|
Bekijk Resultaten Peiling: Toekomstige leerkrachten: Mag er een kopie genomen worden van je examen? | |||
Ja. | 9 | 52.94% | |
Nee. | 8 | 47.06% | |
Stemmers: 17. U mag niet stemmen in deze peiling |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
"Leerling mag kopie van examens eisen"
Het Vlaams ministerie van Onderwijs heeft gisteren in zijn nieuwsbrief aan de schooldirecties laten weten dat leerlingen niet alleen hun examen moeten kunnen inkijken, maar dat ze ook het recht hebben er een kopie van te krijgen.
In de onderwijswereld wordt verontwaardigd gereageerd. Leerkrachten vrezen dat binnenkort al hun vragen gaan circuleren. "Stel dat alle leerlingen in een klas hun examens gaan opvragen en de punten gaan vergelijken. Dat gaat eindeloze discussies opleveren", luidt het. (belga/adv) Bron: HLN 10 april 2008 _____________________________ Op de radio heb ik zonet gehoord dat leerkrachten hier tegen zijn omwille van het feit dat ze vragen van examens niet opnieuw kunnen gebruiken. |
#2
|
|||
|
|||
Ik weet niet goed of ik hier voor of tegen moet zijn. Ik kan de reactie van de leerkrachten wel heel goed begrijpen. Sommige examenvragen worden opnieuw gebruikt voor examens. Wanneer er dan copies circuleren van de voorbije examens, kan je deze nog moeilijk opnieuw gebruiken. Maar ik denk dat het probleem van de discussies tussen leerlingen groter zal zijn. Leerlingen weten vaak niet waarom ze iets fout hadden en kunnen inderdaad met elkaar gaan vergelijken. Hierdoor zullen er vele discussies ontstaan die er anders niet zouden zijn. De leerkracht moet deze dan maar zien op te lossen. Wanneer leerlingen alleen hun examen komen inkijken kunnen ze wel vragen waarom ze iets fout hadden maar kunnen ze niet vergelijken. Langs de andere kant kan dit misschien een voordeel zijn voor leerlingen. Leerkrachten kunnen zich soms vergissen en door het vergelijken van de examens kunnen deze fouten misschien nog rechtgezet worden. Leerlingen kunnen hun examens dan rustig doornemen en eventueel opnieuw maken als extra oefening of voorbereiding.
|
#3
|
|||
|
|||
Toen ik dit op het nieuws hoorde, dacht ik, dat is iets voor actualiteit.org en jaja het stond er natuurlijk al op.
Ik vind dit op zich geen probleem. Hetgeen waar het hier over gaat is volgens mij dat ouders tegenwoordig alles in twijfel trekken en daarom vinden dat ze daar een kopie van moeten kunnen krijgen, om zo na te kunnen kijken of hun kind niet ten onrechte slechte punten zijn aangedaan. Dit vind op zich niet goed. Ik vrees dat het resultaat hiervan gaat zijn dat er alleen maar meer discussies gaan ontstaan en dat ouders leerkrachten gaan "aanklagen" omdat ze denken dat hun onrecht aangedaan is. Wat ik ook niet echt goed vind is zoals in het artikel wordt aangegeven: " Wat met de examenvragen?" Als een paar jaar na elkaar een examen wordt opgevraagd dan is het niet moeilijk na een tijdje je examenstijl en soort van vragen te voorspellen door leerlingen. Je vernieuwt wel elk jaar je vragen, maar bepaalde dingen kan je nu éénmaal het best testen met die vraag en sommige vragen kan je niet op een andere manier stellen. Dit zou dus wel heel spijtig zijn. Op zich zie ik dus geen probleem, ik denk dat ik later altijd fair ga verbeteren en indien je toch een fout maakt(wat steeds kan) moet je er voor open staan je punten aan te passen. Dit zou normaal wel niet mogen want je kijkt normaal je puntentelling toch zeker 1 keer na. Ik vind dat er vanuit de onderwijswereld moet gereageerd worden op deze wet want. Het geeft alleen maar meer " ingebeelde macht" aan de ouders. En er zijn er genoeg die alleen maar denken dat hun zoontje/dochtertje een engeltje is dat steeds goed leert en alles zou kunnen.... |
#4
|
||||
|
||||
Citaat:
Ahum. Citaat:
En euhm, jij DENKT dat je later altijd fair gaat verbeteren? Goede instelling. Ik ben hier persoonlijk ook echt geen voorstander van. Ik heb nu al 2x een examen moeten opstellen en ik weet nu al dat ik bepaalde vragen volgend jaar opnieuw zal gebruiken omdat het gewoon heel goede vragen zijn. Het risico dat leerlingen examens gaan opvragen en bijhouden (of verkopen!) voor leerlingen van lagere jaren is echt wel reëel vrees ik. Dat lln examens moeten kunnen vergelijken kan ik nog begrijpen - hoewel ze dat momenteel nog niet mogen als bewijsmateriaal voor de rechtbank ofzo -, ik heb op gewone testen tenslotte ook al wel meegemaakt dat lln na vergelijken concluderen dat ik ergens toch een steekje heb laten vallen en dan pas ik de punten altijd nog aan.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#5
|
|||
|
|||
Citaat:
Vanmorgen las ik in de krant (het laatste nieuws) dat dit 'kopieerrecht' van examens al vier jaar van kracht is. Volgens het kabinet van minister van Onderwijs Vandenbroucke staat dit woordelijk vermeld in het decreet op de openbaarheid van het bestuur uit 2004. Het is dus nog afkomstig uit de vorige regering. Volgens de minister werden alle scholen daar toen op gewezen en wordt dit nu enkel maar herhaald. Ik vind het echt ongelooflijk. Ik vind het heel normaal dat leerlingen hun examens mogen inkijken. Iedereen kan fouten maken, ook leerkrachten bij hun verbetering . Op die manier kunnen die alsnog recht gezet worden. Maar dat leerlingen hun examens zouden mogen kopiëren, dat vind ik veel te ver gaan! Zoals Wim al aangaf denk ik niet dat je elk jaar opnieuw een totaal nieuw examen kan bedenken. Waarom zou je goede vragen niet mogen behouden. Volgens mij brengt dat kopieerrecht helemaal geen meerwaarde voor leerlingen ... Laatst aangepast door ellenvvl : 11th April 2008 om 09:59. |
#6
|
|||
|
|||
Het verplicht leerkrachten natuurlijk wel om een doorzichtig puntensysteem te hanteren met een duidelijke verdeling over de vragen én over de inhoud in die vragen...
Maar goed: net zoals anderen hieronder ben ik ook niet echt een voorstander van het kopiëren. Soms maak je gewoon geweldige vragen en het is zonde dat de kracht van die vraag dan verloren gaat doordat leerlingen al van tevoren op de hoogte zijn. Wat zouden we als mogelijk tegenargument kunnen geven tegen de tegenstand (veel negaties): Dat de lessen in het jaar in principe een voorbereiding moeten zijn op het examen en dat die vragen op het examen dus binnen de mogelijkheden van de leerling moeten liggen. Op zich is het dan niet erg dat de 'soort' vragen uitlekken. Dat maakt dat leerlingen zich beter kunnen voorbereiden. ps.: Voor vakken zoals economie is het examens sowieso ieder jaar (deels)anders omdat je vaak met actuele artikels zal werken.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#7
|
||||
|
||||
Ik had hier ook eerst mijn twijfels bij of dit wel een goed idee was, vandaag is mijn visie verandert. Ik geef bijles voor Engels, dus heb ik gezegd dat hij morgen een kopie van zijn examen moet gaan vragen zodat we kunnen zoeken waar het probleem net zit. Voor zo'n gevallen is dat dus aan te raden, deze jongen moet echt gaan leren uit zijn fouten. En ook al gaan ze hun examen inzien, je vergeet snel wat het probleem net was.
Hij wist zelf niet dat hij dat recht had, dus op zich zitten we nog "safe", vele mensen weten nog niet dat je dit recht hebt. (ook zijn moeder wist dit niet) |
#8
|
||||
|
||||
100% ja
Freedom of information act |
#9
|
|||
|
|||
Ik vind dat dit moet kunnen maar dan moet er wel een goede rede voor zijn. Zoals inderdaad bijles of iets anders.
|