![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Britse meisjes ondergaan massaal meerdere abortussen
Het aantal Britse meisjes jonger dan 20 dat een abortus onderging steeg de laatste 15 jaar met 68 procent. Verder blijkt uit recent onderzoek dat velen ook niet leren uit hun fouten, het aantal dat meerdere keren een zwangerschap onderbrak steeg met maar liefst 42 procent.
Explosieve stijging Groot-Brittannië is het land met het hoogste aantal tienerzwangerschappen in West-Europa. De onderzoekers bekeken de abortuscijfers tussen 1991 en 2007. Daaruit blijkt dat in die periode het aantal abortussen gestaag naar omhoog ging, maar bij tienermeisjes steeg dit explosief. Meer begeleiding De onderzoekers willen in Groot-Brittannië betere seksuele voorlichting en betere diensten voor anticonceptie om het probleemvan tienerzwangerschappen aan te pakken. Ook moeten de meisjes betere begeleiding krijgen na hun abortus. Onderzoekster Jacqueline Collier zegt dat tienermeisjes niet voldoende voorgelicht worden. "De diensten falen erin om meerdere zwangerschappen te voorkomen bij jonge meisjes. Het is nodig dat er meer mensen getraind worden om hen te begeleiden na hun eerste abortus." (ep) 30/01/09 10u54 www.hln.be Hier zie je maar hoe belangrijk het is om een goede informatie te verstrekken wat betreft zwangerschappen. Bij onvoldoende kennis van gevolgen, maar ook van bescherming krijg je een (gelukkig niet al te letterlijke) explosie zoals hierboven beschreven. Het is dan ook zinvol dat er een herziening van de verantwoordelijke diensten komt.
__________________
Bezint eer gij begint. |
#2
|
|||
|
|||
belang van de school ...
Ik denk dat goede voorlichting op school dit probleem kan beperken. Laatst heb ik ergens gelezen dat de leerkracht biologie, na die van godsdienst de grootste vertrouwenspersoon is. Ik denk dus dat als je als leerkracht duidelijk maakt dat je open staat voor zulke gesprekken, veel leerlingen je in vertrouwen zullen nemen. Als leerlingen beter zijn ingelicht, kunnen veel abortussen vermeden worden.
|
#3
|
||||
|
||||
Ik vind het ook belangrijk om als leerkracht open te staan naar de leerlingen toe, zodat ze kunnen spreken met jou over alles. Als het dan voorlichting betreft, vind ik dat leerlingen ook bij alle leerkrachten terecht moeten kunnen. Leerlingen hebben meestal een voorkeur voor leerkrachten waar ze zich goed bij voelen(of waar ze beter mee kunnen praten). En of jij dan leerkracht informatica, godsdienst, biologie of geschiedenis bent, ik vind dat je moet openstaan voor een gesprek met die leerling. Ik snap dat je in sommige vakken moeilijker voorlichting kan plaatsen, maar toch zou dit inderdaad vele van die 'problemen' kunnen voorkomen.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig eens met Katrijn. Al is het niet evident om binnen alle vakken voorlichting te geven. Wel is het mogelijk om het vertrouwen van de leerlingen te winnen, zodat ze met problemen of vragen naar je toe kunnen en durven komen. Op deze manier zou het aantal abortussen wel dalen.
|
#5
|
|||
|
|||
Meneer, zoals we het er in de les al over hebben gehad. Als we een norm moeten gaan toepassen om onze planeet te redden, is het cru gezegd, goed dat die meisjes abortus plegen. Maar om dan toch een besluit te moeten trekken. Het is heel gemakkelijk om uw probleem te ontvluchten als je geen kind wilt. Als je denkt dat je volwassen bent voor seks, moet je daar de gevolgen maar van kunnen dragen!
|
#6
|
||||
|
||||
Citaat:
Of ze zouden ook gewoon voorbehoedsmiddelen kunnen gebruiken. ![]() Maar inderdaad, leerkrachten spelen hier zeker een belangrijke rol in. Het is in dit geval belangrijk dat de oorzaak aangepakt wordt en dat men probeert de jongeren hun houding en mening omtrent abortus bij te schaven. Want op dit moment is er al een oplossing voor "het probleem: zwangerschap". En jongeren gaan daarom vaak veel te speels met het onderwerp om. Er moet vooral duidelijk gemaakt worden dat de zwangerschap vermeden kan worden en dat DAT de oplossing is voor "het probleem zwangerschap" en niet abortus. Ook moet er de nodige aandacht besteedt worden aan de gevolgen van abortus (en morning after pil). Deze zijn immers niet zonder gevolgen en vaak merk ik dat jongeren zich hier niet echt bewust van zijn. Een vriendin was pas nog gaan observeren in een klas. De leerlingen somden als voorbehoedsmiddelen enkel de pil en de condoom op en wisten zorgwekkend weinig over deze en andere voorbehoedsmiddelen. Deze basis moeten de leerlingen volgens mij toch écht wel in de school krijgen. |