|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Genoeg litium voor groene auto's?
Kleine en lichte batterijen zijn omisbaar in een steeds groener wordende economie. Maar is er wel genoeg lithium op onze planeet om al die batterijen te maken?
Nu zelfs de Verenigde Staten groenere auto's willen en door de wereldwijde crisis volop op dit soort auto's wordt ingezet, staat de automobielindustrie voor een radicale ommekeer. Een van de belangrijkste factoren hierbij is het ontwikkelen van krachtige, lichte, kleine batterijen of accu's. Die moeten bovendien meer energie kunnen opslaan en leveren, een langere levensduur hebben en ook bij lage temperaturen hun werk blijven doen. Cruciaal hiervoor is het zachte alkalimetaal lithium. Het gebruik van Lithium in batterijen is zeker niet nieuw. Denken we maar aan de talloze batterijen en batterijtjes die we gebrijken in note- en netbooks, in smartphones in mp3-spelers, in digitale camera's, zelfs in pacemakers. Nu lithium ook de auto gaat veroveren, wordt door energiedeskundingen een belangrijke kritische vraag gesteld: heeft onze planeet wel genoeg lithium voor deze groene revolutie? Lithium wordt hoofdzakelijk ontgonnen uit bepaalde soorten rotsgesteenten en uit zoutmeren. Grote producenten van lithium zijn onder meer Bolivië, Argentinië, Chili, de Verenigde Staten en China. De totale wereldreserve wordt geschat op tien tot dertig miljoen ton. Het jaarlijkse verbruik bedraagt momenteel een paar duizend ton, maar als hybride auto's straks volop in het straatbeeld verschijnen, zal dat spectaculaier toenemen. Met als gevolg dat de wereldreserve misschien maar goed is voor enkele tientallen jaren. Naast de relatief bepertke beschikbaarheid speelt ook de politiek een belangrijke rol. Bolivië bijvoorbeeld is niet zomaar bereid zijn lithiumvoorraden door rijkere landen te laten 'plunderen'. De Boliviaanse zoutvlakten waar lithium wordt gewonnen - en vooral het gigantische zoutveld Salar de Uyuni - zouden snel door president Morales kunnen worden genationaliseerd. Wat na een aantal petroliumconflicten in het Midden Oosten tot Lithimuconflicten zou kunnen leiden. De weg naar de hybride auto zou dus wel eens minder vlot berijdbaar kunnen zijn dan velen, president Obama incluis, dromen. (FvB) Bron: EOS magazine, nr 7/8 (juli-augustus), 2009, P. 11 Eigen mening: Bijna alles werkt op batterijen tegenwoordig. Je GSM, je labtob, mp-3, ... . Een manier om energie op te slagen is een groot probleem aan het worden. We mogen niet vergeten dat elke grondstof eindig is. Misschien moet er gezocht worden naar een manier om Lithium te recycleren.
__________________
"Politiek is de kunst van het zoeken naar problemen, ze overal vinden, een verkeerde diagnose stellen en de onjuiste maatregelen treffen" Julius Henry (Groucho) Marx |