|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Belgische bedrijven moedigen verklikken van collega's aan
Belgische bedrijven moedigen verklikken van collega's aan
Een aantal Belgische of in België actieve bedrijven heeft een contract ondertekend met de Amerikaanse onderneming EthicsPoint. Die biedt een systeem van professionele verklikking, of whistleblowing, aan. Dat melden de kranten van de groep Sud Presse zaterdag. Mail of gratis kliknummer Via het systeem moet een werknemer niet naar zijn baas stappen om onbehoorlijke praktijken van een collega aan te klagen, maar kan hij een mail sturen of bellen naar een gratis nummer. De kranten noemen bedrijven als Baxter, Alcatel-Lucent, Adecco, AB InBev, Delhaize Group, Coca-Cola, ArcelorMittal, Eli Lilly en Siemens. De contracten van Delhaize Group en ArcelorMittal zouden alvast alleen gelden voor de filialen in de Verenigde Staten en Canada. Bron: Het Laatste Nieuws (www.hln.be) Mening: Ik ben niet onmiddelijk 'voor' dit initiatief, maar ook niet 'tegen'. Verklikken klinkt nogal kinderachtig, maar als er echt grote problemen zijn tussen collega's in een bedrijf, vind ik dat dit wel kan. Vaak durven mensen niet naar hun baas stappen om een probleem aan te kaarten en met dit systeem gebeurd dit misschien wel. Toch vraag ik me ook af wat zo'n systeem doet aan de band tussen werknemers in een bedrijf? Als je weet dat je collega's je anoniem en achter je rug kunnen aanklagen bij je baas. Hier promoot ik dan toch liever de man-tot-man-conversaties. Als er een probleem is tussen collega's of met een collega, moet dit persoonlijk worden besproken en aangepakt. |
#2
|
|||
|
|||
Ik denk dat het zowel nadelen als voordelen heeft. En ben het volledig eens met wat jij zegt. Ik kan nog wel iets extra toevoegen. Wanneer je dan berispt wordt, ga je misschien iemand verdenken die je heeft verklikt en uiteindelijk is het iemand anders. Daarom ben ik ook wel voor een gesprek. En je moet toch ook altijd de twee kanten van een verhaal aan horen. En door een gesprek met de 2 collega's kan het probleem misschien veel sneller worden opgelost en dat het misschien berust was op een misverstand. Dit is volgens mij niet zo gemakkelijk in dat nieuwe systeem.
|
#3
|
|||
|
|||
Enerzijds vind ik het systeem van professionele verklikking een ongezonde methode om te communiceren met medewerkers en gaat mijn voorkeur uit naar een open communicatie en wederzijdse verantwoordelijkheid voor het oplossen van eventuele problemen. Anderzijds vinden werknemers in praktijk vaak geen gehoor voor hun problemen en kan dit systeem wel een oplossing bieden.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig eens met Jolien. Mijn voorkeur gaat ook naar open communicatie, omdat je face-to-face een beter zicht krijgt op beide kanten van het verhaal. Door het systeem van verklikking gaat één partij het hoge woord voeren, terwijl (waarschijnlijk) beiden even graag hun verhaal willen doen.
En aan de andere kant vind ik dat dit een oplossing biedt voor werknemers die zonder dit systeem hun mond zouden houden. Zo denk ik aan werknemers die onterecht worden behandeld door hun hogere en daarom liever geen face-to-face-gesprek hebben. |