actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > In de Marge van het Nieuws
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 25th December 2008, 14:11
Dominik_Sebrechts Dominik_Sebrechts is offline
Registered User

Plastisch chirurg gebruikt weggezogen vet als biobrandstof

24/12 Plastisch chirurg gebruikt weggezogen vet als biobrandstof
De Amerikaanse plastisch chirurg Allen Bittner gebruikte het weggezogen vet van zijn klanten om zijn terreinwagen en die van zijn vriendin te laten rijden. De affaire kwam onverwacht aan het licht toen Bittner werd aangeklaagd voor een slecht uitgevoerde liposuctie.

"De overgrote meerderheid van mijn patiënten verzocht me om hun weggezogen vet te gebruiken als brandstof. En ik zuig meer vet weg dan ik kan oprijden", zo liet Bittner weten op zijn intussen offline gehaalde website.

Bittner gebruikte het weggezogen vet naar eigen zeggen om de planeet te redden. In Amerika wordt al langer dierlijk en biologisch vet gebruikt om te verwerken tot biodiesel. Het gebruik van mensenvet is echter verboden door de Californische wet.

Bittner heeft ondertussen zijn praktijk opgedoekt en is verhuisd naar Zuid-Amerika.

kritische bespreking
Dit is toch weer typisch een voorbeeld van plastische chirurgie uit Amerika. Hier moet je van niks meer schrikken. Dit is toch gewoon onetisch! Menselijk vet gebruiken om biobrandstof te maken dit gaat toch wel te ver. De volgende stap is dat we dikke mensen gaan aansporen om hun vet af te staan? En dan als reden aanhalen dat hij dit deed om de planeet redden. Misschien dat ze de Amerikanen wat kunnen aansporen om wat minder vettige maaltijden te eten ... dat helpt waarschijnlijk ook.

dominik Sebrechts
Met citaat antwoorden
Oud 25th December 2008, 15:53
Kim Verlooy Kim Verlooy is offline
Registered User

Grappig, we liggen te verkondigen dat we zuiniger moeten omgaan in verband met het milieu en als iemand zich hier - hoe vreemd dan ook - aan houdt, mag hij zijn zaak opdoeken?
Ik begrijp dat het niet onmiddellijk als normaal wordt beschouwd als je mensen hun vet gebruikt om met je auto rond te kunnen rijden. Maar dat hij daarvoor zijn zaak moet sluiten lijkt me straf.
En onethisch? Willen sommige mensen hun vet dan mee naar huis nemen? Of hebben ze er zo een emotionele band meegekregen dat ze het niet als brandstof willen laten gebruiken?
Welke idioot heeft dan beslist dat Körperwelten wel ethisch is?
Met citaat antwoorden
Oud 26th December 2008, 11:17
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Dank je Kim, je bespaart me een hoop typewerk.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 26th December 2008, 14:34
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User

Indeed,
Ik sluit me aan bij Kim. Wat is er nu mis met menselijk vet te gebruiken? Vet is vet. Na een liposuctie wordt dat gewoon weggegooid, dus waarom er niet iets milieuvriendelijk mee doen?
Het verkleint de afvalberg en ik veronderstel dat het een mileuvriendelijkere auto is. (ik weet niet veel af van auto's en uitstoot )
Ik heb de indruk dat mensen een afkeer hebben van het idee, ik weet niet waarom want of we nu dierlijk vet en menselijk vet gebruiken. Het blijft gewoon vet. Ik denk niet dat je veel verschil ziet tussen dierlijk of menselijk vet. (ben hier ook wel geen expert in )
We moeten natuurlijk het er niet om gaan doen, mensen liposucties aanraden voor dit doel ofzo. Maar wat er is, kan je best gewoon gebruiken.
Met citaat antwoorden
Oud 27th December 2008, 12:28
Hanne Jansen Hanne Jansen is offline
Registered User

Ik vind het wel grappig om te lezen. Ik zie ook niet in wat er mis is met het hergebruiken van het vet, al vind ik wel dat het georganiseerde 'vetrecyclage' zou moeten zijn. Als er bijvoorbeeld éénzelfde firma alle vet in de ziekenhuizen zou ophalen en dat om zou zetten tot biobrandstof, zou dat toch prachtig zijn?! Zo gaat men de opwarming van de aarde tegen en bovendien is dit een milieuvriendelijke en verantwoorde manier om biobrandstof te maken, in tegenstelling tot de manier waarop men nu meestal biobrandstof maakt.
Er worden jaarlijks massa's maïs en andere gewassen geoogst, enkel en alleen om te gebruiken als biobrandstof. Die worden daarnaast ook nog eens zwaar bespoten met pesticide, wat toch ook niet goed is voor het milieu. In Brazilië zijn er ook al hele stukken tropisch regenwoud gekapt, om op die plaats plantages voor biobrandstof op te richten.

Ik denk dus dat vet dat afkomstig is van liposucties, en anders toch maar weggegooid wordt, inderdaad best gebruikt wordt om op een verantwoorde manier biobrandstof te maken. Leve de recyclage
Met citaat antwoorden
Oud 27th December 2008, 13:20
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User

Ik snap wel dat er heftig gereageerd wordt...
Het is nogal raar om het vet van je patiënten te gebruiken, maar uiteindelijk geraken we op die manier wel van het vet vanaf en we springen zuiniger om met het milieu...
Ik vind het wel raar dat de dokter vermeldt dat zijn patiënten hem verzochten om hun vet als biobrandstof te gebruiken... Ik zou eerder geneigd zijn om mijn eigen vet als biobrandstof te gebruiken, i.p.v. een ander er 'gelukkig' mee te maken... De operatie op zich zal al wat kosten en dan laat je die dokter nog eens goedkoop rondrijden?!!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:46.