|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
Britten denken na over invoering euro
'Britten die het voor het zeggen hebben, denken na over invoering euro'
BRUSSEL - De financiële en economische crisis doet veel bewegen. De Britten staan dichter bij de euro. Wie anders dan premier Gordon Brown zelf kan Commissievoorzitter José Manuel Barroso bedoeld hebben toen hij zondag publiek zei dat 'mensen die het voor het zeggen hebben in het Verenigd Koninkrijk' aan het 'nadenken zijn over een toetreding tot de euro'. Volgens de Commissievoorzitter is er over die kwestie een duidelijke evolutie waarneembaar in Groot-Brittannië. De Commissievoorzitter zei een en ander in een interview van een uur voor Le Grand Jury van de Franse televisiezenders RTL-LCI. Barroso onderstreepte daarin ook het belang van de aanwezigheid van de Britse premier Gordon Brown op de eerste top van de staatshoofden en regeringsleiders van de eurogroep. In antwoord op de vraag of het denkbaar is dat het Verenigd Koninkrijk tot de eurozone toetreedt, antwoordde Barroso: 'Ah ja, ik denk dat we er nu dichter bij zijn dan voordien. Kijk maar wat er gebeurt. Ik kan u zeggen -enfin, ik kan de vertrouwelijkheid van sommige gesprekken niet doorbreken- dat Britse politieke verantwoordelijken mij gezegd hebben dat 'het beter zou zijn indien wij nu de euro gehad zouden hebben'. Barroso verwijst ook naar Denemarken 'waar de eerste minister nu aan het uitleggen is wat het de Denen kost dat ze geen lid zijn van de eurozone'. Op de precieze vraag of premier Gordon Brown, 'die altijd tegen de euro was', aan het evolueren is, draaide Barroso betekenisvol rond de pot. 'De Britten zijn zeer pragmatisch. De dag dat de Britten tot de conclusie zullen komen dat het voor hen beter is om tot de euro toe te treden, dan heb ik geen enkele twijfel', antwoordde hij. De Commissievoorzitter is er de man niet naar om zo'n uitspraken te doen als hij niet zeker is dat ze kloppen en dus overeenkomen met hetgeen hij van de Britse premier hoort. Barroso is trouwens niet de enige die van Brown onlangs dergelijke signalen heeft opgevangen. Ook in hoge financiële kringen van de EU is het bekend dat de Britse premier nu liever in de euro zou stappen maar dat hij dat publiek niet kan zeggen wegens de hardnekkige tegenstand in de Britse Murdoch-tabloïds. Vanuit de eurozone zelf zijn er overigens ook avances gemaakt naar Brown. Zo werd de Britse premier uitgenodigd voor de allereerste top van de staatshoofden en regeringsleiders van de eurozone op 12oktober in Parijs. Het interview van Barroso echode maandagavond na in het Justus Lipsiusgebouw in Brussel waar de ministers van Financiën van de eurolanden bijeen waren om onder andere het zogenaamde herstelplan van 200 miljard euro te bespreken dat de EU-Commissie bekendmaakte. Centraal in die discussie staat de vraag of de lidstaten voldoende geld willen uittrekken om de recessie te doorbreken. De Commissie vraagt dat ze gemiddeld 1,2% van het bnp investeren om de economie draaiend te houden. Vooral Duitsland ligt onder vuur omdat het maar een zuinig herstelbeleid voert, hoewel Berlijn een budget heeft dat ongeveer in evenwicht is en dus als enige grote lidstaat ruimte heeft voor een financiële injectie. Vorige week maakte de Duitse regering een plan bekend dat 31miljard euro waard is of zowat 1% van het bnp. Maar daarvan zou maar 5miljard nieuwe maatregelen betreffen. De rest is recyclage. De Duitse minister van Financiën Peer Steinbrück is tegen grotere inspanningen gekant. DS, 02-12-2008 (Bernard Bulcke)
|
||||
|
||||
Citaat:
Hallucinant toch, niet?
|
|||
|
|||
Moest Groot-Brittanië ook de euro invoeren, zou ik een van de eerste zijn om dit toe te juichen. In het begin stond ik wat weigerachtig tegen de invoering van de euro. Ik zag het namelijk niet zitten om steeds om te rekenen naar Belgische frank om de prijs te vergelijken. Ondertussen ben ik dit al gewoon, en daarom wil ik ook de euro in Groot-Brittanië ingevoerd zien.
Toen ik dit jaar naar Londen ging, vond ik het namelijk heel vervelend om weer steeds de omrekening maken van pond naar euro. De euro is dus zeer gemakkelijk als je binnen Europa op reis gaat. Hier door weet je altijd hoeveel iets kost. |
|
||||
|
||||
Ik ken veel britten en ik kan je vertellen dat ik er zeker van ben dat dit zo maar nog niet gebeurt.
Veel mensen beseffen niet welke mentaliteit de britten hebben. Zij zien zichzelf ook niet als lid van de EU of Europa. Zij zijn England en de rest is "The continent". Ik moet toegeven dat ik het af en toe ook lastig vind om met ponden rond te sleuren (men portefeuille zit nog vol) maar de laatste tijd vind ik het heel positief.De pond stond ineens veel lager en mijn producten kopen in Engeland kwam mij voordelig uit. Moesten ze de euro invoeren zou ik dit natuurlijk als iets positief zien maar ik zie het eerlijk gezegd nog lang niet gebeuren. |
|
|||
|
|||
Eerst zeggen dat ze het niet nodig hebben e.d. en nu terugkrabbelen.
Voor mij is dit zeker een goed idee. Laat ze de euro maar invoeren. Dan de Britten nog aan de goede kant van de baan leren rijden en het metrisch stelsel aanleren. Op die manier zouden ze goed in de EU passen. Nu met die misérie om alles om te rekenen. Van ponden naar euro's, van mile naar kilometer en dan nog eens links rijden als je daar aankomt. |
|
|||
|
|||
Laat het maar zoals het is
Persoonlijk ben ik steeds fier geweest op de Britten omdat ze hun eigen identiteit behouden en zich niet laten overstelpen door Europa. Persoonlijk geloof ik ook niet, net als Minke dat de Britten de Euro zullen invoeren. Momenteel met de huidige economische situatie (de kans is groot dat de UK al in recessie verkeert) kan het zijn dat men op termijn bij de bevolking de openheid voor de euro kan creëren. Echter hoe lang zou de omschakeling niet duren (Geld omruilen, bank systeem aanpassen, financiële markten heroriënteren) tegen dat dat alles zo ver is zal de recessie wel op zijn laatste benen lopen. En wanneer de Britten merken dat ze met hun Pond ook uit de recessie raken zal die openheid naar de Euro toe snel terug verdwijnen. Bovendien denk ik dat de Britse regering nu met hun onafhankelijke munt ook een veel onafhankelijker herstel beleid kan voeren. Ik zou er dan ook niet van schrikken mochten de Britten als eerste Europese land terug uit de recessie kruipen.
|
|
||||
|
||||
Ik denk dat de post onder mij de situatie het meest realistisch van al benadert. Volgens mij gaat het ook maar om een tijdelijke "put" van de pond en komt het Verenigd Koninkrijk dit zeker te boven. Indien dit niet het geval is, zullen we volgens mij nog wel even mogen wachten voor een Brit de invoering van de euro aanvaardt. Veranderen van munteenheid doet geen enkel land zonder hier goed over nagedacht te hebben. Dat het Verenigd Koninkrijk nu zomaar naar de euro zou overstappen, zie ik nog niet meteen gebeuren, hoewel het enorm gemakkelijk zou zijn! De invoering van de euro in het VK zou trouwens een omverwerping zijn van een van de Britten hun "aparte" uitdrukkingen. Hierbij denk ik dan bijvoorbeeld aan het links rijden op de baan, hun lengtemaatsysteem, (de pond),...
|