|
#1
|
|||
|
|||
Vergroening kmo's vertraagt
Door het slechte economische klimaat laten minder kmo's hun ecologische voetafdruk berekenen. Multinationals daarentegen gaan wel steeds vaker de groene toer op.
De ecologische voetafdruk voor bedrijven staat nog in de kinderschoenen. De studie naar de voetafdrukken van kmo's is in dit economische klimaat bijna stilgevallen. ‘De groei is minimaal', bevestigt Marc Bosmans van het milieuadvies- en studiebureau RDC-Environment. De kmo's kleuren haast niet groen. De ecologische voetafdruk is de impact die de activiteiten van een bedrijf op het milieu hebben, maar de berekening ervan drukt zwaar op het budget van een kmo. Een studie kost gemiddeld vijf tot tien dagen en daar hangt een prijskaartje van enkele duizenden euro's aan. De kleinere ondernemers hebben moeite dat bedrag op te hoesten. De ecologische voetafdruk, of carbon footprint, wordt berekend aan de hand van de CO2-uitstoot van een bedrijf. De Bilan Carbone is een internationaal erkende methode om de uitstoot van broeikasgassen te meten. Ze neemt het hele proces van de wieg tot aan het graf in ogenschouw. Van de uitstoot van energie bij de bouw van het bedrijfspand, over het interne energiegebruik en het woon-werkverkeer, tot aan het restafval van de geproduceerde artikels. België steekt zwak af in vergelijking met buurland Frankrijk. De berekening van de voetafdruk voor Franse bedrijven is een must. De overheid strooit daar ook gul met subsidies, terwijl dat hier beperkt is. Ons land puilt ook niet uit van consultants die bevoegd zijn om een ecologische voetafdruk te maken. Een adviseur heeft een certificaat nodig, die na een cursus van 2.000 euro aan de muur kan. In Frankrijk lopen honderden, zo niet duizenden consultants met een voetafdrukdiploma rond. België heeft er zo enkele tientallen. Maar internationale ondernemingen en overheidsinstellingen in België gaan, in tegenstelling tot de kmo's, steeds vaker de groene toer op en laten hun CO2-uitstoot berekenen. Veolia, Procter&Gamble, Nestlé-Waters, Carrefour, Danone, SuperU en Sidel lieten zich al doorlichten om een beter zicht te krijgen op de emissies. De Vlaamse overheid maakte deze zomer bekend dat haar gebouwen CO2 neutraal moeten worden. Het adviesbureau RDC-Environment, gevestigd in Brussel, zag zijn omzet in drie jaar met 50procent groeien en bleef in 2008 net onder de 1 miljoen euro steken. De groei is voornamelijk veroorzaakt door de grote bedrijven. Ook de multinational Apple schrok van de tonnen CO2 die hij de lucht inblaast en ondernam actie. Volgens een studie is de computerfabrikant zelf verantwoordelijk voor 3 procent van de CO2-uitstoot die door zijn producten wordt veroorzaakt. De gebruikers zijn verantwoordelijk voor 53 procent. Volgens Apple moet de focus niet liggen op het uitschakelen van het licht in de vergaderzaal, maar op de innovatie van schonere producten. Bron: De Standaard ---------------------------- Het is een negatief gegeven dat de vergroening van de kmo's vertraagt. Een oplossing zij zijn het verkrijgen van subsidies van de overheid. Ik kan het me inbeelden dat kmo's niet op hun "To do"-lijstjes de vergroening van hun bedrijf zetten. Niet vergeten dat het belangrijkste voor een bedrijf nog altijd winst maken is. Daar gaan ze niet van afwijken, ook niet door een ecologische voetafdruk. Als zij subsidies zouden krijgen van de overheid, zouden ze het in overweging nemen. Het imago krijgen van groen bedrijf haalt misschien wel klanten over de streep om het product bij hen te kopen. Dan komen we weer op het aspect winst maken. We kunnen ook in het artikel lezen dat het niet allemaal slecht is. Grote bedrijven beginnen zich ook te richten op een "groener bedrijf". Dit heeft als oorzaak dat zij een iets ruimere marge hebben, waaraan zij hun winst kunnen spenderen. De kleinere onderneming gaat zijn eventuele winst eerder in iets anders investeren voor de groei van hun bedrijf. |