|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Intelligentie brengt overlevingskansen in gevaar
Intelligentie brengt overlevingskansen in gevaar
Om als soldaat een strijd te kunnen overleven moet je verdomd goed je hoofd er bij houden. Te hard je hoofd pijnigen op het slagveld blijkt echter ook niet voordelig te zijn voor de overlevingskansen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt immers dat Schotse soldaten die de Tweede Wereldoorlog heelhuids doorkwamen gemiddeld een lager IQ hadden dan zij die sneuvelden. De onderzoekers deden beroep op IQ-tests uit 1932 van kinderen die geboren waren in 1921. De resultaten waren enigszins verrassend. De 491 gesneuvelde Schotse soldaten bleken na de intelligentietests een hoger IQ (100,8) te bezitten dan de soldaten die het konden navertellen (97,4). Nochtans tonen andere studies aan dat slimme mensen grotere overlevingskansen hebben. Aandeel slimme Schotten gedaald Uit eerdere studies bleek al dat het aantal intelligente Schotse mannen na de Tweede Wereldoorlog gedaald was. Daaruit werd afgeleid dat minder intelligente mannen minder snel werden opgeroepen voor het leger, waardoor hun aandeel in de maatschappij na de oorlog steeg. De nieuwe studie, die gepubliceerd werd in The New Scientist, heeft dus een heel andere verklaring voor dat fenomeen. GVA 22-12-2008 |
|
|||
|
|||
Bizar, ik zou denken dat mensen die slimmer zijn meer kans hebben om te overleven.
|
|
|||
|
|||
Ik was verbaasd toen ik dit las. Ik zou denken dat hoe intelligenter je bent, hoe meer kans je maakt om te overleven. Blijkbaar is het tegenovergestelde waar. Toen ik hier over nadacht, begrijp ik wel hoe intelligentie je overlevingskansen verlaagd.
Intelligentie houdt in dat je meer je hersenen gebruikt. Je denkt na over hoe je dingen zult uitvoeren of wat de gevolgen kunnen zijn. Tijdens een oorlog stierven de intelligentste soldaten eerst volgens de studie. Bij een oorlog komt het er op neer dat je snel en juist handelt. Nadenken neemt tijd in beslag. Het zou kunnen dat de soldaten te lang hebben nagedacht op een bepaald moment en hierdoor het leven hebben gelaten. De minder intelligente soldaten zullen waarschijnlijk hun eerste gedacht genomen hebben. Daardoor hebben ze niet liggen wikken en wegen. Zo gingen ze sneller over tot actie en dit heeft hun leven waarschijnlijk gered. Enkel zo zou ik de studie kunnen verklaren. Ik blijf er bij dat intelligentie levens red. Een overhaaste beslissing is nooit goed. Je moet eerst denken en dan pas handelen! Conclusie: we mogen niet vergeten dat studies elkaar vaak tegenspreken. Relativeren is de boodschap! |
|
||||
|
||||
Slim of niet slim, een IQ-verschilletje van 3,4 is toch niet zo veel, vind ik ...
Toen ik het artikel las en wat nadacht, redeneerde ik ook zoals Lindsey: slimme mensen denken na voor ze tot handelen overgaan, terwijl degene met een lager IQ meteen de dingen gaan aanpakken en meteen tot actie overgaan, zonder na te denken. Misschien komt dit ook omdat de mensen met een hoger IQ meer met hun neus in de boeken zitten, terwijl de anderen (ipv kennis op te doen) gaan sporten en iets aan hun fysiek doen e.d. en daardoor meer overlevingskansen hebben in de oorlog...? |
|
|||
|
|||
Ik weet ook niet goed wat ik hierbij moet denken.
Langs de ene kant zou een verklaring inderdaad kunnen zijn dat degene met een lager IQ minder lang nadenken en sneller overgaan tot actie, maar ergens kan het idee er bij mij toch niet in. Ik zou net denken dat degene met een hoger IQ juist een betere strategie hebben?! Ik vind ook niet dat dit echt een sluitend bewijs is dat mensen met een lager IQ meer overlevingskansen hebben. Uiteindelijk zegt de studie in the new scientist ook dat het komt omdat ze voornamelijk degene met een lager IQ sturen. |
|
||||
|
||||
Ik schrik er eigenlijk niet van dat mensen die een minder IQ hebben een betere overlevinskans hebben.
Zij staan niet meteen bij alles stil en doen gewoon wat hun instinct zegt hen te doen. Bij mensen met een hoger IQ ligt dit anders, zij gaan waarschijnlijk eerst de opties vergelijken en nadenken over wat het beste zou zijn. In oorlog kan het op enkele ogenblikken al gedaan zijn en moet je dus in sommige gevallen vlug kunnen reageren en niet eerst de opties afwegen. |