actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 14th November 2009, 09:59
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User

Merkte u al eens agressie bij een jeugdwedstrijd?

Merkte u al eens agressie bij een jeugdwedstrijd?

13/11 De 19-jarigen van Antwerp en Eupen speelden woensdag een wedstrijd op het scherpst van de snee. Na de match liep het volledig uit de hand.

De jeugdploegen van Royal Antwerp FC en AS Eupen ontmoetten elkaar op het sportcomplex in het Peerdsbos. Antwerp won met 4-3: het beslissende doelpunt viel diep in de toegevoegde tijd. Meteen na het laatste fluitsignaal ontstond er een massale vechtpartij.

De twee ploegen geven toe dat er flink geknokt werd, maar zien een verschillende aanleiding. “Na de 4-3 ging de doelman van Eupen volledig door het lint’”, vertelt Alex Verveckken van de jeugdafdeling van Antwerp. “Hij sloeg een van onze supporters aan de zijlijn. Onze spelers werden meteen naar de kleedkamer geleid. De spelers van Eupen gingen vervolgens massaal op de vuist met onze fans.”

bron: http://www.gva.be/antwerpen/merkte-...dwedstrijd.aspx

Mijn mening:
Allereerst zal ik even toelichten waarom ik dit artikel gekozen heb. Ik speel zelf een sport, basket, en ook hier gaan soms spelers/speelster over de schreef. Niet alleen de spelers/speelsters maar ook de supporters.

Op het veld is het de taak van de scheidsrechter om iedereen kalm te houden. Hij heeft die verantwoordelijkheid. Als hij het spel op het veld al uit handen laat lopen dan zijn de gevolgen niet meer te overzien. Iedereen begint smerig te spelen en begint te roepen op de scheidsrechters. Ook zullen de supporters van de benadeelde ploeg niet blij zijn. Zij zullen zelf ook beginnen te roepen. Dit gaat door totdat ze worden buiten gezet door de scheidsrechter.

Met dit stukje wil ik niet zeggen dat het enkel de schuld is van de scheidsrechter want supporters onderling maken ook ruzie. Als ze vinden dat de scheidsrechter niet goed fluit ofzo. Meestal zijn dit dan nog mensen die er niet veel van kennen. Maar het kan ook zijn dat de scheidsrechter het gewoon niet heeft gezien dat een speler een andere speler geslagen heeft.

In ieder geval, ik snap die agressie op en naast het veld niet. Je sport toch gewoon voor het plezier? Akkoord, winnen is leuker dan verliezen, maar zorg ervoor dat je een goede verliezer bent. Het is voor de spelers ook niet leuk dat ze worden opgejaagd door de supporters!
Met citaat antwoorden
Oud 14th November 2009, 10:47
landerkeustermans landerkeustermans is offline
Registered User

ik ben even scheidsrechter geweest bij voetbal.

Ik ben van mijn 15 jaar tot voorgaande seizoen scheidsrechter geweest. Ook al mocht ik niet zo hoog fluiten. Ik ben ook al veel keren wedstrijden gehad waarbij het een faire match was. Maar als de supporters in dit geval meestal op hun zoon of misschien dochter beginnen roepen dan is heel de wedstrijd omp zeep. Want al de jongeren beginnen dan ook agressief te worden en dan is het als scheidsrechter heel moeilijk om het op en naast het veld rustig te houden. Zeker bij risicowedstrijden. Ik denk eigenlijk dat je als je rond het veld een geluidsdichte muur zet of toch voor een deel geluidsdicht dat de wedstrijden minder agressief zullen worden. Want het zijn vooral de supporters die ervoor zorgen dat de wedstrijden uit te hand lopen. En als je die factor weghaalt dan zullen de wedstrijden een stuk rustiger worden en dan is het voor de scheidsrechter minder moeilijk om de wedstrijd in goede banen te lanen. Zonder al die agressie.
Met citaat antwoorden
Oud 12th December 2009, 13:10
Griet.Borgmans Griet.Borgmans is offline
Registered User

Misschien dat we ook eens moeten nadenken over de redenen waarom er aggressie is bij de jeugdspelers. Komt het doordat ze niet kunnen winnen? Komt het door de trainer? Komt het door de supporters die de spelers opjagen?
Ik denk dat het een beetje van alles is. Een ploeg kan niet winnen. De trainer begint te roepen op alles wat ze fout doen en de supporters zien enkel nog maar het goede van hun spelers en het slechte van de andere. Hierdoor beginnen ze misschien te ropen en ontaardt dat tot agressie. Ik denk dat dit 1 van de vele mogelijkheden is.

Ik snap wel wat Lander zegt, maar sommige scheidsrechters trekken ook in de loop van de match partij voor de een ploeg. Zo kan ik me de match van mijn broer nog perfect voor het oog halen. Ze moesten in Mechelen spelen en de scheidsrechter was ook van Mechelen. De match begon al rumoerig en de scheidsrechter floot bij mijn broers ploeg alles af en aan de andere kant mocht alles. Op een bepaald moment wordt er een speler van mijn broers ploeg in elkaar geslagen en de scheidsrechter ziet het niet. De scheidsrechter moet op alles letten en controle houden over het spel en fair fluiten; Uiteindelijk is er een klacht neergelegd tegen deze scheidsrechter maar aan de hand van dit voorbeeld zie je toch ook dat de scheidsrechter hier voor een deel mee tussen zit. Ik zeg niet dat het altijd zo is maar als de scheidsrechter al een beetje partijdig is, is het hek ook van dam.
Met citaat antwoorden
Oud 12th December 2009, 17:00
Sharon van Ballaer
Gast

Ik weet niet over welke sport men het hier heeft, maar ik heb enkele vrienden die ook scheidsrechter zijn (voetbal)die ondertussen ook al redelijk hoog fluiten en het is niet aan de scheidsrechter om de spelers in de hand te houden. Die verantwoordelijkheid ligt bij de spelers zelf. Het is aan de scheidsrechter om het spel eerlijk te laten verlopen en dat is iets heel anders. Wat het deeltje over de aggressie betreft moet ik Lander gelijk geven. Ik heb het vaak genoeg gezien. Een match die rustig begint, maar wanneer het spannend begint te worden gaan de ouders uit hun dak. Ze schelden vaak naar de scheidsrechter en zetten hun kinderen aan om aggressiever te gaan spelen. Ik ben het helemaal eens met Lander wanneer hij zegt dat de fout bij de ouders ligt die aan de zijlijn staan te schreeuwen.
Met citaat antwoorden
Oud 12th December 2009, 17:01
Sharon van Ballaer
Gast

Bovendien wou ik nog even zeggen dat scheidsrechters misschien inderdaad partij trekken, maar dan zal dat toch niet van lange duur zijn. Wat voetbal betreft krijgen de scheidsrechters geregeld en onverwachts controle.
Met citaat antwoorden
Oud 12th December 2009, 20:56
Yannick.Vissers Yannick.Vissers is offline
Registered User

Agressie bij jeugdwedstrijden is inderdaad een groot probleem, toen ik zelf nog voetbalde (bij de jeugd van een kleine ploeg uit 4de provinciale) merkte ik dit al. De trainer en de ouders werken dit heel vaak in de hand. Het gebeurde soms dat onze trainer zei dat we een bepaalde speler (de beste dus) van de tegenstander wat moesten "treiteren" of dat we wel eens mochten doorgaan. Natuurlijk niet met de bedoeling om die speler te kwetsen maar dat hij gewoon wat geïntimideerd werd. Dit kan toch niet de bedoeling zijn van jeugdvoetbal. Nog iets wat regelmatig voorkwam was dat de ouders van de spelers constant op de scheidsrechter aan het roepen waren, terwijl deze toch ook zijn zaterdagnamiddag opoffert, waardoor sommige spelers de steun voelden van hun ouders en de trainer om ook alle beslissingen van de scheidsrechter in twijfel te trekken. Eigenlijk zouden de ouders moeten leren om alleen maar de ploeg van hun kind aan te moedigen in plaats van de de wedstrijdleiding en de tegenstanders uit te kafferen.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:33.