|
Bekijk Resultaten Peiling: Ontslag Juf terecht? | |||
Terecht | 3 | 5.66% | |
Onzin | 50 | 94.34% | |
Stemmers: 53. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Juf ontslagen na gesprekjes op internet
Juf ontslagen na gesprekjes op internet
KORTENAKEN - Juf Liesbeth Roosen (24) staat vandaag niet meer voor de klas in basisschool Het Toverpotlood in het Vlaams-Brabantse Hoeleden. Haar contract werd niet verlengd omdat ze bevriend was met haar leerlingen op de netwerksite Netlog. 'Als ik nu een leerling mishandeld had of seksueel getinte berichten had geschreven, kon ik begrijpen dat ik geen nieuw contract kreeg, maar nu snap ik het niet.' Het nieuwe schooljaar begint in mineur voor Liesbeth Roosen. Voor de zomer was ze nog aan de slag in de basisschool Het Toverpotlood in haar woonplaats Hoeleden. Ze gaf er computerles aan de zes klassen van de lagere school. 'Ik kreeg een tijdelijk contract van een jaar. Op het einde van het vorige schooljaar kreeg ik bezoek van de directie voor een evaluatie', zegt ze. 'Omdat die evaluatie goed was, ging ik ervan uit dat ik ook vandaag zou mogen starten.' Maar het draaide anders uit. 'In de zomervakantie werd ik bij de directie geroepen. Hoewel ze me graag wilden houden, werd mijn contract niet verlengd. Dat had het schoolbestuur beslist. De reden was dat ik met twaalf leerlingen bevriend was op de netwerksite Netlog.' Nochtans had Roosen de twaalf leerlingen niet zelf toegevoegd aan haar contactenlijst. 'Dat kun je als volwassene niet doen bij minderjarigen. Het waren de leerlingen die contact hadden gezocht met mij. Ik wilde ook niet de flauwe juf zijn die na de schooluren geen contact meer wil met haar leerlingen. Als ik hen op straat tegenkom, kijk ik ook niet de andere richting uit.' 'De gesprekken die we op Netlog voerden, waren overigens onschuldig: gewoon over wat we in het weekend of tijdens de vakantie gedaan hadden. De leerlingen van het vierde leerjaar bijvoorbeeld zetten graag os achter hun woorden. Hoe gaatos? We zijn gaan fietsos. Daar deed ik ook aan mee, want ik zit als leerkracht graag op hetzelfde niveau als de leerlingen. Uiteraard moet er wederzijds respect zijn, maar ik profileer me niet graag als hun meerdere.' Roosen begrijpt niet dat haar Netlogvrienden haar nu haar job kosten. 'Ik heb mijn profiel op Netlog meteen verwijderd, maar blijkbaar was het te laat. Nochtans dateren de eerste contacten al van februari en heb ik daar nooit een opmerking over gekregen.' 'Ik word gestraft omdat ik een toffe juf wilde zijn die weet wat er leeft bij de kinderen. Als ik een verwittiging had gekregen, had ik nog elders kunnen solliciteren. Dat heb ik niet gedaan omdat ik mijn goede evaluatie op zak had en er geen andere kandidaten waren, maar nu zit ik zonder werk. Ik ben wel van plan te solliciteren bij de andere scholen in de scholengroep. Vreemd genoeg mag mijn zus wel beginnen in Het Toverpotlood, in de kleuterafdeling. Nu klinkt het dat geen twee leden van dezelfde familie op dezelfde school mogen lesgeven. Maar dat geloof ik niet.' Toch hoopt Roosen nog steeds op een contractverlenging. 'Ik werkte graag in de school. Bovendien ken ik de leden van het schoolbestuur amper en kom ik ze op school nooit tegen. Ik sta recht in mijn schoenen, omdat ik vind dat ik niets heb misdaan. Daarbij, ik geef les voor de kinderen, niet voor het schoolbestuur.' Roosen heeft gewezen minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (Open VLD) en het ministerie van Onderwijs aangeschreven om haar zaak te bepleiten. DS, 01-09-2009 (Stef Telen)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Er was paniek bij ons in het school na dit bericht.
Blijkbaar zijn er bij ons ook leerkrachten die met leerlingen op Netlog zitten. Dus gaan ze bij de directrice horen hoe zij daartegenover staat. Ikzelf zie er geen graten in zolang het deftig blijft en normaal weten leerkrachten wel waar de grens ligt. |
#3
|
||||
|
||||
'Hou werk en privé gescheiden'
'Hou werk en privé gescheiden'
BRUSSEL - Dat het contract van een juf niet werd verlengd omdat ze contact had met leerlingen op de netwerksite Netlog, lokt uiteenlopende reacties uit. Juf Liesbeth Roosen (24) mocht gisteren niet meer aan de slag als computerjuf in basisschool Het Toverpotlood in Hoeleden (zie DS 1 september). De reden: ze was bevriend met enkele leerlingen op de sociale netwerksite Netlog en had er met hen gebabbeld over de vakantie. Internetcommunicatiespecialisten vinden het ongehoord dat Roosen om die reden aan de deur wordt gezet, maar leraars met praktijkervaring begrijpen de reactie van de school. 'Het is een moeilijk vraagstuk', zegt Stijn Dhert, decaan van de lerarenopleiding van Groep T in Leuven. 'Voor iemand die lesgeeft en zelf vrij jong is, is het vanzelfsprekend om via Netlog te communiceren. Maar als je bevriend bent met leerlingen, moet je oppassen wat je zegt, en hoe en wanneer.' Dhert moet zijn studenten bijbrengen hoe ze moeten omgaan met leerlingen. In de klas natuurlijk, maar ook buiten de schoolmuren. 'Wij maken onze studenten duidelijk dat het het best is om als leraar te vragen hoe de school tegenover e-vriendschappen staat', zegt hij. 'Je moet ook de directie en je collega's op de hoogte brengen van het feit dat je op die manier met leerlingen wil communiceren. Als je je leerlingen in de winkel tegenkomt, vraag je misschien ook hoe hun vakantie was. Maar het grote verschil is dat je ze daar toevallig tegenkomt, terwijl je elkaar op Netlog bewust opzoekt.' Specialisten in internetcommunicatie zien daar echter geen graten in. 'Eigenlijk schieten ze met een kanon op een mug', zegt Peter Mechant, die verbonden is aan de Universiteit Gent. 'Facebook en Netlog zijn nu eenmaal een mengeling van je professionele en je private netwerk. De vloeibare maatschappij, heet dat. Daar is op zich niets mis mee. Het gaat hier natuurlijk om minderjarigen, maar het was allemaal heel onschuldig. Want hoe moet je een onlinevriendschap interpreteren? Dat gaat in feite niet verder dan goeiendag zeggen in de supermarkt.' 'Het zijn de oudere leerkrachten die aarzelend staan tegenover zulke dingen', zegt ook Joke Bauwens van Tiro, een universitaire onderzoeksgroep over tieners en ICT. 'Jongere leerkrachten beseffen wél hoe relatief de term vriend is op internet. Die generatiekloof zal verdwijnen, maar tot dan zullen we geregeld te maken krijgen met zulke paniekreacties.' DS, 02-09-2009 (kba)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#4
|
|||
|
|||
.
Als leerkracht (Zie hier, zij die NOOIT in het onderwijs ging, geeft zelf les) vind ik het belangrijk om een goede leerling-leerkracht relatie te hebben en ik zou er dan ook geen probleem van maken dat leerlingen mij toevoegen op Netlog, toch geef ik toe dat ik desbetreffende pagina verwijderd heb, omdat mijn leerlingen (van stages) daar dingen vermeldden over mijn toestand in het weekend. En ik vond het vrij confronterend dat alle leerlingen/leerkrachten dit zwart op wit konden lezen.
Maar een praatje maken over je vakantie, waarom niet? Het zal sowieso toch gebeuren in de klas. Mijn eerste vraag dit schooljaar was dan ook "Hoe was jullie vakantie", dan wordt er ook over gepraat, dus waarom niet. Gelukkig moet ik mijn hoofd niet breken over de kwestie, toevoegen of niet... Leerlingen eerste jaar zullen niet snel contact zoeken via facebook denk ik |
#5
|
||||
|
||||
Citaat:
Allez, succes ermee!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#6
|
|||
|
|||
Citaat:
Ik sluit me volledig aan met wat er hier wordt gezegd. In de eerste plaats is er niets mis met het feit dat leerkrachten vriendschapsverzoeken accepteren van leerlingen. Zoals hier gezegd wordt, als de verdere communicatie op zulke sites dan op een juiste manier verloopt kan dit alleen maar de leerkracht-leerling relatie ten goede komen. Wat ik wel zeer belangrijk vind is dat een leerkracht goed moet opletten met wat voor soort informatie hij/zij op zo'n profielpagina zet. Als leerkracht heb je nog altijd een voorbeeldfunctie. Wat mijns inziens niet kan zijn bijvoorbeeld foto's van hun uitgangsleven (in welke toestand dat ze dan ook verkeren). Bovendien vertegenwoordigen ze ook een school en als ouders van leerlingen zulke dingen zien dan wordt de school ook in een slecht daglicht gesteld. Als ze dan toch dergelijke foto's of informatie op hun profiel willen plaatsen, kunnen ze beter geen vrienschapsverzoeken aanvaarden van leerlingen. Als deze leerkracht een verzorgd,discreet profiel had en niets fout had gezegd tegen (één van) haar leerlingen dan is ze naar mijn mening onterecht ontslagen! |
#7
|
|||
|
|||
Netlog? Oke, voeg me maar toe
Om hier op te kunnen ingaan, is er eerst een grondige kennis nodig van de ethiek voor leerkrachten.
Deze keer ga ik geen ellenlang verhaal neerpennen. De regels zijn zeer duidelijk hieromtrent voor lesgevers in het secundair onderwijs. Een daad die de relatie tussen leerling-leerkracht kan schaden, is ten stelligste afgeraden. Netlog is dan ook een medium waar mensen zeer persoonlijk in zijn. Iets dat ik ten zeerste zou afraden...Zeker als je nog maar TABD of TADD bent. Bij vaste benoemingen ligt dit anders. De regels zijn nog steeds dezelfde, maar je weet dat je niet moet piekeren over een stopzetting van je aanwerving. |
#8
|
|||
|
|||
networking
Beste,
Ik vind dit totaal niet kunnen dat iemand hiervoor veroordeelt word. Het feit dat de leerling de lerares wilt spreken online en de lerares hiervoor veroordeelt word, ik vind dit een teken van respect en vriendschap. Waar moeten we dan de lijn trekken?Mag je bvb je collega's nog toevoegen op facebook? Ik heb persoonlijk ook gsm nummers van (ex-)leraars,en heb hier nog contact mee. Maar vanaf het moment dat ik die nummer had tot nu heeft niemand daarover iets slecht gezegd. Nu het gaat al lang niet meer over school tijdens deze conversaties...maar in het leven leer je mensen kennen,op school,op cafe,...het maakt niet uit waar,ik vind dat je je vriendschappen zelf moet kunnen kiezen en dat iedereen hierin vrij mag zijn en doen wat hij/zij wilt. |
#9
|
|||
|
|||
leerlingen/leerkrachten
Een paar jaar terug had ik een vriendin die als lerares in een school in Heist werkte. Als we iets gingen drinken daar, wou ze nooit iets gaan drinken in de Place 2 be. Reden : "haar mannen" zaten daar ook.
Zij had dus schrik, als ik dat woord kan gebruiken, ze ging liever een café verder. Op dat moment snapte ik dat niet, ik had nog geen idee om later het onderwijs te gaan. Maar nu kan ik dat wel begrijpen... |
#10
|
|||
|
|||
Haar ontslaan vind ik nu in dit geval precies wat overdreven, maar ik vind wel dat praten met leerlingen via netlog er wel wat over gaat. Op netlog zijn meestal foto's zichtbaar en ook persoonlijke informatie, ik vind niet dat zo'n informatie zichtbaar moet zijn voor leerlingen. Je op hetzelfde niveau plaatsen als je leerlingen lijkt me ook niet zo'n goed plan, ik denk dat leerlingen zo sneller met je voeten gaan spelen en van je gaan profiteren. Contact tussen leerlingen en leerkrachten via zulke chatboxen lijkt me dus niet geschikt.
|
#11
|
|||
|
|||
Het ontslag van die juffrouw vind ik persoonlijk wel wat overdreven. Toch vind ik zelf dat contact met leerlingen via een sociale netwerksite niet echt slim is.
|
#12
|
||||
|
||||
Ik vind een ontslag voor deze juffrouw wel verregaand.
Het is inderdaad een feit dat men werk en privé beter gescheiden houdt maar deze directie kon de schooljuffrouw ook op het matje roepen en haar vragen dit niet meer te laten gebeuren. Een goed contact tussen leerling en leerkracht kan de sfeer in de klas en de resultaten enkel ten goede komen. Maar op het internet je verhaal doen tegen leerlingen doe je beter niet! |
#13
|
|||
|
|||
Ik vind het ook onterecht dat deze leerkracht wordt ontslagen, gewoon omdat ze wat praatte met haar studenten op Netlog. Zeker als het over een redelijk jonge leerkracht gaat want Netlog is zeer populair bij jeugd/jonge mensen. Ok, je moet natuurlijk als leerkracht enige verantwoordelijkheid nemen en privé en werk gescheiden houden maar dit vind ik toch ook overdreven. Als de berichtjes natuurlijk niet seksueel getint waren ofzo, vind ik het echt onzin dat deze leerkracht hiervoor ontslagen wordt.
|
#14
|
|||
|
|||
Leerkracht ontslagen na gesprek
De reactie van de school ten opzichte van de leerkracht is een beetje overdreven. Ik vind het zelfs onterecht dat deze leerkracht ontslagen werd omdat ze een gesprek had met een leerling via Netlog.
Toch weet ik dat het op mijn vorige school verboden was voor leerkrachten om een leerling als vriend te aanvaarden op Netlog. Het bizarre was dan weer dat wanneer je afgestudeerd was, deze vriendschap wel kon. Het is vaak een flinterdunne lijn die overschreden wordt op zulke sites. Is het nu privé of is het zakelijk? Was het gesprek onschuldig in een leerkracht- leerlingverhouding of niet? Voor leerkrachten maar zeker ook voor directies is het niet eenvoudig om te bepalen wanneer je deze lijn overschrijdt. Om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden stel ik voor om goede afspraken te maken met de directie over zulke gesprekken. |
#15
|
||||
|
||||
Citaat:
Waarom 'bizar'? Lijkt me veeleer de logica zelve...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#16
|
|||
|
|||
Volgens de maatschappelijke kijk op de leerkrachten worden ze verondersteld geen persoonlijk contact te hebben. Er waren hoogst waarschijnlijk enkele voorafgaande leerkrachten die misbruik maakten van hun functie om zo niet alleen persoonlijk maar ook lichamelijk contact te hebben. Ja, dat verklaard alles, elke ouder vindt het op de dag van vandaag dus normaal dat hun dochter/zoon op Netlog of andere netwerksites communiceert met onbekende mensen die veel ouder zijn. Maar een leerkracht die plots vriendelijk doet... hmm, dat is wel verdacht! Belgen ver algemenen te makkelijk. Dat is toch bizar? Waarom wordt je dan verondersteld met een voorbeeldfunctie geen "minder formeel" contact te onderhouden met jongeren die dit zonder bijbedoelingen willen? Een voorbeeldfunctie kan op verschillende wijzen geïnterpreteerd worden, o.a. dat je niemand negeert omdat het als kwetsend of onderdanig kan aanzien worden. Als je iedereen negeert op straat of internet, schetsen zij trouwens een verkeerd beeld van je...
Er zijn veel voor- en nadelen van beide standpunten maar ik begrijp nog steeds niet de gedachtengang van de gemiddelde Belg. Niet temin die van de politici. Citaat:
|
#17
|
|||
|
|||
Wanneer ik dit bericht lees, roept het vooral medelijden bij mij op voor Juf Liesbeth Roosen. Een leerkracht die enkel maar goede bedoelingen heeft en daarvoor gestraft wordt. Toch heb ik hier ook mijn bedenkingen bij...
Eerst en vooral vind ik het van zelfsprekend dat er een duidelijke lijn moet getrokken worden tussen privé en werk, maar in mijn ogen heeft ze niet zoveel verkeerd gedaan. Misschien wel op het gebied van het taalgebruik... Als leerkracht moet je toch het goede voorbeeld kunnen geven en laten zien dat het schrijven van correct nederlands heel belangrijk is en blijft, ook na de lesuren. Het idee van:"op hetzelfde niveau zitten, als dat van de leerlingen" vind ik wel leuk. Maar dan stel ik mij wel de vraag of je voldoende gezag hebt over de leerlingen in de klas. Kan "een toffe leerkracht, die weet wat er leeft bij de kinderen" ook haar prioriteiten stellen en zeggen: "oké mannekes, nu beginnen we met de les." of blijft ze enkel bij de nieuwtjes onder de leerlingen? Al bij al vind ik het een beetje cru, dat het schoolbestuur haar geen tweede kans heeft gegeven en onmiddelijk beslist heeft om haar contract niet verder te verlengen. Maar anderzijds, waarom zou men zo cru reageren, als het toch maar om een futeliteit gaat??? |
#18
|
|||
|
|||
reactie ontslag leerkracht Emma.Mertens
Ik kan me aansluiten bij de mening van de voorstanders van deze juf haar ontslag. Dit omdat ik vind dat er toch wel een bepaalde afstand moet blijven tussen leerkracht en leerling. Trouwens; krijgen leerlingen tegenwoordig niet al genoeg kansen om persoonlijke zaken te bespreken met leerkrachten? Tegenwoordig kan je via Smartschool en dergelijke privé-berichten sturen naar jouw leerkracht wanneer je met een probleem zit. Ook weet ik zeker dat leerlingen met hun vragen bij de titularis terecht kan en dat deze met een luisterend oor zal klaarstaan.
Langs de andere kant vind ik dat de leerkracht misschien best eerst een waarschuwing had gekregen. Ze had er waarschijnlijk niet zo goed over nagedacht en had, wanneer de directie dit vroeg, zich waarschijnlijk wel verwijderd op netlog om verdere problemen te vermijden... |
#19
|
|||
|
|||
onterecht
Ik vind het ontslag van de juf een beetje onterecht. Zoals ze zelf al vermeldt had, is er niets verkeerd gezegd. Moest dit nu wel zijn gebeurd, dan is haar ontslag wel normaal.
Verder vind ik niet dat ze haar leerlingen mocht accepteren op Netlog. Die kinderen zitten nog in de lagere school, en zijn dus 12 jaar of jonger, er zitten zelfs kinderen tussen van 10,11 jaar. Als je als buitenstaander dit ziet, en dus ook niet de achtergrondinformatie weet (leerkracht - leerling) kan het wel zijn dat je een raar beeld krijgt van die vrouw. Onze klas vorig jaar had ook enkele leerkrachten als "vriend" op facebook, daar is niets verkeerd op gezegd, maar misschien is dit wel te wijden aan het feit dat we meerderjarig zijn Ik vind haar ontslag niet terecht. Maar ik keur het niet goed wat ze gedaan heeft met netlog. Ik ben van het principe: 'werk en privé gescheiden houden' |
#20
|
||||
|
||||
Sanctie: JA
Ontslag: NEEN!!! Ik bedoel kom op!!! Het is nu niet alsof de leerkracht sexueel getinte messages verstuurde... Ik vind het net to dat leerkrachten en leerlingen vrij kunnen communiceren. Ik wist niet dat je als leerkracht je leerkrachtenpakje dag en nacht moest aanhouden... Leuk leventje dan |