|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Vanavond start grootste en strengste BOB-campagne ooit
Vanavond begint de politie aan de grootste BOB-campagne ooit. Tijdens de eindejaarsperiode (tot 11 januari) moeten 180.000 automobilisten een ademtest ondergaan. Dat zijn er nog eens 10% meer dan het record van vorig jaar. Niemand ontsnapt dit jaar aan de alcoholcontroles, waarschuwt de politie.
Strenge straffen Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) dreigt ook met strenge straffen, zeker voor jonge chauffeurs. "Het rijbewijs van jonge bestuurders wordt meteen ingetrokken. De bestuurder moet dan minstens opnieuw het theorie- of praktijkexamen afleggen. Deze maatregel geldt al vanaf overschrijding van 0,5 promille alcohol in het bloed", aldus Schouppe. A-selectief Er zullen niet alleen meer controles zijn, ze worden ook 'a-selectief'. "Een ademtest zal worden opgelegd aan elke onderschepte bestuurder", zei coördinator Rudy Wagelmans deze week in Het Laatste Nieuws. "Onafhankelijk van het feit of er tekenen van alcoholgebruik waar te nemen zijn." 'BOB' werd gelanceerd in 1995 en is volgens het BIVV nog altijd broodnodig. Alcohol staat nog altijd in de top drie van de belangrijkste oorzaken van ongevallen. Het Laatste Nieuws - 28/11/2008 Eigen mening: Dit is dus een waarschuwing voor alle mensen, en vooral voor de autobestuurders onder ons. Ik vind het heel goed dat de BOB-campanges er zijn. Ze maakt mensen bewuster van niet onder invloed te rijden. Er gebeuren zo al ongevallen genoeg. Mijn vrienden en ik hebben afgesproken dat er elke week iemand anders "BOB" is. Zo ontstaan er nooit misverstanden. En "BOB" wil dus zeggen: geen alcohol drinken als je met de auto rijdt. Als elke week iemand anders met de auto rijdt, zit ik er niets mee in om eens geen alcohol te drinken. Ik kan mij ook amuseren zonder alcohol. |
#2
|
|||
|
|||
Ik hoop dat het dan ook effectief zo is, want nog te vaak mag je gewoon doorrijden. Dat baart me toch wel zorgen, ook omdat je sommige alcoholische dranken niet ruikt. Ik ben voorstander van vele controles, al zou het beter zijn dat alle chauffeurs zich verantwoordelijk voelen voor veiligheid in het verkeer. Of de bestuurders bewust worden van de gevaren, betwijfel ik toch. Volgens mij gaan mensen gewoon andere wegen gebruiken om de controles te vermijden of ze drinken om niet gevat te worden, niet omdat ze zich bewust worden van de gevaren, anders zouden ze toch nooit alcohol drinken.
Ik begrijp wel niet waarom jonge chauffeurs zwaarder worden gestraft dan de meer ‘ervaren’ chauffeurs. Ik vind dat iedereen gelijk behandeld moet worden. |
#3
|
||||
|
||||
Recordaandeel verkeersdoden vallen in het weekend
Recordaandeel verkeersdoden vallen in het weekend
BRUSSEL - De maandelijkse verkeersveiligheidsbarometer laat in september een merkwaardige trend zien. Het globale aantal verkeersdoden op jaarbasis (september 2007-september 2008) lag met 877 op het laagste niveau ooit. Daarentegen bereikte het aandeel doden in een weekendongeval een record. 'Bijna 60 procent van de verkeersdoden is het slachtoffer van een weekendongeval. Dat is het hoogste percentage ooit', meldt Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe in een mededeling. 'Vandaar de noodzaak aan nieuwe sensibilisatie en voldoende controles.' In de maand september alleen al vielen 34 weekenddoden in ons land, tien in Vlaanderen en 24 in Wallonië. Het globale aantal verkeersdoden gaat al geruime tijd in dalende lijn. In de twaalf maanden tot september kwamen er 877 mensen om in het verkeer, 9 procent minder dan het jaar voordien. Het aantal geregistreerde letselongevallen daalde minder scherp: -2,9 procent tot 48.840. De verkeersveiligheidsbarometer van het BIVV wordt sinds 2004 gepubliceerd. Het is de snelste indicator voor de verkeersveiligheid in België. Blog DS, 30-11-2008 (llc)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#4
|
|||
|
|||
Ik vind het zeer goed dat iedere onderschepte bestuurder een ademtest zal moeten ondergaan. Bij sommige is het er niet aan te zien of te ruiken dat ze gedronken hebben. Het zal al wel eens gebeurt zijn dat iemand gewoon mocht doorrijden omdat er geen tekenen van alcoholgebruik merkbaar waren, maar die wel een glas te veel op had.
Ik vind het wel niet eerlijk dat de jonge bestuurders benadeeld worden. Als jonge bestuurder moet je hetzelfde behandeld worden dan de anderen. Als ze dan toch de promillegrens willen verlagen, dan moeten ze dat maar voor iedere bestuurder doen vind ik. Als je met de auto op pad bent, drink je niet vind ik. Uit veiligheid voor mezelf, en voor de andere bestuurders. |