|
#1
|
||||
|
||||
SP.A begraaft Lange Wapper
SP.A begraaft Lange Wapper
BRUSSEL - De prestigieuze Oosterweelverbinding is voltooid verleden tijd. De SP.A wil niet weten van de Lange Wapperbrug. Tien jaar werk gaat in rook op. De Antwerpse verkeersknoop lijkt onontwarbaar. Antwerpen zal zijn imposante brug over het Eilandje moeten missen. De Vlaamse socialisten - aangevoerd door ministers Kathleen Van Brempt, Frank Vandenbroucke en de Antwerpse burgemeester Patrick Janssens - verwerpen het tracé dat door de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) wordt voorgesteld. Het rapport van studiebureau Arup-Sum deed de socialisten van mening veranderen. Niemand van de betrokkenen verkiest de afwijzing officieel te communiceren. De SP.A wil de discussie binnen de Vlaamse regering voeren. Maar het njet is onmiskenbaar. 'Het studiebureau heeft de Oosterweelverbinding een genadeschot gegeven. We mogen het traject van de BAM vergeten. Dat komt er nooit meer', zo klinkt het ferm. De Vlaamse minister-president, Kris Peeters, wacht dan ook de onmogelijke taak om de tegengestelde visies met elkaar te verzoenen. Open VLD wil meteen starten met de bouw van de Oosterweelverbinding. Minister Dirk Van Mechelen krijgt daarbij de uitdrukkelijke steun van voorzitter Bart Somers. Het bureau rangschikte het traject van de Straten-Generaal (een tunnel) weliswaar op één, maar dat scenario is enkel betaalbaar met een tolheffing voor auto's in de Kennedytunnel. De Vlaamse regering wil van zo'n heffing niet weten. Het Oosterweeltraject (een brug en tunnel) stond op de tweede plaats en houdt de Kennedytunnel tolvrij. De werkzaamheden kunnen bovendien onmiddellijk worden aangevat. De BAM en het aannemersconsortium sloten deze week een contract af om de constructie voor 2,2 miljard euro af te werken. De andere trajecten zijn een heel stuk duurder (3 miljard euro en meer) en vergen heel wat studiewerk. De socialisten halen drie redenen aan om de Oosterweelverbinding af te schieten: het project blijft duur, het voorstel lost de files aan de Kennedytunnel niet op en de Europese regelgeving rond tolheffing lijkt te veranderen, waardoor de weg mogelijk openligt voor duurdere tunnelvarianten. Ze geven grif toe dat ze als de dood zijn om met een brug naar de Vlaamse verkiezingen te gaan. Van Brempt woont in Deurne, een verzetshaard tegen de Lange Wapper die moest uitgroeien tot een landmark. De SP.A vreest ook het referendum over de brug. 'Zo'n referendum zal de brug afwijzen. Hoe kan de Vlaamse regering dan tegen de zin van de Antwerpenaar toch voor de Oosterweelverbinding kiezen?' Met het socialistische veto tegen het BAM-traject dreigt heel wat gezichtsverlies voor de economische daadkracht van de Vlaamse regering. De diverse overheden dringen al 20 jaar aan op een volledige sluiting van de Antwerpse ring. Ook de studie van Arup-Sum benadrukt de dringende noodzaak voor een oplossing van de Antwerpse verkeersknoop. Aan het concept van de Oosterweelverbinding werd tien jaar gewerkt. De andere alternatieven vallen niet alleen duurder uit, maar moeten nog worden verfijnd. Dan dreigt een nieuwe vertraging van vijf tot tien jaar. De socialisten dringen erop aan meteen van start te gaan met kleinere werkzaamheden die vooral het gebruik van de Liefkenshoektunnel moeten aanbevelen. Blog DS, 06-03-2009 (Bart Brinckman)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Van Mechelens wanbeheer rond Lange Wapper
VAN MECHELENS WANBEHEER ROND LANGE WAPPER
Dirk Van Mechelen heeft het handig aan boord gelegd om heel Vlaanderen te doen geloven dat er geen alternatief is voor de Lange Wapper, maar als het van MANU CLAEYS en PETER VERHAEGHE afhangt, zal zijn plannetje niet lukken. Insiders - dus ook wij - wisten al twee weken dat woensdag 4 maart 2009 D-day was voor de Antwerpse Oosterweelverbinding. Maandenlang had een twintigtal onderzoekers - elk specialist in zijn domein - drie verschillende tracés bestudeerd op tal van aspecten: milieu, mobiliteit, gezondheid, stedelijke ontwikkeling, technische haalbaarheid, financiering. Die dag in maart kwam het onderzoeksteam zijn 409 bladzijden tellende evaluatiestudie voorstellen aan de regering. De presentatie waarin het studiebureau de krachtlijnen van het onderzoek samenvatte, vond die ochtend plaats tussen acht en tien uur. Na afloop bespraken de ministers hoe ze de resultaten van het onderzoek op korte termijn konden omzetten in een regeringsbeslissing. Minstens toch eerst dat lijvige rapport lezen, vonden de meeste aanwezigen. Tegen de middag werd beslist om even te pauzeren. Van die pauze maakte minister Dirk van Mechelen (Open VLD) gebruik om de groeiende consensus in de regering om 'de tijd te nemen' te laten ontploffen. Hij nam de vlucht vooruit en vertelde aan de pers dat een Oosterweelverbinding met Lange Wapper er als beste uit kwam. Dit klopte niet met de feiten: het onderzoeksteam had hem twee uur eerder net het tegenovergestelde verteld. Had minister Van Mechelen dan niet goed opgelet tijdens de presentatie? Toch wel. Hij had zo goed opgelet, dat hij bij die ene slide over tolscenario's meteen begrepen had: hier ligt mijn kans. Ik licht het gegeven uit de context en jaag de mensen schrik aan over waar ze gevoelig voor zijn: ik vertel hen dat ze zullen moeten betalen. Zolang er verwarring en verdeeldheid bestaat, vrijwaar ik de kansen van mijn eigen voorkeurstracé. Als actiegroep hadden we dit scenario zien aankomen. Na lang aandringen hadden we bekomen dat ook wij die woensdag door het studiebureau geïnformeerd zouden worden over de resultaten van het onderzoek. Om half drie 's middags. Precair, wisten wij, want minister Dirk van Mechelen zou vrijwel zeker niet wachten om alvast zijn eigen bouwproject tot winnaar van het onderzoek uit te roepen. En zo geschiedde. De minister wou tegen elke prijs twee dingen vermijden. Ten eerste dat Straten-Generaal het nieuws van die dag zou overheersen. Daartoe moest hij elke communicatie van Straten-Generaal in die zin de pas afsnijden. Straten-Generaal werd voldoende laat die dag ingepland, zodat ze pas vanaf half zes 's avonds een eerste inhoudelijke reactie kon geven - te laat om de stemmingmakerij nog recht te trekken. Ten tweede wilde de minister verhinderen dat ook binnen de regering de Lange Wapper eventueel opgegeven werd. Om dat te bereiken, greep hij naar de oudste truc in het politieke spel: verdeel en heers. Als het welles-nietesspel kan continueren, dan kan de regering voor dat ene project kiezen waarvan de bouwaanvraag al klaar ligt, namelijk een Oosterweelverbinding met Lange Wapper. Om Straten-Generaal én de collega-ministers ook inhoudelijk op achtervolgen aan te wijzen, hanteerde de minister een populistische versimpeling. Hij verwees naar de slide waarin het onderzoeksteam aangaf dat het goed scorende tracé van Straten-Generaal duurder was dan dat van de BAM. Het onderzoeksteam suggereerde die meerkost te financieren met tolheffing voor auto's aan de Kennedytunnel. Dat was geen suggestie van Straten-Generaal. Maar tijd om dat uit te leggen kreeg Straten-Generaal die dag niet meer. Wat de minister niet vertelde, en wat de meeste collega-ministers meteen wél begrepen, was dat het onderzoeksteam een vierde tracé naar voren schoof dat wellicht de goedkoopste optie van al was - tol voor automobilisten is daarbij niet nodig - en op het eerste zicht de meeste kwaliteiten in zich verenigde. Dat zogenaamde vierde tracé hebben wij in december 2008 aangereikt aan het onderzoeksteam. Op 9 februari 2009 bezorgden we de onderzoekers een indicatieve tekening, dat we Straten-Generaal Plus noemden omdat het om een optimalisering ging van het tunneltracé onder de haven. Het onderzoeksteam bestudeerde dit geoptimaliseerde voorstel op haalbaarheid en kwaliteiten, en verrijkte het met aanbevelingen over optimaler gebruik van de Liefkenshoektunnel via telematica, een suggestie die dat andere actiecomité Ademloos intussen al een jaar eerder had gedaan. Nu kunnen we gaan landen, dachten we, toen we de aanbevelingen van het onderzoeksteam hoorden. Wij waren niet de enigen die dat dachten. Maar minister Van Mechelen stak daar een stokje voor. Dit is geen slecht bestuur. Dit is wanbeheer. Manu Claeys en Peter Verhaeghe schrijven in naam van Straten-Generaal. DS, 06-03-2009
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#3
|
|||
|
|||
Ik weet niet goed wat het beste zou zijn, maar ik denk dat SP.A toch ook wel gelijk heeft. Volgens mij zou een tunnel een beter alternatief zijn. Er zijn minder vrachtkilometers, globaal en lokaal minder fijn stof, geen geluidsoverlast, parcours naast in plaats van door de stad, behoud van groengebieden, indrukwekkend goedkoper, enzovoort. ALs de Lange Wapper er zou komen, kan ik me inbeelden dat dit niet prettig is voor de Antwerpse bewoners die vlakbij de Lange Wapper zouden wonen. Ik heb ook vernomen dat 1 van de pijlers van het viaduct vijf meter naast een instelling staat waar 900 jonge gehandicapten verzorgd worden, waaronder 50 ademhalingspatiënten. Is dat dan ook zo gezond?
Nu hebben ze wel al heel veel tijd gestoken in dit project, om het dus zo maar af te blazen, vind ik ook een beetje loos... |