|
#1
|
||||
|
||||
Melktap is succes
Melktap is succes
BRUSSEL - De leerlingen van de zes basisscholen waar de melktap is uitgetest, zijn tevreden over het initiatief. Drie op de vier kinderen dronken voordien geen schoolmelk. De melktap ziet eruit als een kartonnetje wijn: een doos waaruit een kleine druktap steekt. Het enige verschil is dat de tekening van druivelaars in glooiende landschappen zijn vervangen door een koeienmotief. Het Lokaal Gezondheidsoverleg (Logo) van de regio Leuven heeft het systeem van producent Inex in april-mei in zes scholen uitgetest. Ze heeft de ouders nu gevraagd hoe de kinderen daarop reageerden. Ongeveer een derde van de ouders beantwoordde de rondvraag. Uit die antwoorden blijkt nu dat de tap een groot succes was. Maar één op de vier kinderen dronk voor de actie ook schoolmelk. De ouders zelf zijn ook enthousiast: negen op de tien wil dat het project verder wordt gezet. Een meerderheid van hen kan leven met een mogelijke abonnementsprijs van 25 euro. Gezien de resultaten stelt Logo stelt voor om de melktaps zoveel mogelijk over te nemen. Het maakt melk meer fun voor de kinderen. Ze kunnen bovendien zelf de hoeveelheid bepalen. De verpakking is milieuvriendelijk. En het is een aanleiding om er een klassikaal gebeuren van te maken. In de doos zit vijf liter melk, die drie weken vers blijft. Het succes van de melktap staat of valt volgens Logo met de tijd die de onderwijzers erin willen steken. Het vraagt bereidheid om van het melkmoment iets te maken. De afwas van de bijhorende herbruikbare bekers moet bovendien georganiseerd worden. Het initiatief van Logo kwam er uit bezorgdheid over het melkgebruik. De Belgische Hoge Gezondheidsraad beveelt drie glazen melk per dag aan. Maar de populariteit van schoolmelk gaat in dalende lijn. Ondanks Europese subsidies is de schoolmelk in ons land de laatste tien jaar gehalveerd. 15/07/2005 (pl) ©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |