|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Opschorting van straf voor leraar Mariadal
di 20/10/2009
bron : deredactie.be ; vrt-nieuws ; binnenland De rechter in Leuven heeft beslist dat de leraar uit de school Mariadal in Hoegaarden opschorting van straf krijgt. De man stond terecht omdat hij vorig jaar een leerling met zijn hoofd in een emmer met mortel duwde. Hij mag ook opnieuw lesgeven. De rechter acht de beklaagde wel schuldig, maar legt hem geen gevangenisstraf op. De leraar moet zich wel verder psychologisch laten begeleiden en een morele schadevergoeding betalen. Met deze uitspraak gaat de rechter in op het verzoek van het parket om de man enkel principieel te straffen. Het parket stelde dat de onderwijzer voldoende gestraft werd door de media-heisa. "Het gaat om een eenmalig feit, de beklaagde heeft een goede reputatie en het werk dat de man doet, is verre van eenvoudig", formuleerde de rechter enkele verzachtende omstandigheden. De leerling en zijn ouders vroegen een zware schadevergoeding om een psychiatrische behandeling te betalen. De rechter oordeelde dat de man een morele schadevergoeding van 750 euro aan de leerling en van 250 euro aan diens vader dient te betalen. Advocaat Geert Jaspaert zei dat de grootste opluchting is dat de man opnieuw les mag geven. "Afgaande op de steunbetuigingen van collega's denk ik dat de school mijn cliënt met open armen zal ontvangen", klonk het. Tegen de leraar loopt nog wel een tuchtprocedure in zijn school. Tot eind dit jaar is hij nog geschorst. "Constante begeleiding voor leerkrachten" De socialistische onderwijsvakbond ACOD is tevreden met de opschorting van straf. Volgens Hugo Deckers zou een zware straf een erg slecht signaal zijn. Deckers benadrukt ook dat begeleiding van leerkrachten nodig blijft, niet alleen in het begin van de carrière. "Een constante opvolging in moeilijke omstandigheden moet absoluut prioritair zijn", vindt hij. "We hebben met de vorige minister iets ontwikkeld als coaches voor leerkrachten. We hopen dat in de toekomst opnieuw geïnvesteerd wordt in een soort begeleiding voor leerkrachten." motivering artikel Ik vind de straf van de leerkracht nog té miniem. Deze leerkracht mag gewoon zijn beroep verder uitoefenen na de tuchtprocedure. En dit vind ik niet kunnen. Psychologische begeleiding heeft deze man heel zeker nodig. Want als uw stoppen voor de eerste keer doorslaan, denk ik dat dit wel meer kan/zal gebeuren. Ik kan er wel inkomen dat leerlingen heel ver kunnen gaan. Maar dan had de leerkracht andere maatregelen moeten treffen. Hij had er bijvoorbeeld de directie moeten bijhalen. Een leerling in een bak met mortel steken, slaagt nergens op! |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind persoonlijk dat deze man een tweede kans verdient. Wat hij gedaan heeft is ongehoord, maar zoals de rechter al zei, is hij al streng gestraft door de media.
Ik vind het ook fout om hem zijn job af te nemen. Hij heeft inderdaad een grote fout gemaakt, maar andere mensen die op hun werk een grote fout maken, moeten daarom niet van job veranden. Ook deze man moet dus het recht hebben om zijn job te kunnen blijven beoefenen. Tot slot vind ik ook niet dat je mag zeggen dat deze leerkracht ooit nog eens in herhaling zal vallen. Ik denk dat hij wel geleerd heeft uit zijn fout en als hij ooit terug wil lesgeven, zal hij hard moeten werken om het vertrouwen van leerlingen, ouders en collega's terug te winnen. Dat laatste vind ik al een straf op zich. |