|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Grote porties zijn stiekeme dikmakers
Grote porties zijn stiekeme dikmakers - Large of kingsize is heel normaal in supermarkt of restaurant
De porties die mensen eten worden groter. Zowel in supermarkten als in eetgelegenheden worden klanten grotere hoeveelheden voorgezet. Colaflesjes voor een persoon bevatten vroeger 20 centiliter. De blikjes doen al 33 centiliter. De eenpersoons flesjes cola tellen nu 50 centiliter, een halve liter. Ook voor snoeprepen, chips en fastfood geldt dat een verpakking grotere porties bevat. Ook brouwer Heineken voorziet zijn cafébazen, zonder dat zij erom vragen, van steeds grotere glazen. XL en XXL worden zo langzaamaan de norm. We nemen dagelijks 50 kilocalorieën meer in dan nodig. Dat lijkt weinig, maar mede daardoor wordt de gemiddelde Nederlander elk jaar wel een halve kilo zwaarder, zo weten onderzoekers van de EFMI Business-school. Zij noemen dit fenomeen ’een sluipmoordenaar’. Volgens dr. Ineke Steenhuis, onderzoeker aan de VU in Amsterdam, is portiegrootte hét vergeten fenomeen in de strijd tegen de vetzucht. „Mensen letten er tegenwoordig goed op wát ze eten en nauwelijks op hoeveel ze eten. Het is heel normaal als je tegenwoordig large of kingsize krijgt voorgeschoteld. Uit onderzoek blijkt dat mensen die verleiding niet kunnen weerstaan. Als ze meer op hun bord krijgen eten ze ook meer.’’ Volgens Steenhuis is het voor fabrikanten en restaurants financieel gunstig om via grotere porties meer om te zetten. „Het scheelt qua kostprijs amper en de consument is daar gevoelig voor. Die krijgt meer voor relatief minder geld. Daar wordt in de marketing gebruik van gemaakt.’’ Zo gaan mensen meer eten zonder erom gevraagd te hebben. Steenhuis verwijst naar onderzoek van de Amerikaanse voedingswetenschapper Brian Wansink. Die voerde veel experimenten uit die tonen dat mensen meer eten dan ze denken te eten. Grote borden en grote lepels maken dat we meer eten dan normaal. Ook een veel etende disgenoot is voor 20 procent van de onderzochten reden om meer te eten. Wansink deed eens een experiment met de bodemloze soepkom. De helft van zijn proefpersonen kreeg een gewone soepkom, de andere helft een kom met een ingebouwde slang. Die kommen bleven daardoor continu halfvol. De groep met die kommen at bijna twee maal zo veel als de andere groep. En allen dachten dat ze minder calorieën binnenkregen dan werkelijk het geval was. Albert Heijn laat weten inderdaad steeds grotere porties in de winkels te leggen. Fabrikant Unilever (Knorr, Unox, Magnum) zegt niet zo zeer bezig te zijn met portiegrootte als wel met de kwaliteit van de voeding. Trouw, 29-04-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
||||
|
||||
Integendeel
Ongeveer een jaar geleden denk ik, was er veel reclame over snoep dat kleiner gemaakt is. Het ging in de eerste plaats om de Mars die nu met meer in één pak zitten, maar kleiner zijn van individueel formaat. M.a.w. De Marsen zijn kleiner geworden, maar ze zitten met meerdere in één grote verpakking. gevolg: ofwel eet je minder omdat de Marsen kleiner zijn geworden, ofwel eet je meer omdat je met één Marsje niet genoeg hebt en er nog een tweede binnenspeelt
Ik heb er nu al geruime tijd niets meer van gehoord dus ik denk dat de winstgevende kant van de zaak minimaal was. |