actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Ontslag wegens surfgedrag terecht?
Onterecht 4 30.77%
Terecht 9 69.23%
Stemmers: 13. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 10th September 2008, 20:02
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Ontslag wegens surfgedrag is wettelijk

Ontslag wegens surfgedrag is wettelijk

BRUSSEL - De Antwerpse rechtbank deed maandag een uitspraak in een rechtszaak die was aangespannen door een werknemer die om dringende redenen ontslagen was. Uit een controle van het surf- en mailverkeer van de werknemer was gebleken dat hij de internetverbinding van zijn bedrijf grotendeels voor privédoeleinden gebruikte, tegen de interne richtlijnen in.

De man vocht zijn ontslag aan en argumenteerde dat zijn werkgever de privacyregels had overtreden bij het verzamelen van bewijzen om het ontslag te rechtvaardigen.

De rechtbank veegde de argumenten van de werknemer niet alleen van tafel, maar hanteerde daarbij ook een tot nog toe ongebruikelijke argumentatie. De rechtbank liet namelijk verstaan dat bewijsmateriaal dat verkregen werd in overtreding met de privacyregels toch in aanmerking kan komen om het ontslag om dringende redenen te staven.

Volgens Dieter Dejonghe van het advocatenkantoor Claeys& Engels is het de eerste keer dat een arbeidsrechter dit principe toepast in een arbeidsgeschil, nadat het Hof van Cassatie het eerder al had bevestigd. Hij heeft het dan ook over een 'belangwekkend' arrest. 'Dat zou betekenen dat e-mails of gegevens inzake internetverkeer die niet op een correcte wijze verkregen zouden zijn, niet meer automatisch uit de debatten geweerd kunnen worden in een procedure tussen werkgever en werknemer', zegt hij.

Volgens Dejonghe onderstreept de uitspraak ook het belang voor bedrijven om duidelijke richtlijnen op te stellen over het gebruik van hun IT-infrastructuur.

DS, 10-09-2008 (Wim De Preter)
Oud 22nd September 2008, 21:31
Bertienvanpeer Bertienvanpeer is offline
Registered User

Ik vind dat het normaal is dat je het internet op je werk (en bovendien ook op school) niet gebruikt voor je privédoeleinden. De werknemer zegt dat de werkgever de regels van de privacy heeft geschonden maar de werkgever heeft het recht om na te kijken wat er allemaal op zijn werkvloer gebeurt. Op school en waarschijnlijk ook op het werk zullen werknemers en scholieren ervoor gewaarschuwd zijn dat alles wat ze doen op het internet kan worden nagekeken op eender welk moment. Het was tegen de de interne richtlijnen van dit bedrijf in en daarom is dit ontslag dan ook gegrond.
Met citaat antwoorden
Oud 31st December 2008, 22:09
Charlot Michiels Charlot Michiels is offline
Registered User

Ik vind het niet meer dan normaal dat je kan ontslagen worden omdat je het internet op werk vaak voor privé-doeleinden gebruikt. 2 uur op internet zitten voor privé-doeleinden kan je vergelijken met 2 uur vroeger naar huis van het werk. Op het werk moet je enkel bezig zijn met je werk en niet met je persoonlijke behoeften. Als je graag de voetbaluitslagen wil weten of een concertticket wil bestellen op het internet moet je dat thuis doen. Bedrijven verliezen op deze manier veel werkuren van hun arbeiders omdat ze niet met hun werk bezig zijn, en dat is een spijtige zaak.
Met citaat antwoorden
Oud 19th May 2009, 22:21
caroliencuypers caroliencuypers is offline
Registered User

Ik moet toegeven dat ik tijdens de lessen informatica of ICT ook wel is op het internet zit. Maar niet zo overdreven dat ik de lessen niet meer kan volgen. Ik denk dat iedere student zijn facebook of netlog wel is nakijkt tijdens de lessen met de computer.

Maar inderdaad tijdens de pauzes ofzo op je werk kan je je persoonlijke mails en dergelijke wel is nakijken maar je moet geen 3 uur op msn of facebook zitten te neuzen tijdens de werkuren. Dus ik kan me zeker vinden in de mening van de werkgever. En de argumenten van de werknemer vind ik onterecht. Hij had maar meer met zijn werk moeten bezig zijn. Maar ik denk dat deze persoon geen uitzondering is. Als we het internetverkeer gaan nakijken op scholen en bedrijven denk ik dat we serieus achterover zullen vallen. Maar wie gaat er zich daar heelder dagen mee bezig houden.

Op sommige scholen werkt men met een programma waarmee de leerkracht vooraan dus de hoofdcomputer van het lokaal de schermen van andere computers in dat lokaal kan oproepen. Dit wil zeggen dat wanneer ik als leerkracht informatica denk dat een leerling op facebook of dergelijke bezig is, ik zijn of haar scherm kan oproepen en kan kijken of dit werkelijk zo is waarna ik de computer kan overnemen en zij of hij niet meer kan werken aan de computer. Misschien moet de baas maar zo'n programma aanschaffen voor zijn werknemers te controleren op kantoor.
Met citaat antwoorden
Oud 19th May 2009, 23:15
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User

Ik vind het niet meer dan logisch dat je ontslagen kan worden als je werkelijk misbruik maakt van de toegang tot internet op je werk. Tijdens de werkuren moet je werken, niet constant voor privézaken bezig zijn.

Af en toe (met nadruk op het sporadische en niet veelvuldige karakter van de term 'af en toe') je mail eens checken of zo, kan door de beugel. Maar er bestaat een verschil tussen 'af en toe' en misbruik maken van de situatie.

Dan heeft de man ook nog eens het lef om te zeggen dat zijn privacy geschonden werd en dat hij daarom niet ontslagen mag worden. Ach man, wees dan niet zo dom om zo dikwijls recreatief te internetten op je werk!
Met citaat antwoorden
Oud 19th May 2009, 23:53
Philip_Huygelberghs Philip_Huygelberghs is offline
Registered User

Mijn mening: onterecht!

Oké, het staat in de richtlijnen. Maar dat geeft de werkgever nog altijd niet de macht om in de privacy van de werknemer binnen te dringen me dunkt. Het is wel zo dat een bepaalde tijd niet gewerkt wordt, maar wordt er minder werk verricht dan anders? Als dit niet zo is zie ik geen probleem in.

Als de de werkgever dan toch zo staat op geen privégebruik, dan moet hij ervoor zorgen dat de werknemer dat niet kan. En daar zijn voldoende middelen voor beschikbaar. Als de werkgever er zoveel belang aan hecht vind ik het raar dat de werknemer nog recreatief kan internetten..

De poorten voor msn, facebook ed dichtzetten is kinderspel, doe het dan ook!! Keyloggers vind ik persoonlijk op het randje van spionage (valt het op dat ik net das leben der anderen heb gezien ) en ook een beetje overkill.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:53.