![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Kinderen weer vaker naar niet-gemengde klassen
di 01-12-09
bron : HLN.be ; buitenland Kinderen weer vaker naar niet-gemengde klassen Gemengd of niet-gemengd onderwijs? Het lijkt een achterhaalde discussie. Niet-gemengd onderwijs is uit de tijd, gemengd onderwijs is de norm en niemand wil terug naar het vroegere systeem. Of wel? Concentratie In Groot-Brittannië splitsen steeds meer gemengde scholen de klassen. De reden? De leerlingen concentreren zich beter als ze niet worden afgeleid door het andere geslacht. Brits onderwijsspecialist Mike Younger van de prestigieuze universiteit Cambridge pleit voor niet-gemengd onderwijs omdat het de academische standaard zou verhogen. Net als bij ons, zijn in Groot-Brittannië de niet-gemengde scholen bijna verdwenen ten voordele van co-educatie. Beter voor jongens en meisjes? Recent onderzoek toont aan dat jongens meer deelnemen aan de lessen, minder grappig proberen doen en betere cijfers halen als meisjes niet in de buurt zijn. Meisjes zijn in niet-gemengde scholen ook zelfzekerder, en kiezen vaker voor wetenschappelijke en wiskundige richtingen. Dat is een opvallend resultaat, want uit vroeger sociologisch onderzoek uit de jaren '90 bleek dat de cijfers van jongens in een niet-gemengde omgeving achteruit gingen terwijl die van meisjes vooruit gingen. Jongens zouden immers 'haantjesgedrag' vertonen voor de ogen van de meisjes, die op hun beurt in het klassieke rollenpatroon worden geduwd door de aanwezigheid van de jongens. Nu lijken beide seksen elkaar tegen te werken in de klas. Nadelen Maar er zijn ook gevaren verbonden aan niet-gemengd onderwijs, zo wijst Younger. "Het is noodzakelijk een intimiderende atmosfeer in jongensscholen te vermijden. Bovendien lijdt dat soort onderwijs tot homofobische omgevingen. Meisjes worden agressiever naar elkaar toe in niet-gemengde scholen, ook daar moeten we alert voor zijn." Gescheiden en depressief Een andere studie kwam tot de conclusie dat mannen die naar een jongensschool waren gegaan, meer kans hadden om gescheiden te zijn. Ook hadden ze meer kans op depressies. De uitleg is dat niet-gemengd onderwijs de relaties tussen mannen en vrouwen bemoeilijkt. De mannen hebben als jongen nooit geleerd om met meisjes om te gaan, dus. Voor meisjes gold dit overigens niet. Algemeen onderzoek "Algemeen blijkt uit onderzoek dat niet-gemengde scholen meisjes bevoordelen en jongens benadelen. Dat geldt zowel voor academische prestaties als op vlak van socialisatie", vat Mary Bousted samen. "Meisjes op meisjesscholen doorgronden de jongens dus wel, maar jongens hebben daar meer problemen mee." Klassieke richtingen Bousted moet wel toegeven dat jongens en meisjes geneigd zijn de 'klassieke' richtingen te kiezen als ze les krijgen op gemengde scholen. Met andere woorden: jongens kiezen voor wetenschappen en wiskunde, meisjes voor talen en humane wetenschappen. Wie naar een niet-gemengde school gaat, kiest eerder op basis van kunde en interesse. Jongens op een jongensschool gaan wel minder graag naar school dan op een gemengde school. Of dat de reden is dat hun cijfers zakken, is niet onderzocht. Hybride scholen Net zomin als een soort hybride school: gemengd onderwijs voor talen, kunst en sport, en niet-gemengd voor wiskunde en wetenschappen. Misschien profiteren beide seksen dan wel evenveel. (edp) 01/12/09 18u09 eigen mening: Zijn de academische prestaties belangrijker als de socialisatie van de kinderen? Ik denk dat gemengd onderwijs veel beter is voor de socialisatie van de kinderen. Later gaan ze trouwens toch ook niet in een bedrijf werken waar alleen hun geslacht tewerkgesteld is? Het is dus goed om met het andere geslacht in de school al te leren samenwerken. Ook is het gemengd onderwijs belangrijk om zo de emancipatie van de vrouw aan te tonen via deze weg. Verder denk ik dat niet-gemengd onderwijs meer nadelen heeft dan voordelen. Ik geef een paar voorbeeldjes: 1. Niet-gemengd onderwijs bemoeilijkt de relaties tussen mannen en vrouwen. 2. Niet-gemengd onderwijs lijdt tot homofobische omgevingen. 3. Niet-gemend onderwijs lijdt tot mensen die te traditioneel zijn in hun rolopvattingen. 4. ...... En zeg nu zelf... Zijn wij dan dommer als de normale leerling die uit een niet-gemengde school komt? Ik dacht het niet nee. Natuurlijk zullen er altijd verschillen zijn in het niveau van de leerlingen, maar ik denk niet dat men het met niet-gemengd onderwijs zo maar kan oplossen. Dit hoeft trouwens ook helemaal niet. We hebben voor elke job mensen nodig met verschillende niveau's.. gaande van wc-madam tot chirurg! |
#2
|
|||
|
|||
Naar mijn mening heeft Véronique gelijk. Stel je eens voor dat de kinderen terug in niet-gemengde klassen terecht komen, wat zou dat geven ? Ik denk dat de kinderen dan later veel meer problemen zullen hebben om contact te hebben/ zoeken met het andere geslacht. De academische resultaten is volgens mij toch wel iets minder belangrijk dan de sociallisatie van jongens en meisjes.
|
#3
|
|||
|
|||
In het eerste leerjaar was mijn eigen dorpsschooltje ook nog niet gemengd. Het valt op dat ik me weinig herinner uit dat schooljaar. In het 2de leerjaar ging er een heel nieuwe wereld voor me open, hoewel ik ook in de kleuterklas al bij jongens in de klas zat. Aangezien de 'grote meisjes', waarvan ik dus deel uitmaakte', op de vroegere jongensschool terechtkwamen, viel er eerst weinig te beleven. Maar na een tijdje waagden we het om mee te gaan voetballen met de jongens uit de klas! Dat zijn we blijven doen tot in het 6de leerjaar. Het was een geweldige periode en veel van die jongens zijn nu nog steeds goede vrienden waar je altijd op kan rekenen! Ik denk dus dat het vrij absurd is om jongens en meisjes terug te gaan scheiden op school. Een gemengde schooltijd biedt alleen maar een meerwaarde denk ik.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik ben persoonlijk VOOR gemengde scholen omdat je in een gemengde school zoveel meer leert tussen de lettertjes, en dit gebeurt in ALLE lessen (dus een hybride school is ook een slecht idee) :
bv : In de les geschiedenis : Het gaat over de rechten van de vrouw --> Hoe ga je aan een jongensklas uitleggen dat vrouwen evenwaardig zijn aan hun als ze op DIT moment niet in de klas zitten? --> Geschiedenis is een wetenschap. Of in de les chemie of fysica bv : De meisjes van mijn klas begrepen de leerstof meestal niet goed en durfde meestal geen vragen te stellen omdat dan de ANDERE MEISJES zouden beginnen roddelen over haar (zie die kan deze opdracht niet), terwijl de jongens gewoon hun ding deden waardoor de meisjes meer zelfvertrouwen kregen om meer uitleg te vragen. Ik zie echt het nut van niet-gemengde scholen en hybride scholen niet in, trouwens wat zou jij doen als ouder? je kind naar een gemengde school sturen of naar een hybride of niet gemengde school? |