actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Boeken, Artikels, Muziek & Films > Artikels & Boeken
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2008, 17:25
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Post Door ogen van daders

Door ogen van daders

Raul Hilberg, De vernietiging van de Europese Joden, Amsterdam: Verbum, 1.564 blz., drie delen, 69,50 . Oorspronkelijke titel: 'The destruction of the European Jews'.


Amper tien jaar na de Holocaust schreef de Joods-Amerikaanse politicoloog Raul Hilberg een standaardwerk over deze vreselijke gebeurtenis. Het ondertussen sterk uitgebreide The destruction of the European Jews kunt u nu ook in het Nederlands lezen.


Standaardwerk mag hier letterlijk worden opgevat. Hilberg legde de standaard aan voor wat holocaustonderzoek is gaan heten. Hij deelde de betrokken partijen op in daders, slachtoffers en omstanders, en bakende de fasen van het vernietigingsproces af: identificatie, onteigening, concentratie, uitroeiing.

Raul Hilberg (1926-2007) werd in Wenen geboren als kind van Joodse ouders. In 1939, één jaar na de aanhechting van Oostenrijk bij het Derde Rijk, ontkwam het gezin naar de Verenigde Staten. Zesentwintig minder fortuinlijke familieleden ontsnapten niet aan de naziklauwen. In 1944 keerde de achttienjarige Raul Hilberg in Amerikaans legeruniform naar Europa terug. Na de bevrijding nam hij deel aan een van de processen tegen Duitse oorlogsmisdadigers in Neurenberg als getuige van het Amerikaanse ministerie van Justitie.

Terug in de Verenigde Staten doctoreerde Hilberg bij Franz Neumann, een Duits-Joods politiek wetenschapper die nazi-Duitsland al in 1933 was ontvlucht. In 1942 was van hem Behemoth verschenen, een vuistdikke analyse van de structuur en de praktijk van het nationaalsocialisme (Behemoth is een onoverwinnelijk Bijbels oermonster). Nog tijdens de oorlog toonde Neumann aan dat het politiek-economisch systeem van de nationaalsocialistische staat een schoolvoorbeeld was van totalitair monopolistisch kapitalisme.

Hilberg wilde in het spoor van Neumann de structuur en de praktijk van de Jodenvernietiging in kaart brengen, met inbegrip van de afwachtende, meegaande houding van veel Joden. Neumann waarschuwde hem dat hij daarmee zijn academisch doodvonnis tekende, maar steunde hem wel voluit ('Het is jouw begrafenis').


Slachtofferperspectief

Hilberg onderzoekt niet waarom de Joden in Europa vernietigd werden, maar hoe dat in zijn werk is gegaan. Het antwoord op de waaromvraag meende hij te kennen: 'gewoon' de politieke voortzetting en escalatie van eeuwenoude christelijke Jodenhaat.

Hilberg spitst de aandacht toe op het vernietigingsproces en de daders. Hij staat 'niet uitgebreid stil bij het Joodse lijden', en voor zover hij aandacht besteedt aan Joodse instellingen bekijkt hij ze 'door Duitse ogen, als instrumenten ten dienste van het vernietigingsproces'.

Door de ogen van de daders kijken en het gedrag van slachtoffers bestuderen als onderdeel van hun vernietiging: het was en is voor velen verre van vanzelfsprekend, zelfs uit den boze. Heel wat gebruikelijker was en is het slachtofferperspectief, zoals in het bejubelde Bréviare de la haine (1951) van Léon Poliakov. Dit perspectief bleef het holocaustonderzoek en de holocaustliteratuur beheersen. Wat daders betreft, werden alleen de kopstukken bestudeerd (Hitler, Himmler, Goebbels) en doorgaans gedemoniseerd. Voor ernstig onderzoek naar daders op lagere echelons, de 'gewone' mensen die het vuile werk opknapten, bleef het wachten tot eind jaren 1980. Sindsdien is het evenwicht in het wetenschappelijk onderzoek min of meer hersteld, maar de collectieve herinnering, het politieke verhaal over de Jodenuitroeiing, wordt meer dan ooit beheerst door het slachtofferperspectief. Het is nu eenmaal makkelijker en geruststellender om je in te leven in slachtoffers dan in daders (behalve in fictie, daar is het vaak andersom).


Schema

Hilberg vond lange tijd geen uitgever. Yad Vashem, het Israelische herdenkings- en onderzoekscentrum voor de Shoah, weigerde vanwege zijn kritische benadering van de slachtoffers. Als lector van een universitaire uitgeverij wees Hannah Arendt het manuscript af als 'geen wezenlijke bijdrage'. Vier jaar later erkende ze in haar boek Eichmann in Jeruzalem dat ze veel te danken had aan de lectuur van Hilbergs werk.

In 1961 verscheen The destruction uiteindelijk bij een kleine Amerikaanse uitgeverij. Wat Hilberg bescheiden 'het eerste woord over een moeilijk onderwerp' noemde, was de eerste wetenschappelijke poging om te achterhalen hoe een hoogbeschaafde, 20ste-eeuwse natie erin geslaagd was alle juridische, administratieve, psychische en morele barrières opzij te zetten om een volk uit te moorden.

Het boek werd in Joodse kringen op felle kritiek onthaald en bleef voor de rest vrij onopgemerkt. In Duitsland, het daderland, begon men aan een vertaling, maar niemand durfde het uit te geven. Dat gebeurde pas in 1982, naar aanleiding van de geruchtmakende Amerikaanse televisiesoap Holocaust. In 1985 nog had Hilberg moeite om een Amerikaanse uitgever te vinden voor een uitgebreide versie van zijn meesterwerk. De echte doorbraak kwam pas in 1988 met de Franse editie (twee jaar na Shoah van Claude Lanzmann) en de sterk aangezwengelde aandacht voor de Holocaust.

Achteraf bekeken lijkt het alsof het vernietigingsproces volgens een schema verliep. De slachtoffers werden wettelijk gedefinieerd (wie is Jood, half-Jood, kwart-Jood), onteigend (van goederen, beroep, rechten, vrijheid, gouden tanden, haar), geconcentreerd (segregatiewetgeving, getto's, deportatie, kampen) en uitgeroeid (mobiele moordbrigades, exterminatiekampen). Die fasen waren niet chronologisch afgelijnd, maar liepen door elkaar. De nazi's werden het bijvoorbeeld nooit eens over wie kwart-Jood was en of ook zij uitgeroeid moesten worden.


Administratie

Het schematische verloop betekent niet dat het om een op voorhand uitgekiend, demonisch plan ging. De beslissing om de Joden uit te roeien viel vrij laat, ergens halverwege 1941. De nazi's hadden de macht niet gegrepen om de Joden uit te roeien. Ze wilden ze kwijt, probeerden hen het land uit te pesten door hen alle rechten en levensvoorwaarden te ontnemen. Toen dat niet lukte, onder andere omdat geen enkel land bereid was meer Joden op te nemen dan voorzien, en er door de uitbreiding van het Derde Rijk steeds meer Joden bijkwamen, gingen de nazi's in volle oorlogstijd, op het hoogtepunt van hun macht en hoogmoed, over tot de fysieke uitroeiing van de Joden (en andere bevolkingsgroepen zoals zigeuners en communisten).

Het schema is een constructie achteraf. In werkelijkheid ging alles geleidelijk, zoekend en tastend in zijn werk. Allerhande voorstellen en maatregelen, en de reacties erop van slachtoffers en omstanders, werkten verdergaande stappen in de hand, maakten de genocide gaandeweg denkbaar en mogelijk. Dat betekent natuurlijk niet dat de daders willoze instrumenten waren, ze waren zich maar al te bewust van het discriminerende en repressieve karakter van de vele anti-Joodse maatregelen. Maar tot midden 1941 hadden ze geen besef van de afloop van het hele ontmenselijkingproces.

De vernietiging van de Europese Joden was niet het werk van enkele psychopathische of immorele individuen, maar van een hele maatschappij. De vier bureaucratieën van het Duitse administratieve apparaat - ministeries, leger, bedrijfsleven, partij - werkten voorbeeldig samen. Elke deportatie vereiste tal van administratieve maatregelen. Er moest voor een trein gezorgd worden, een machinist, een uurregeling, bewakers, bevoorrading, financiering (groepstarief!). Zodra het konvooi vertrokken was, begon het echte werk: onbetaalde rekeningen van gedeporteerden regelen, de inbeslagname van hun onroerend goed juridisch funderen, de stopzetting van pensioenuitkeringen legaliseren (officieel waren ze immers niet dood).


Lijdzaamheid

Alles en iedereen was bij de vernietigingsmachine betrokken, ze viel samen met de Duitse samenleving. De daders vormden een dwarsdoorsnede van de bevolking. Op elke trede van de hiërarchie pasten gewone mensen, ambtenaren, normale procedures toe op een uitzonderlijke situatie. Dienstklopperij, de behoefte zich een goede nazi te tonen, de zorg degelijk werk af te leveren - dat alles bracht een reeks voorstellen en maatregelen voort om de slachtoffers (nog beter) te definiëren, onteigenen, concentreren en doden.

Het welslagen van het vernietigingsproces werd mee bepaald door de reacties van de slachtoffers. De meeste Joden vielen terug op ingeroeste gedragspatronen: de dreiging zoveel mogelijk verkleinen of door argumentatie neutraliseren; de vervolgers gunstig stemmen door anticiperende onderwerping, meegaandheid en medewerking; je onmisbaar maken door hard voor ze te werken. Kortom, de reactivering van gedragspatronen die Joden eeuwenlang in staat hadden gesteld om discriminatie en vervolging te overleven; maar dit keer met catastrofale gevolgen.

Hilberg oordeelt streng, maar veroordeelt niet. Hij bespreekt de paar Joodse opstanden vanuit een soort verwondering, na aangetoond te hebben hoe hopeloos elk verzet leek en inderdaad was. In de eerste editie klinkt ergernis door over de Joodse lijdzaamheid; in latere uitgaven probeert Hilberg te verklaren. Het hele proces verliep geleidelijk en was ook voor de slachtoffers onvoorspelbaar én onvoorstelbaar; terreur en machteloosheid werkten verlammend; velen overtuigden zichzelf ervan dat de storm wel luwen zou en stelden vlucht en verzet uit tot het te laat was. Vergeet ook niet dat de buitenwereld de hele tijd passief bleef toekijken. Ook de Joodse gemeenschap buiten Europa had beslist meer kunnen doen. Datzelfde fenomeen deed zich voor bij andere slachtoffercategorieën; ook zigeuners en niet-Joodse gevangenen boden geen noemenswaardig verzet. En wat te denken van de circa twee miljoen Russische krijgsgevangenen die de nazi's ombrachten?

The destruction zou dit jaar eindelijk ook in het Hebreeuws verschijnen, in het slachtofferland. Er valt heel wat uit te leren.


DS 14-11-2008 (Gie Van Den Berghe)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.