|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Grens van 0,2 promille voor onervaren jonge chauffeurs
Nieuwe maatregelen om stijgend aantal weekenddoden terug te dringen
Het probleem rond de dodelijke weekendongevallen is nijpender dan ooit. Het totaal aantal verkeersdoden mag dan wel zijn afgenomen, bijna zestig procent van alle verkeersdoden valt in het weekend. Staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) wil daar iets aan doen met extra controlemaatregelen die toegesneden zijn op jonge bestuurders. De beste indicator om na te gaan hoe veilig het verkeer is in ons land, is de verkeersveiligheidsbarometer van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). De stand van die barometer is dit keer op z'n minst merkwaardig te noemen. 'Zo lang de barometer bestaat heeft het aantal verkeersdoden nog nooit zo laag gelegen', zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe. 'Maar tegelijk we hebben een hoogterecord aan weekendongevallen.' Concreet vielen er het voorbije jaar 877 doden in het verkeer. Dat is minder dan vorig jaar toen er nog werd afgesloten met 964 verkeersdoden. Het gaat om een Europese trend, want ook in andere landen begint het aantal verkeersdoden fors te dalen. Toch mogen we niet te vroeg victorie kraaien, realiseert de staatssecretaris zich. 'We stellen helaas vast dat er zich in verhouding meer dodelijke ongevallen voordoen in het weekend dan tijdens de week.' Bijna 60 procent van de verkeersdoden valt in het weekend. In september alleen al vielen er zo 34 weekenddoden in ons land. 'Dat is bijzonder veel, te veel', aldus Schouppe. Als het over weekendongevallen gaat, gaat het al te vaak over jongeren en de problematiek rond snelheid, alcohol en drugs. Schouppe wil daarom de klemtoon niet alleen op sensibilisering leggen. Momenteel onderzoekt hij ook een drietal pistes om strenge extra maatregelen te kunnen nemen. 'Zo werken we aan de verlaging van de alcoholdrempel voor onervaren chauffeurs', zegt Schouppe. 'Wie zijn rijbewijs minder dan twee jaar heeft en dus nog onvoldoende rijervaring heeft opgedaan, zal binnenkort al positief blazen bij 0,2 promille alcohol in het bloed. Vandaag ligt dat nog op 0,5 promille, maar in de loop van 2009 moet dat dus veranderen.' Schouppe wil ook een snellere speekseltest om de problematiek van drugs achter het stuur aan te pakken. 'De controles zijn op dit moment nog te omslachtig, waardoor er te weinig gecontroleerd wordt.' Ten slotte loopt er ook een onderzoek of het haalbaar is politierechters een alcoholslot te laten opleggen aan chauffeurs die al meermaals betrapt zijn op dronken rijden. Dajo Hermans Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...cleID=GEA23FL80 Persoonlijke commentaar Ik zou zeggen, doe maar! Als je het artikel leest, merk je dat opnieuw jongeren geviseerd worden, en misschien niet geheel onterecht. Ik merk dat jonge mensen (ook uit mijn omgeving) op een fuif wel eens alcohol durven drinken. Ik kan daar met hen lang over discussiëren, maar blijkbaar helpt dat niet. Als ze op het einde van de avond maar veel waterkes drinken, zal er wel geen probleem zijn... Komaan, je bent verantwoordelijk voor jezelf, misschien vrienden die meerijden en zelfs voor de auto van je ouders die je meegekregen hebt. Hierbij dus een warme oproep aan de agenten in het weekend, controleer tot je erbij neer valt, ooit zal het wel doordringen...! |
#2
|
||||
|
||||
Niet iedereen ziet 0,2 promille voor jonge chauffeurs zitten
Niet iedereen ziet 0,2 promille voor jonge chauffeurs zitten
Het voorstel van staatssecretaris Etienne Schouppe om de alcohollimiet naar 0,2 promille te brengen voor wie zijn rijbewijs minder dan twee jaar heeft, krijgt meteen negatieve reacties van de Responsible Young Drivers (RYD) en van de jongerenafdeling van de VlaamsProgressieven. Volgens hen viseert het voorstel vooral jongeren. Het voorstel van Schouppe is niet nieuw. Al in april van dit jaar lanceerde hij hetzelfde voorstel. Dat ontlokte toen ook al een storm van protest. De RYD vindt het een slecht voorstel. 'Uit recente politiestatistieken tijdens een vorige BOB-campagne blijkt dat veertigers tot drie keer meer positief blazen tijdens alcoholcontroles dan jongeren. Waarom dan jongeren viseren?', vraagt de organisatie zich af. 'Vandaag is de tijd gekomen voor Schouppe om vijf minuten politieke moed te tonen en in het belang van de verkeersveiligheid de limiet voor alle bestuurders te verlagen tot 0,2 promille', aldus de RYD. De onervarenheid van jonge bestuurder kan volgens de RYD beter opgelost worden door een betere rijopleiding. Ook L², de jongerenorganisatie van VlaamsProgressieven, reageert verbaasd op de uitlatingen van Schouppe. 'We hebben een déjà vu-gevoel, net als eind april is een dergelijke afzonderlijke regeling voor jongeren onaanvaardbaar. Een hele resem organisaties protesteerde toen al tegen het voorstel. Nu wordt het gewoon voorgesteld als nieuwe maatregel. Maar de kern blijft: jongeren worden gestigmatiseerd. Dat moet stoppen', aldus Neal Raes van L². Ook JongCD&V is tegen het voorstel. De jongerenafdeling van Schouppes partij vindt het terecht dat er nagedacht wordt over hoe het aantal weekendongevallen drastisch te verminderen, maar is het niet eens met de voorgestelde maatregel. 'JongCD&V pleit voor een goed werkend handhavingsbeleid waarbij de pakkans bij rijden onder invloed drastisch wordt verhoogd', klinkt het. Daarbij denken ze aan meer alcoholcontroles en drugscontroles, niet alleen ’s nachts maar ook overdag en dit tijdens het hele jaar. Ook JongCD&V wijst op het feit dat jongeren merkelijk minder positief blazen dan bestuurders in de leeftijdscategorie 40+. Blog DS, 29-11-2008 (hrt)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het er inderdaad met eens dat dit niet zo’n goed idee is om door te voeren voor alleen jongeren. Zoals men ook in het artikel schrijft zijn het niet alleen de jongeren die dronken achter het stuur zitten. Waarom dan niet de limiet invoeren voor alle bestuurders? Er gebeuren wekelijks (zelfs bijna dagelijks) verkeersongevallen waarbij één van de chauffeurs vaak dronken is. Hier moet dringend iets aangedaan worden, volgens mij is dan ook nog strenger optreden één van de mogelijke oplossingen. Ook meer controles en dergelijke kunnen hierbij helpen.
|
#4
|
|||
|
|||
Met Kerstmis en de eindejaarsfeesten voor de deur is het weer zover...
Openbaar dronkenschap is tijdens deze periode niet uit het straatbeeld weg te denken. Dat maakt de situatie op de baan voor iedereen gevaarlijk. Rijden en alcohol of drugs gaan namelijk niet samen. Dronkenschap op de openbare weg is maar al te vaak de oorzaak van zware ongevallen. Vooraleer een bestuurder er zich voldoende rekenschap van geeft dat hij dronken is, vermindert de alcohol in zijn bloed reeds zijn reactievermogen en beïnvloedt het tevens zijn beoordelingsvermogen. Sommige personen worden agressief, anderen vallen in slaap. De aandacht voor de omgeving verzwakt en men wordt nonchalanter. Allemaal factoren die een niet onbelangrijke invloed hebben op de rijvaardigheid. Daarom pleit ik er (net zoals Margot) voor om deze beperking ook aan oudere bestuurders op te leggen en niet alleen aan de jeugd. Nog al te vaak wordt bij het tonen van een ongeval in de media gewezen naar het dronkenschap of rijden onder invloed van drugs bij jongeren. Vaak vergeten we dat merendeel van deze jongeren tijdens de feestdagen WEL uit gaan met een BOB, terwijl dat de ouderen makkelijk een fles wijn (per persoon?) achterover keilen en dan nog achter het stuur kruipen. Verantwoording: "Wij rijden al veel langer met de wagen en hebben nog altijd niets meegemaakt." Bovendien denken ze te weten welke gevaren er achter de hoeken loeren... Ik denk dat we ouderen ook dienen te sensibiliseren. Zo niet, zullen het aantal ongevallen tijdens deze dagen niet gereduceerd kunnen worden! TIJD VOOR ACTIE DUS! |
#5
|
|||
|
|||
Recordaantal verkeersdoden vallen in het weekend
BRUSSEL - De maandelijkse verkeersveiligheidsbarometer laat in september een merkwaardige trend zien. Het globale aantal verkeersdoden op jaarbasis (september 2007-september 2008) lag met 877 op het laagste niveau ooit. Daarentegen bereikte het aandeel doden in een weekendongeval een record.
'Bijna 60 procent van de verkeersdoden is het slachtoffer van een weekendongeval. Dat is het hoogste percentage ooit', meldt Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe in een mededeling. 'Vandaar de noodzaak aan nieuwe sensibilisatie en voldoende controles.' In de maand september alleen al vielen 34 weekenddoden in ons land, tien in Vlaanderen en 24 in Wallonië. Het globale aantal verkeersdoden gaat al geruime tijd in dalende lijn. In de twaalf maanden tot september kwamen er 877 mensen om in het verkeer, 9 procent minder dan het jaar voordien. Het aantal geregistreerde letselongevallen daalde minder scherp: -2,9 procent tot 48.840. De verkeersveiligheidsbarometer van het BIVV wordt sinds 2004 gepubliceerd. Het is de snelste indicator voor de verkeersveiligheid in België. Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Det...nieuwsoverzicht Mijn mening: Jongeren onder aan bepaalde leeftijd mogen NIETS gedronken hebben wanneer ze met de auto rijden. Ze beseffen vaak het gevaar nog niet dat hun reactievermogen afneemt door alcohol. In dit artikel staat het niet letterlijk in, maar tussen de lijnen kan je wel lezen dat het voornamelijk de jongeren zijn die de weekendongevallen veroorzaken. |
#6
|
||||
|
||||
Zo gaat er weinig veranderen...
Geheime alcoholcontroles 'gelekt' naar Wetterse cafés
WETTEREN - Bij een grootscheepse alcoholcontrole in de zone Wetteren-Laarne-Wichelen vrijdag werd geen enkele automobilist betrapt op dronken rijden. Al enkele dagen circuleert in de plaatselijke cafés immers een lijstje met de precieze data en tijdstippen van niet-aangekondigde politieacties. De politie onderzoekt vanwaar het lek komt. Zonechef Germain Vercruyssen is niet gelukkig met de uitgelekte lijstjes. 'Iemand heeft die informatie op het internet gezet. Ondertussen hebben we onze plannen aangepast.' De commissaris startte al een onderzoek naar het lek. 'Het kan in ons eigen korps liggen, maar bij onze acties brengen we doorgaans ook Gent en Dendermonde op de hoogte. Het kan evengoed van die kant komen. Er zijn al vlug tientallen mensen op de hoogte. Er volgt zeker overleg met het parket. Dat is bewust lekken en zoiets tolereer ik niet.' Lijstjes of niet, Vercruyssen kondigt voor de komende weken veel controles aan in de politiezone. Kleine en grote, tot drie keer in een week. 'En we waren er al mee bezig nog voor de eigenlijke BOB-campagne vorige vrijdag startte.' Blog DS, 01-12-2008 (hvh)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |