|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Scholen buizen kinderen omwille van negatief zelfbeeld
Scholen maken meer en meer gebruik van een puntensysteem om het zelfvertrouwen van kinderen te beoordelen. Een positief zelfbeeld wordt beloond, een minderwaardigheidscomplex afgestraft. Volgens pedagogen kan dergelijk systeem het zelfbeeld van kinderen enkel maar verslechteren.
Vanaf de kleuterschool wordt er op toegekeken dat elk kind zichzelf kan ontwikkelen tot een standvastig, zelfvertrouwen uitstralend persoon. Volgens de onderwijskoepel maakt een positief zelfbeeld zelfs deel uit van de eindtermen om elk jaar opnieuw te slagen. "Je kunt moeilijk een lesje sociale vaardigheden geven. Zoiets moet aan bod komen in alle vakken. Scholen kunnen daarvoor lespakketten aanschaffen, of het zelf integreren", vertelt Michel van Hee van het gemeentelijke net OVSG tegen het Nieuwsblad. "Je bent iemand" Ook van de scholen uit is er een grote vraag naar een puntensysteem voor zelfvertrouwen. Zo krijgt Eiko Van Thillo van Rapport Online, een bedrijf dat software ontwikkelt voor rapporten in te vullen, steeds meer aanvragen voor een aangepast systeem. "Waarvoor scholen wel en niet punten geven, bepalen ze zelf. Een aantal scholen vroeg me een functie voor zelfbeeld toe te voegen, dus dat is mogelijk." Pedagogen waarschuwen alvast voor de negatieve gevolgen van een dergelijk beoordelingssysteem. "Stel je voor, wie slechte punten haalt, ziet zijn negatieve zelfbeeld direct bevestigd. Hoe kunnen ze nu weten hoeveel punten ze moeten geven? Je bent iemand, je bent geen cijfer. Een goed zelfbeeld is ongelooflijjk belangrijk. Kinderen hebben het nu al moeilijker, omdat hun ouders zich zoveel zorgen maken over de economische crisis." Bron : www.she.gva.be 5 december 2008 Reactie : Ik had van zulk puntensysteem nog nooit gehoord, maar ik vind dat leerlingen niet gebuisd mogen worden als ze een negatief zelfbeeld hebben. Sommige kinderen hebben een traumatische gebeurtenis meegemaakt waardoor hun zelfbeeld is aangetast. Ik vind het nogal oneerlijk dat deze kinderen hiervoor afgestraft worden met slechte punten. In plaats van deze leerlingen minder goede punten te geven zou men beter samen met de leerling in kwestie werken aan zijn of haar zelfbeeld, te beginnen met op zoek gaan naar de oorzaak ervan Dit opkrikken is tenslotte toch veel belangrijker dan het nog meer naar beneden halen met slechte punten. Ze kunnen er tenslotte niets aan doen. Ik wil hiermee niet zeggen dat er geen punten mogen staan op houding, gedrag, sociale vaardigheden,… Volgens mij is dit nodig want onderwijs is meer dan kennis alleen. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben wel akkoord met het feit dat onderwijs meer is dan kennis alleen maar willen ze juist niet in ons onderwijs teveel met punten werken. Volgens mij is het bij de sociale vaardigheden zeker meer belangrijk om naar de evolutie te kijken. Kinderen moeten groeien in de sociale vaardigheden. Dat is volgens mij wel het hoofddoel hieromtrent. Dat scholen nu ook al punten geven op het zelfbeeld van kinderen vind ik echt te ver gaan. Kinderen met een laag zelfbeeld hebben het vaak al moeilijk genoeg hiermee. De scholen zouden deze kinderen hierin moeten helpen en ondersteunen en dit niet door hun zelfbeeld nog meer naar beneden te halen door een ‘slechte score’. Ik vind het echt belachelijk dat hier punten op worden gegeven. Het gaat inderdaad nog over kinderen met een eigen karakter/persoonlijkheid. Je weet niet waarom ze een slecht zelfbeeld hebben of hoe moeilijk ze het wel niet hebben. Het is belangrijker om hier samen met de kinderen aan te werken en hen zo kan zien evolueren dan hen hier punten op te geven!!
|
#3
|
|||
|
|||
Ik vind dit zeker geen goede oplossing om het zelfbeeld van leerlingen omhoog te krikken.
Ik ben zelf een persoon met een redelijk laag zelfbeeld, en het zou bij mij zeker niet helpen als men slechte punten gaat geven omdat ik zo'n slecht zelfbeeld heb. Het zou inderdaad een averechts effect hebben. De leerlingen gaan dan waarschijnlijk denken:"Zie je wel, ik kan het niet" en dit is zeker niet de manier om een goed zelfbeeld te krijgen. Men zou dit misschien kunnen oplossen door een beter puntensysteem te gebruiken voor inzet. Er zijn genoeg leerlingen die veel inzet tonen en erg hard hun best doen, maar toch slechte punten halen omdat hun capaciteiten gewoon niet toereikend zijn. Deze slechte punten zijn demotiverend. Als men een duidelijk punt zet op inzet, zullen deze leerlingen zich meer geapreccieerd voelen. Dit wil niet zeggen dat men deze leerlingen er, ondanks hun slechte punten, steeds moet door laten. Maar door dit puntensysteem zullen de leerlingen het misschien ook beter verstaan als ze men hen vertelt dat ze beter van richting zouden wisselen. Ze weten dat het niet aan hun inzet ligt, maar dat ze inderdaad beter in een andere richting zouden thuishoren. |