actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Oosterweel
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th March 2009, 20:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
SP.A verweesd in Oosterweel-discussie

Toenadering tussen Open VLD en CD&V laat SP.A verweesd achter in Oosterweel-discussie


BRUSSEL - Er komt voor de verkiezingen een beslissing. Maar waarschijnlijk niet over het tracé.



De SP.A komt in de Vlaamse regering alleen te staan in de Oosterweeldiscussie. Open VLD en CD&V groeien naar mekaar toe. De liberalen kiezen voluit voor het tracé van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), met de fameuze Lange Wapper. CD&V schiet het zogenaamde 'vierde tracé' van het studiebureau Arup-Sum af.

Dat bleek gisteren tijdens de twaalfde voortgangsrapportage van de BAM, in de commissie Openbare Werken en Mobiliteit van het Vlaams parlement. De BAM gaf zoals gewoonlijk een overzicht van de vorderingen van de werkzaamheden en de budgettaire aanpassingen. Ceo Jan Van Rensbergen maakte van de gelegenheid gebruik om een omstandige repliek te geven op de conclusies van het studiebureau.

Vreemd genoeg leest de BAM het rapport van Arup helemaal anders dan iedereen dat tot nu toe gedaan heeft. Arup vond eigenlijk geen van de drie alternatieven voor de Oosterweelverbinding voldoen en schoof daarom zelf een vierde tracé naar voren. Toch kwam Van Rensbergen gisteren met uitgestreken gezicht verklaren dat 'Arup/Sum onomwonden kiest voor het BAM-tracé'. 'Het is de enige technisch haalbare oplossing', klonk het. Arup zegt inderdaad dat de tunnelvariant van Straten-Generaal 'op de grens van het technisch haalbare ligt', maar schrijft hem niet af. Dat Van Rensbergen even later het BAM-tracé de beste stedenbouwkundige kwaliteiten toedichtte, deed nog meer wenkbrauwen fronsen.

Alleen SP.A uitte kritiek op die visie van de BAM. 'Ik stel mij vragen over de manier waarop u het rapport gelezen hebt. Het stedenbouwkundige was net het grootste probleem volgens de studie', zei SP.A'er en Antwerps schepen Robert Voorhamme. 'Over twee alternatieven zegt Arup trouwens dat ze ook haalbaar zijn. U gebruikt conclusies die niet in het rapport staan.'

Minister Van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) was evenmin opgetogen met het pleidooi van Van Rensbergen voor het eigen tracé. 'De BAM heeft alleen een uitvoerende taak', zei ze achteraf bits. 'De stad en de haven, dat zijn betrokken partijen, maar de BAM moet alleen maar uitvoeren wat de Vlaamse regering beslist.'

SP.A vond bij de coalitiepartners geen steun. Open VLD zit al sinds het verschijnen van de studie uitdrukkelijk op het BAM-spoor en ook CD&V ging helemaal niet tegen de BAM-visie in. Ludwig Caluwé richtte zijn pijlen vooral op het vierde tracé waar Arup plots zelf mee kwam aandraven in zijn rapport. Hij vergeleek het met een pasgeboren baby waar iedereen wild van is. 'Het ziet er heel mooi uit, maar als je het leest, lijkt het wel op de laatste dag toegevoegd. Waarom leggen we meteen ook geen tunnel van de E313 naar Linkeroever?' Volgens Dirk De Kort (CD&V) werd dat vierde tracé al eens onderzocht door de Antwerpse haven, maar werd het toen niet haalbaar bevonden.

Minister van Openbare Werken Dirk Van Mechelen (Open VLD) wil zo snel mogelijk een beslissing. Het is zijn 'absolute ambitie' om de knoop nog voor de verkiezingen door te hakken. Die beslissing moet dan wel voor de paasvakantie vallen. Met verkiezingen in juni is nog later beslissen onmogelijk. Dat er nog een beslissing komt over het tracé komt is echter uitgesloten. SP.A mikt eerder op een beslissing 'over hoe de werkzaamheden voortgezet moeten worden'.

Het enige waar op dit moment wel eensgezindheid over bestaat, is dat er geen tol voor personenwagens komt in de Kennedytunnel. De grote vraag is hoe men chauffeurs dan zover zal krijgen om die - zwaar overbelaste - gratis tunnel te mijden en te kiezen voor de betalende alternatieven: de Liefkenshoektunnel en de nieuwe Scheldeovergang. Van Brempt wil daarom nagaan of de tol in de Liefkenshoektunnel kan sneuvelen.

Van Mechelen vindt het plan te gek om los te lopen. Een tweede tunnel tolvrij maken betekent een serieuze hap uit het budget. Maar ook logistiek levert dat heel wat problemen op, zegt hij. 'Na de Liefkenshoektunnel bots je op de Tijsmanstunnel en daar is de hellingsgraad veel groter. Je kan de Tijsmanstunnel trouwens maar voor de helft van zijn capaciteit gebruiken. De hele dag lang heb je daar één rijstrook die vol vrachtwagens staat.'


DS, 18-03-2009 (Peter De Lobel)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.