|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Q-koorts besmet bij ons al 19 mensen
Q-koorts besmet bij ons al 19 mensen
De Q-koorts, ook 'geitenziekte' genoemd, rukt op naar ons land. In Vlaanderen zijn dit jaar 19 patiënten met Q-koorts geregistreerd. Dat meldt de dienst Infectieziektebestrijding van de Vlaamse overheid, berichten de kranten Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. Q-koorts is een gevreesde ziekte, veroorzaakt door een bacterie die vrijkomt bij spontane abortussen van besmette melkgeiten. De bacterie kan via de wind overgedragen worden op de mens en hart- en longfalen veroorzaken. In het slechtste geval sterft de patiënt. In Nederland zijn sinds 2007 al elf mensen aan de 'geitenziekte' bezweken. De dienst Infectiebestrijding van de Vlaamse overheid registreerde dit jaar al 19 mensen die besmet waren met Q-koorts. Er werd geen duidelijk verband gevonden tussen de slachtoffers en schapen- of geitenbedrijven. Niemand is aan de ziekte overleden.De bacterie wordt meestal gediagnosticeerd in het Tropisch Instituut voor Geneeskunde. Mogelijk ontsnappen er nog met Q-koorts besmette mensen uit de statistieken omdat bij een longinfectie niet altijd het verband wordt gelegd. Het is mogelijk dat zij de ziekte in het buitenland opliepen, of dat er ook in ons land besmette geiten zijn. In Nederland liepen dit jaar al 2.003 mensen Q-koorts op. De ziekte rukt in versneld tempo op naar ons land. BRON: de standaard Eigen mening: Persoonlijk vind ik dit een zeer alarmerend bericht. Het feit dat wij in de grensstreek wonen, maakt ons mogelijke kandidaten om besmet te geraken met het virus dat O-koorts veroorezaakt. Wat me vooral ontrust, is dat deze ziekte zich met de wind verspreid, en dat je zelfs niet met besmette dieren in aanraking hoeft te komen. Dit maakt het dus extra moeilijk om eraan te ontkomen als het virus in je omgeving opduikt. Ondanks de zovele besmettingen (en zelfs al dodelijke slachtoffers) is dit de eerste keer dat er echt aandacht aan wordt besteed in de media. Het is dus dringend tijd dat de mensen van volksgezondheid maatregelen gaan treffen! |
|
||||
|
||||
Ik vind dit ook zeer verontrustend. Toch begrijp ik ons land niet. Ze weten dat het een zeer gevaarlijke ziekte is (voor dier én mens). Toch zal het nog enige tijd duren voor ons land beseft dat we moeten vaccineren. Want als het te laat is vragen ze zich weer af hoe dit kon gebeuren...
Ik hoop in ieder geval niet dat dit zo erg wordt als de dollekoeienziekte e.d., zodat iedereen gaat panikeren en geen geitenvlees/-melk/-producten meer gaat kopen. Ons beleid moet gewoon voor een keer op tijd ingrijpen. In Nederland zijn er al zoveel zieken en maar liefs 6 doden dit jaar aan de ziekte overleden. |