het nieuwe jaar brengt geen beterschap: in vijf weken maakten we al minstens vijf terugroepingen mee. Naar de hoofdoorzaak hoeven specialisten niet lang te zoeken: de autoconstructeurs besparen te veel op onderdelen. 'We zitten aan de grenzen van de verhouding prijs-kwaliteit', zegt de Gentse professor industriemanagement Hendrik Van Landeghem. 'De modellen wisselen zo snel dat er vaak onvoldoende tijd is om de slijtage afdoende te bestuderen met duurzaamheidstests.' Ook de leveranciers staan onder almaar grotere druk om hun onderdelen almaar goedkoper te maken, zegt Van Landeghem. Daarbij komt dat auto's almaar minder mogen verbruiken. Dat betekent lichtere onderdelen en een grotere verleiding om minder robuuste materialen te gebruiken. Een extra probleem is dat verschillende modellen tegenwoordig op dezelfde basis worden gebouwd. 'Men onderzoekt niet altijd voldoende of een onderdeel even slijtvast is voor alle modellen waarvoor het gebruikt wordt', zegt algemeen directeur Luc Missante van Federauto, de beroepsfederatie van de garagisten. Leo Muyshondt, al vijftien jaar verantwoordelijk voor de autotesten bij Test-Aankoop, ziet ook een probleem in de snelle opeenvolging van de modellen. 'Ze moeten zo snel na elkaar op de markt komen dat ze vaak nog niet helemaal op punt staan als ze al verkocht worden. De constructeurs gaan er dan van uit dat ze die kinderziektes wel zullen oplossen bij de eerste onderhoudsbeurt.' Maar een massale terugroeping als nu bij Toyota, dat heeft Muyshondt nog niet meegemaakt. 'Vroeger werd weliswaar minder ruchtbaarheid gegeven aan dergelijke problemen. De constructeur loste ze vaak in stilte op, door de dealers te briefen.' 'Tegenwoordig durven de constructeurs zo lang niet meer te wachten', zegt autojournalist Tony Verhelle van Autogids. 'De schrik voor dure schadeclaims zit er goed in. Vroeg of laat waait dat fenomeen over van de Verenigde Staten naar Europa.' 04/02/10 Bron: Het Nieuwsblad Eigen mening: De technische fouten doen zich blijkbaar niet alleen voor bij (nieuwe) hybride auto’s maar ook bij de meest voorkomende auto’s. Dit probleem is duidelijk een gevolg van onze kapitalistische maatschappij. Auto’s moeten ze snel mogelijk op de markt komen, om zo snel mogelijk winst te maken. Ondermeer door het ontbreken van duurzaamheidstests staan deze auto’s vaak nog niet helemaal op punt als ze verkocht worden. De constructeurs willen zoveel mogelijk winst maken en gaan er dan ook van uit dat ze de mankementen wel zullen oplossen bij de eerste onderhoudsbeurt. Aangezien het herstellen van deze auto’s en de mogelijke schadeclaims heel wat (meer) kosten moeten autoproducenten toch maar eens hun aanpak aanpassen en ter verandering kwaliteitsauto’s leveren. |
#3
|
||||
|
||||
Hybride auto's staan inderdaad nog niet op punt. Het is een nobel streefdoel, maar we moeten niet overhaast te werk gaan. Het is beter om eerst alle kinks uit het systeem te werken, alvorens het grootschaals op de markt te brengen. In onze maatschappij draait alles om zoveel mogelijk winst maken in een zo kort mogelijke tijdspanne. Kwaliteit staat echter boven kapitalimse, als je het mij vraagt. Auto-ongelukken veroorzaken vele doden, veiligheid is dus zeer belangrijk. Deze auto's hadden zorgvuldig gecontroleerd moeten worden vooraleer zij de fabrieken verlieten. Anderzijds zijn er slechts zeer weinig auto's die effectief problemen hebben. Het is dus een nobel streven dat toyota deze modellen gratis controleert voor hun klanten. Voor deze klanten garandeert dit ook dat toyota bekommert is om hun veiligheid. Een beetje reclame is altijd mooi meegenomen.
|
#4
|
||||
|
||||
Ik ga helemaal akkoord met vorige post. Toch wil ik ook nog even bijvoegen dat dit een mooi voorbeeld is van onze hoogtechnologische maatschappij waarbij veel mensen er gewoon van uitgaan dat apparaten gewoon moeten werken, zonder dat de mens precies doorheeft dat er ook gevaren aan kunnen verbonden zijn. Hoe meer men ervan uitgaat dat men altijd op hoogstaande technologie kan vertrouwen, hoe meer moeilijkheden/ gevaren er kunnen ( en zullen?) ontstaan.
|