actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 10th December 2009, 15:53
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User

Duitse tiener sterft na wurgspel

Duitse tiener sterft na wurgspel

08:26 In Duitsland is er opnieuw een tiener gestorven door een wurgspelletje. Het gaat om een 14-jarige jongen uit het Duitse Havelland.

Zijn moeder trof hem levenloos aan. De Duitse jongen had voor het uitvoeren van het 'spel' eerst de instructies opgezocht op het internet. Dat weten de speurders omdat de pc nog aanstond met het scherm op de aanwijzingen.

De jongen moest volgens de internetbron zijn adem zo lang mogelijk inhouden tot hij bewusteloos werd. Dan zou hij de gewenste roes ervaren.

Ook in ons land, voornamelijk in Wallonië, hebben wurgspelletjes al doden geëist.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/buitenland...a-wurgspel.aspx

Mijn mening: Omdat we met tieners moeten werken, moeten we ook de gevaren waaraan ze blootgesteld zijn weten. Dit is één van de zovele gevaren. Tieners vinden deze 'rage' vrij interessant.
Waar zitten deze tieners toch met hun gedachten? Willen ze zo graag high worden? Ik zou als leerkracht met tieners over wurgspelletjes spreken. De leerlingen moeten weten dat ze dit niet mogen doen. Misschien is dit langs de andere kant ook geen goed idee. Wat niet mag, doe je meestal toch. Ik snap dat tieners veel willen uitproberen. Maar willen ze zo ver gaan dat ze erdoor sterven?
Toen ik nog in het middelbaar zat, had ik hier nog nooit van gehoord. Ik wist niet dat wurgspelletjes bestonden, laat staan dat ik wist dat je er high van kan worden. Voor zover ik weet heeft niemand van mijn oude school hier zich ooit mee beziggehouden. Onze school was niet zo groot dus dan hadden we dat wel gehoord. Als iemand van mijn vrienden dit zou willen uitproberen, zou ik hem/haar toch tegenhouden. Ik zou hem/haar wijzen op de gevaren en waarschijnlijk de anderen (vrienden/ouders/leerkrachten) inlichten.
Met citaat antwoorden
Oud 10th December 2009, 17:36
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User

Griet heeft gelijk; we zullen in de toekomst met tieners werken en dus is het belangrijk dat we op de hoogte zijn van zulke dingen. Al ben ik toch geneigd te denken dat dit slechts een 'voorbijgaande' rage zal zijn. Van korte duur dus. Dit is te hopen allessinds. Ik vind dat men de scholen in de regio's die getroffen worden met slachtoffers hulp moet gaan bieden, maar in de regio's die gespaard blijven van dit fenomeen moet ook geen hulp worden verschaft, dit zal toch slechts sommigen op 'slechte' gedachten brengen en een duwtje in de rug geven tot experimenteren.
Met citaat antwoorden
Oud 10th December 2009, 18:06
Sharon van Ballaer
Gast

Griet, ik vind dit een geweldige post!
Ik deel je mening, maar ik wou nog even zeggen dat kinderen zeer vaak imitatiegedrag vertonen. Waarschijnlijk is dit bij 1 kind begonnen omdat dit kind het had ontdekt op het internet. Het wou het waarschijnlijk wel eens uitproberen. Vervolgens heeft het het verteld aan zijn vriendjes. Om 'stoer' te zijn en erbij te horen. kinderen rond die leeftijd moeten zichzelf nog bewijzen. Zij ervaren een enorme groepsdruk om erbij te horen volgens mij en daardoor ga je rare dingen doen. Niemand wil uitgesloten worden éh? Om die reden denk ik dat wij hier nog nooit eerder van hoorden. Het ontdekken van zoiets duurt volgens mij lang, maar het verspreid zich als een lopend vuurtje. Een reden voor het feit dat het net nu ontdekt is en niet toen wij die leeftijd hadden kan bijvoorbeeld zijn dat jongeren nu bijna altijd en overal toegang hebben tot het net. Ik denk dat dat 'in onze tijd' nog niet hetzelfde was, zoals het nu is. Ik vind het mooi dat jij hier over met je leerlingen zou praten. Ik denk inderdaad dat dit zou kunnen aanzetten tot. Maar aangezien dit gedrag al bezig is, denk ik dat erover praten en hun wijzen op de gevaren een grote slaagkans heeft. Hen hierover een waargebeurt verhaal vertellen is misschien ook niet zo'n slecht idee. Als laatste wil ik nog 1 ding zeggen. Je verteld dat jij je ouders, familie, leerkrachten zou inlichten. Maar deze jongeren, het gaat in dit geval om een 14 jaar 'jonge' jongen, voelen volgens mij een enorme groepsdruk en durven dit denk ik ook niet gaan 'verklikken'. Wij (18-jarigen) hebben volgens mij al een bepaalde autonomie verworven en een kritische kijk. Deze jongeren staan nog maar aan het prille begin van de ontwikkeling van hun eigen identiteit. Hun identiteit wordt nu nog merendeels bepaalt door hun vrienden.
Met citaat antwoorden
Oud 10th December 2009, 18:10
jeroen.ooms@edu.khk. jeroen.ooms@edu.khk. is offline
Jeroen.Ooms

Het wurgspel is een zeer gevaarlijke rage. Wat bezield jongeren om zich te wurgen met een sjaal of ander object. Je kunt toch wel andere zaken vinden om je mee te amuseren als tiener. Ik vind dat men de jongeren moet inlichten over de gevaren van het spel, want ik ben er zeker van dat er misschien nog wel slachtoffers zullen vallen. Een campagne tegen het wurgspel zou helpen.
Ik heb op het internet een engels preventiefilmpje gevonden:
http://www.humo.be/tws/deze-week/19...t-wurgspel.html
In het filmpje wordt duidelijk gemaakt dat het wurgspel een extreem gevaarlijk spel is dat kan leiden tot de dood. Ik vind dat men die filmpjes in het Nederlands moet vertalen en verspreiden!
En ik heb ook nog een artikel gevonden waaruit blijkt dat dit wurgspel al een lange tijd bestaat (In 2007 maakte het in Frankrijk één van de eerste slachtoffers) en dat het ook in Vlaanderen een bekend "spel" aan het worden is.
http://www.humo.be/tws/deze-week/19...t-wurgspel.html
Met citaat antwoorden
Oud 10th December 2009, 19:10
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Oud 10th December 2009, 19:19
jolien.van.dun jolien.van.dun is offline
Registered User

Ik vind dit een zeer interessant onderwerp (ook het filmpje en het artikel van Jeroen) en dit moet zeker besproken worden. Je kan je er vragen bij stellen, zoals de meeste zullen doen ook inclusief jongeren, maar eenmaal het een rage is, denken jongeren hier niet meer bij na. De belangrijkste oorzaak hiervan is de groepsdruk, denk ik, als jongeren ben je er enorm hard mee bezig om er bij te horen. Ik vind dat alle reacties op deze posts een goed standpunt hebben verduidelijkt en ik vind Jeroen zijn idee om dit filmpje naar het Nederlands te vertalen een uitstekend goed idee!
Met citaat antwoorden
Oud 12th December 2009, 20:00
Ilja.Rits Ilja.Rits is offline
Registered User

Ik ben het eens met de meningen hieronder. Als toekomstige leerkrachten moeten wij van zulke soort zaken op de hoogte zijn. Ook moeten we jongeren proberen duideiljk te maken dat dit niet kan. Leerkrachten maar ook de ouders hebben hier verantwoordelijkheid in. Tieners zien sommige dingen nu eenmaal niet van hun eigen in, wij moeten deze dan duidelijk maken!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:58.