|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Peeters zet proactieve stappen voor Opel
De Vlaamse regering wacht, samen met vakbonden en werkgevers, het herstructureringsplan van General Motors (GM) voor haar Europese dochter Opel niet af, maar gaat 'proactief een aantal stappen zetten'. Dat heeft minister-president Kris Peeters donderdag gezegd na de vergadering van de werkgroep Opel.
In de werkgroep zetelen, naast Peeters, viceminister-president Ingrid Lieten (Innovatie en Overheidsinvesteringen), de kabinetschef van minister Philippe Muyters (Werk) en vertegenwoordigers van vakbonden en werkgevers. Peeters riep de werkgroep samen nadat dinsdagavond laat bekend raakte dat GM Opel nu toch niet verkoopt. Wat dat voor de Opel-fabriek in Antwerpen betekent, is vooralsnog onduidelijk. Hoe dan ook zullen de Vlaamse regering en de sociale partners het herstructureringsplan van GM voor Opel niet afwachten. Concreet gaat de regering de komende dagen contact opnemen met het hoofdbestuur van GM in Detroit en met GM Europe. 'Nu gaan we eerst zoeken naar de meeste efficiënte manier om contacten te leggen. Het is een kwestie van dagen voor die er komen. We kunnen echt niet sneller gaan', aldus Peeters. Tijdens die contacten zal aan GM het businessplan van Opel Antwerpen, dat de vakbonden en het management van de Antwerpse vestiging hebben opgesteld in het kader van de (afgeblazen) overname van Opel door Magna, worden overgemaakt. Tegelijk zal de regering de beloften ter sprake brengen die GM Antwerpen in 2007 en 2008 deed over de assemblage van nieuwe SUV-modellen. Verder zal onder meer de centrale positie van Antwerpen op logistiek vlak nog eens benadrukt worden. 'Zolang Opel Antwerpen niet gesloten is, kan de fabriek opengehouden worden en is er toekomst', liet Peeters verstaan. Of er opnieuw een delegatie van de Vlaamse regering naar Detroit afreist om er de zaak van Opel Antwerpen te bepleiten bij GM, sluit de minister-president niet uit. 'Als dat noodzakelijk zou blijken, dan kan dat zeker', zo zei hij. Peeters herhaalde ook dat de 500 miljoen euro die zijn regering wil uittrekken voor Antwerpen 'nog altijd op tafel ligt, met de voorwaarden die zijn afgesproken'. In de eerste plaats betekent dat dat de werkgelegenheid verzekerd moet zijn. De Vlaamse regering en de sociale partners bij Opel vrezen wel voor toenemende onenigheid onder de verschillende lidstaten met Opel-vestigingen op hun grondgebied. Zo reageerde Groot-Brittannië positief op het nieuws dat Opel niet verkocht wordt, terwijl in Duitsland dan weer uiterst negatief gereageerd werd. 'Is het niet mogelijk om hier enige coördinatie in te brengen?', vraagt Peeters zich af. De werkgroep Opel wil een ratrace tussen de lidstaten voorkomen. De Vlaamse regering zal daarom met de federale regering overleggen om dat punt op de agenda te krijgen van de Raad van de Europese ministers van Concurrentievermogen, begin december. Ook volgen er bilaterale contacten met alle betrokken lidstaten. De Vlaamse regering sluit zich volgens Peeters aan bij de vastberadenheid van vakbonden en werkgevers om het dossier verder te behandelen. 'Alle partners zitten op één lijn. Dat was zo, dat blijft zo', zegt hij. Walter Cnop (ACV Metaal) en Eddy Goovaerts (ABVV Metaal) benadrukken van hun kant nog eens dat de solidariteit onder Opel-vakbonden niet mag worden opgegeven. Bron: De Tijd ---------------------- Het stemt me tevreden om te vernemen wat Peeters van plan is. Hij heeft het duidelijk begrepen dat een sluiting van Opel Antwerpen een drama zou worden voor de economie en de daarmee gepaarde werkloosheid. Dat zijn plannen gaan lukken, is natuurlijk een andere vraag. Ik ben er zeker nog niet van overtuigd dat hij de Opelfabriek gaat redden. Peeters stelt een goed plan op wat betreft België, maar zo heeft elk land wel zijn eigen aanpak. De ratrace waarover hij spreekt in het artikel, lijkt mij niet te weerhouden. Nu is alleen de vraag wie het laken uiteindelijk naar zich toe weet te trekken... |