actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2009, 22:22
Stéphanie.Verreydt Stéphanie.Verreydt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Noorderwijk
Posts: 78
Actieplan tegen verkeerslawaai

Actieplan tegen verkeerslawaai

woensdag 18 november 2009
Auteur: (ty)

BRUSSEL - Meer geluidsschermen en een stiller wegdek. Dat zijn de kernpunten van het actieplan ‘geluidshinder wegverkeer' van de Vlaamse regering. Mager, vindt de milieubeweging.
Dertig procent van de Vlamingen zegt tamelijk tot ernstig gehinderd te zijn door geluid van het verkeer. Daar wil de minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege (CD&V), iets aan doen met een actieplan waarvan de aanzet door haar voorgangster Hilde Crevits (CD&V) gegeven werd.

Het plan slaat op de woongebieden rond wegen waar per jaar 6 miljoen voertuigen passeren. In die zones wonen 681.800 Vlamingen, die blootgesteld zijn aan meer dan 55 decibel gemiddeld over een etmaal.

Op de meest belaste plaatsen worden versneld geluidsschermen geplaatst, een investering van 20 miljoen. Dat is onder meer het geval in Meise (A12), Hasselt (E313) en Jabbeke (A10). Een geluidsscherm kan tot tien decibel schelen. Lawaaierig wegdek wordt vervangen door minder luidruchtige alternatieven, genre fluisterasfalt, onder meer op de E314 in Bekkevoort.

De Vlaamse overheid zal sensibiliseren om stillere motoren en banden te gebruiken. Voor de financiering wordt uitgekeken naar de toekomstige kilometerheffing (DS 16 en 17 november) waarvan een deel van de opbrengst in geluidsmilderende ingrepen geïnvesteerd zou worden.

Er loopt een studie naar bijkomende maatregelen. Op basis daarvan wordt het actieplan volgend jaar bijgestuurd.

‘Het plan is weinig overtuigend', zegt Erik Grietens, de specialist geluidshinder bij de Bond Beter Leefmilieu. ‘Er staan vooral maatregelen in die al gepland waren. Dat de financiering vaag blijft, is ook weinig hoopgevend. Hoeveel wil de Vlaamse regering hierin investeren? Alles staat of valt daarmee. Wel positief is dat er voor het eerst een verband gelegd wordt tussen ruimtelijke ordening en geluidshinder.'

Tegen 2013 komt er een tweede fase van het actieplan, waarin nog meer wegen (3 miljoen passages per jaar) opgenomen worden. Nog tot 15 december kan iedereen het ontwerp actieplan geluidshinder van het wegverkeer inkijken en een bezwaar indienen. Het document is te bekijken via de website van het Departement Leefmilieu, Energie en Natuur.

Ook over spoorweglawaai en voor de omgeving van de luchthaven van Zaventem zijn er actieplannen.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...=verkeerslawaai

Eigen mening:
Ik denk dat het een goede oplossing kan zijn voor de mensen die in de nabijheid van lawaaierige wegen wonen. Ik zou het ook niet leuk vinden om elke nacht wakker te worden van luidruchtige auto’s, vrachtwagens, treinen of vliegtuigen. Anderzijds vind ik ook dat deze mensen beter hadden moeten nadenken voor ze er kwamen wonen, zeker als er al luidruchtig verkeer was. Ik ben zelf gewoon om in een stille omgeving te wonen en te slapen en ik zou het heel erg vervelend vinden moest er veel lawaai zijn van passerend verkeer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2009, 21:13
Anneleen.Roziers Anneleen.Roziers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Olen
Posts: 70
Ik zou het zelf ook heel vervelend vinden om naast een drukke weg te wonen of onder één van de vliegroutes van de luchthaven van Zaventem. Voor de mensen die er last van hebben zijn geluidsschermen en een stiller wegdek inderdaad een hele goede oplossing.
Zo kan een geluidsscherm dat goed geplaatst is een verlaging van 10 dB waarmaken voor huizen die in de nabije omgeving ervan geplaatst zijn. Het geluid moet door die schermen immers hoger gaan en dan weer lager om het huis te bereiken.

Langs de andere kant kan je natuurlijk wel zeggen dat mensen er zelf voor kiezen om in die gebieden langs drukke wegen te gaan wonen, maar ik denk dat er voor sommige mensen gewoon geen andere oplossing is. Er zijn geen bouwgronden genoeg om geen huizen te moeten bouwen onder vliegroutes of naast drukke autostrades. Sommige mensen 'moeten' dus bij wijze van spreken op die plaatsen gaan wonen. Voor hen zijn die schermen en een stiller wegdek dus zeker welkom!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.