|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
Anticonceptiepil beïnvloedt wellicht partnerkeuze vrouw
Anticonceptiepil beïnvloedt wellicht partnerkeuze vrouw
BRUSSEL - Geen revolutie zo groot als de seksuele. Dat vrouwen vanaf de jaren zestig volop betrouwbare voorbehoedmiddelen konden krijgen, met name de pil, heeft hun mogelijkheden tot deelname aan de maatschappij radicaal omgegooid. Alle lof dus, maar zou het kunnen dat pilgebruik misschien ook nadelen heeft, vragen twee biologen zich voorzichtigjes af in Trends in Ecology and Evolution? De twee maken zich zorgen over de mogelijkheid dat hormonen uit de pil de manier zouden kunnen verstoren waarop een vrouw een partner kiest. Dat gaat in een pilloze wereld veel minder rationeel dan u misschien dacht: onder meer de communicatie die lichamen via geurstoffen (feromonen) met elkaar voeren, speelt erbij een rol. De stoffen geven signalen af als: ik ben beschikbaar, kijk mij eens & ik vind je wel lekker. Bij de productie en waarneming van dergelijke geurstoffen spelen de hormoonspiegels in het lichaam van een vrouw een hoofdrol. Ze zorgen ervoor dat vrouwen er op het moment van hun eisprong aantrekkelijker uit gaan zien voor mannen en zich zelf aangetrokken gaan voelen tot de clichéman: dominant, sterk en haantje-de-voorste, een type dat haar op andere momenten van haar cyclus koud laat. Voorts geven feromonen vrouwen een neus voor het uitpikken van mannen die genetisch van henzelf verschillen: dat verhoogt de kans op gezond nakomelingschap. Alleen verstoort de pil, die de hormonen oestrogeen en progestageen bevat, de natuurlijke hormoonschommelingen bij een vrouw - uiteraard met de nobele bedoeling een eisprong onmogelijk te maken en zwangerschap te voorkomen - en brengt ze haar lichaam in een soort van schijnzwangere toestand. Precies daar schuilt gevaar, volgens Alexandra Alvergne en Virpi Lummaa van de universiteit van Sheffield: pilgebruiksters zijn niet langer in staat om de juiste man ertussenuit te snuffelen of onder de beste voorwaarden met andere vrouwen om diens aandacht te strijden. Steeds meer studies geven aan dat de pil invloed heeft op de paarvorming tussen man en vrouw, zeggen de dames onderzoeksters, en op hun gezamenlijke vruchtbaarheid. Maar meer onderzoek is nodig. DS, 08-10-2009
|
|||
|
|||
Vele vrouwen pakken de pil en de wereld draait nog steeds. De verklaring in het artikel is logisch en het kan allemaal best wel kloppen maar heeft dit dan zo'n grote invloed op het paringsproces? Ook al verstoort de pil dat proces, ooit zal een vrouw haar man wel vinden. Ik denk persoonlijk niet dat dit echt voor problemen zorgt, als het zo is want daar is men dan ook nog niet zo zeker van. Men kan een man trouwens ook wel op andere manieren verleiden dan er aantrekkelijk uitzien op het moment dat onze eisprong plaatsvindt, denk ik zo
|
|
|||
|
|||
Persoonlijk, denk ik niet dat dit een zaak van grote ernst is. Ik blijf nog altijd bij het idee van: "op ieder potje past een dekseltje" en als het niet vroeg is, dan komt het later wel. Er zijn zo veel mensen in de wereld, het zou maar erg zijn als je daar geen prince charming uit kunt vinden. Het geen waar ik wel een beetje over nadenk is het feit dat meer en meer mensen tegenwoordig gaan scheiden. Voor vrijgezellen die de pil nemen, beschouw ik dit niet als een probleem. Voor getrouwde koppels eerder, wat als de vrouw zot staat van de man, maar haar lust naar hem toe verdwijnt door de pil...? Beïnvloed dat dan niet het seksleven, met een scheiding als gevolg?
Ik stel voor om te wachten op verder onderzoek. $ |