actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > NASLAG > Focus op... > Islam > Fundamentalisme en islamisme
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 18th February 2008, 21:17
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Post De Allah van Molenbeek is geen vriend

De Allah van Molenbeek is geen vriend

'Marokkanen haten Belgen en willen niets met België te maken hebben', concludeert voormalig oorlogscorrespondent Arthur van Amerongen nadat hij een jaar ondergedoken leefde tussen de Brusselse moslimextremisten.

Nadat bekend werd dat de Belgische Muriel Degauque zich had proberen op te blazen in Irak in november 2005 en daarmee als de eerste Belgische kamikaze de geschiedenis inging, wilde Arthur van Amerongen (49) begrijpen wat haar dreef. Hij dompelde zich een jaar lang onder in de Brusselse kringen van 'new born muslims'. Voor de voormalige oorlogscorrespondent werd het ook een persoonlijke zoektocht naar zingeving na een leven van drank- en drugsverslaving en verbroken relaties. Een jaar lang onthield hij zich van allerlei geneugten van het leven, bad hij vijfmaal daags en bezocht de ene lezing na de andere in allerhande zaaltjes, moskeeën en islamitische centra in de hoofdstad.

Tijdens de aankondiging van het boek, zomer 2007, ontketende de schrijver een rel met zijn uitspraken op de Brusselse regionale zender. 'Marokkanen haten Belgen en willen niets met België te maken hebben. Het is een gevaarlijke gemeenschap, een tikkende tijdbom die elk moment kan ontploffen. Een terreuraanslag in Brussel komt er zeker en vast', klonk het toen. De antiracismebeweging MRAX diende dit najaar een klacht in tegen tvbrussel. Enkele maanden later blikt de journalist terug op zijn Brusselse periode.

Waarom heeft u zich ondergedompeld in het Brussels islamitisch milieu?

'Ik wilde nagaan wat de salafistische islam, waartoe veel jongeren zich de laatste tijd aangetrokken voelen, inhield. Academici en journalisten hebben het tot nu toe van buiten beschreven, maar ik wilde het aan den lijve ervaren. En ik wilde weten of ik er zelf ontvankelijk voor was. Ik heb zowat heel mijn leven in het Midden-Oosten gezeten, Arabisch en Islamkunde gestudeerd. Ik wilde zien hoe ver ik mee zou kunnen gaan in dat nieuwe verhaal. Ik heb in mijn leven een knop omgedraaid en ben met drinken en roken gestopt.'

'Het ging me niet om die harde cellen. Die vind je niet. Die vindt de Belgische geheime dienst ook niet. Dat is ook niet mijn werk. Het ging me om de kweekvijver waarin de extremisten vissen. Mensen die eigenlijk op een drempel staan, waarvan je weet dat ze mogelijk een grens kunnen overschrijden.'

'Het gaat om het circuit van opleidingen, lezingen en boekhandels. Die lui hangen de ganse dag rond. Dat begint met het klassieke ronselen van 'kom eens langs', maar ook via studiegroepen. De moskeeën zijn niet interessant, daar gebeurt niet veel. Binnen die studiegroepen bestaat een enorme sociale druk. Ik volgde een theologische opleiding aan de Khairya-academie in Anderlecht. In het begin was de helft van de twintig meisjes niet gesluierd. Een week later droegen ze allen een hoofddoek. Het is een star milieu, heel hoekig, bepaald geen humor. Je herkent ze meteen. Ook elders zie je ze, zoals bij de Hezbollah in Libanon, Hamas of Jihad in Algerije. Ze hanteren een strikte gedragscode. De jongeren die over enige kennis beschikken, hebben alle macht. Zodra iemand in de groep iets meer van de Koran weet, wordt hij tot leider gebombardeerd. De meeste weten nauwelijks iets van de Koran, de Hadith (uitspraken van de profeet) of islamitische theologie. Ze kunnen meestal ook geen Arabisch lezen. Alle kennis waarover ze beschikken, komt van het internet; uit slecht naar het Frans vertaalde teksten. Net dat is gevaarlijk.'

Hoewel de voorbeelden van de lezingen die je aanhaalt niet zo radicaal zijn, suggereert u alsnog het bestaan van een dreigend gevaar of een tijdbom in Brussel. Heeft u bewust beslist om dingen niet te tonen. Of loopt het niet zo'n vaart?

'Ik heb geprobeerd om een bepaalde sfeer te beschrijven die ik heel beklemmend vond. Dat is ook mijn persoonlijk verhaal, dat ik een zekere weerzin kreeg tegen dat extreme milieu. Het is geen boek dat harde bewijzen aandraagt, maar ik heb geprobeerd aan te tonen dat als het zo doorgaat er steeds meer jongens bijkomen die potentieel gevaarlijk zijn. Die in staat zijn om geweld te gebruiken.' U verwijst geregeld naar de gelijkenissen met uw calvinistische verleden in het Nederlandse Veluwe.

'In Nederland heb je een 'bijbelgordel' die gaat van Staphorst over de Veluwe tot Zeeland. In de Brusselse islamitische kringen zag ik dezelfde dingen terugkeren. Mijn jeugd was even vervelend als mijn periode in Brussel. Sommigen denken dat het een lolletje is om als freelance moslim te werken. Het is vreselijk. Er valt niet te lachen. Er staat geen enkele grap in de Koran. In de Hadith heb je wel eens een leuke anekdote, maar voor de rest is er absoluut geen humor. Dat is ook kenmerkend voor mijn calvinistische verleden: de totale obsessie met de almacht van God en de alomtegenwoordige angst. Helemaal tegengesteld aan wat bij mystieke soefies of verlichte christenen bestaat: God als een soort vriend. De Allah van Molenbeek en de God van Staphorst waren dat zeker niet.'

'Ik was me niet bewust van die gelijkenissen. Ik had dat milieu nooit van binnenuit benaderd. Als je het van buiten beschrijft, zie je dat niet. Het blijft exotisch. Als je kijkt naar Hamas of Hezbollah zie je een goed geoliede organisatie, die gratis eten en onderwijs geven. Maar van binnenuit ervaar je ook de verstikkende terreur van alles wat niet mag. Ik heb discussies meegemaakt waarbij jongeren elkaar proberen de loef af te steken met allerhande verboden, halal en haram. Urenlange discussies over hoe je je broek moet dragen, welke Nikes, het gebruik van de shiwaak, de islamitische tandenstoker, wel of geen kohl in de ogen.'

Fundamentalisten of salafistische moslims die geen contact wensen met anderen doen denken aan sekten. Beschouw je ze per definitie als een gevaar?

'Het gevaar is subtiel. De multiculturele samenleving bestaat ook in België niet. Het gaat om totaal geïsoleerde werelden. Er is überhaupt geen contact tussen Marokkanen en Belgen. Er zijn geen gemengde huwelijken. Ze komen niet bij elkaar over de vloer. Ze kennen elkaar niet. Het ging me dus niet zozeer om het aantonen van wat gevaarlijk is, maar ook te wijzen op die gettovorming. Net daar schuilt volgens mij het gevaar. Dat loopt vroeg of laat echt fout. In Molenbeek worden meisjes gecontroleerd die in korte rok lopen en de laatste cafés worden er ook gesloten. Dat vind ik eigenlijk veel verontrustender dan die vier- of vijfhonderd gevaarlijke jongens.'

Kunnen jonge moslims die zich opnieuw tot het geloof richten geen deel uitmaken van de samenleving? Streng gereformeerden maken toch een onlosmakelijk deel uit van Nederland?

'Iemand zei me eens dat het verschil is dat christenen geen aanslagen plegen. Daar ben ik het zelf niet mee eens. Want in Libanon zijn door christelijke milities zelfmoordaanslagen gepleegd. Tamiltijgers doen het ook en dat zijn ook geen moslims. Ik denk dat de Amerikanen van de bible belt, die mensen in abortusklinieken vermoorden, ook in staat zijn om zich op te blazen.'

'Neen, het belangrijkste verschil met het strenge calvinisme van mijn jeugd en de jongeren in Brussel is dat ik uit een redelijk middenklasse milieu kom. Ik had geen televisie, maar wel duizend boeken. Ik kon naar school waar ik Nederlands geleerd heb. Mijn ellende was niet zo ernstig in vergelijking met de marginale jongeren in Molenbeek. En dan komt de islam op de proppen als enige andere identiteit. Ze zijn geen Nederlanders of Belgen. Tien jaar geleden zeiden Marokkanen: 'Ik ben Marokkaan of Nederlander, nu zeggen ze 'ik ben moslim'.

Arthur van Amerongen, Brussel: Eurabia, 175 blz., Atlas.

DS, 18-02-2008 (Meryem Kanmaz)

Laatst aangepast door Barst : 18th February 2008 om 21:23.
Met citaat antwoorden
Oud 21st February 2008, 02:59
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Het verdriet van Molenbeek

Het verdriet van Molenbeek

'Marokkanen haten Belgen en willen niets met België te maken hebben'. 'Het is een gevaarlijke gemeenschap, een tikkende tijdbom die elk moment kan ontploffen.' 'Er is überhaupt geen contact tussen Marokkanen en Belgen. Er zijn geen gemengde huwelijken.' En dan over de gevaarlijksten onder de gevaarlijken: 'Het ging me niet om de harde cellen. Die vind je niet. Die vindt de Belgische geheime dienst ook niet.' Maar het is geen boek dat harde bewijzen aandraagt.' Oef.

Het zijn enkele citaten uit het interview met voormalig oorlogscorrespondent en auteur Arthur van Amerongen (DS 18 februari) naar aanleiding van het boek Eurabia waarin hij vertelt over zijn periode waarin hij ondergedoken leefde tussen de Brusselse moslimextremisten.

Het is zo ongeveer drie jaar geleden dat een soortgelijk boekje verscheen over de Moslimstaat Molenbeek. Toen liet een jonge dame uit een Vlaams provinciestadje zich zelfs in een wagen met kogelvrij glas in Molenbeek rond rijden, want na zo'n boek zouden de Molenbekenaars ongetwijfeld keihard terugslaan. (Enfin, dat stond toch in de krant). Betrokken dame is ondertussen gelukkig nog kerngezond. Zelf werk ik ondertussen ook nog gezond en wel, in Molenbeek. Maar drie jaar na de dame uit Bornem, is nu dus een Nederlander in Molenbeek neergestreken. Uiteraard undercover. Want gevaar is gevaar, nietwaar?

Wat leren we? Dat er een circuit bestaat van opleidingen, lezingen en boekhandels, die niet bepaald de meest menslievende interpretatie van de koran verkopen. Tja, dat weet ik al jaren. Je vindt die boekhandels ook in Laken, Schaarbeek, aan de Zuidmarkt en noem maar op. Er zullen er ook wel in Antwerpen zijn, zeker? En in Amsterdam? Anders is 't geen serieuze stad die naam waard. Dat er een salafistische academie bestaat in Brussel? Daarvan zegt de geïnterviewde zelf dat die academie in Anderlecht ligt. Maar goed, Molenbeek - Anderlecht: même combat! Dat het klimaat bij de jongeren uit die groepen 'beklemmend' is? Evident, denk ik dan. En o ja, dat er ooit wel eens een terreurdaad zou kunnen plaatsvinden in Brussel… Ja, met zo'n voorspelling zit je altijd wel in de roos, zeker in een stad als Brussel. Het probleem is enkel dat niemand met zekerheid weet waar, wanneer en hoe… maar inderdaad, het kan er gebeuren. Heb ik iets geleerd?

Mijn vraag is eigenlijk waarom Brussel nu eens niet gewoon benaderd kan worden als de stad die zij is, een grootstad, zoals er in België en Nederland niet veel zijn? En dan neem ik inderdaad moeiteloos aan dat er in Brussel meer extremen kunnen gevonden worden dan om het even waar in Vlaanderen. Dat is nu eenmaal zo in een grootstad, zoals Rome meer gevaren bevat dan Trieste. En dan die platitudes: 'De multiculturele samenleving bestaat ook in België niet.' Ja zeg, wat zou die multiculturele samenleving dan eigenlijk moeten zijn voor zo'n undercover Nederlander?

Kunnen we zo'n stad als Brussel niet eens gewoon zien zoals zij is? Een stad met een enorme diversiteit: Japanners bij Toyota, Indische ICT'ers, Marokkanen met en zonder werk, Koerdische Turken en andere, Roma-zigeuners,… Het is ingewikkeld, ik weet het. En ik kan doorgaan, belangrijker nog dan het voorgaande: met veelverdieners en werklozen (veel werklozen onder de jongeren), dichtbevolkt op sommige plaatsen, en kastelen van huizen langs de grote boulevards.

Diversiteit, jawel, moeilijker te vatten dan gewoon met het begrip inburgering. Ingewikkelder dus. Maar stop tenminste met eenzijdige onzin als dat Marokkanen geen contact zouden wensen met Belgen. Of dat ze niet op café zouden gaan. Wil u contact met Marokkanen in Molenbeek, contacteer me dan, via Foyer. Gemakkelijk te vinden via het internet. Zelfs met vrouwen op café. De Marokkanen en vele anderen die ik ken, wensen niets liever dan meer contact. En je kan ze zonder undercover-operatie spreken. Stop dus de onzin.

Maar wedden dat binnen drie jaar een nieuw boekje verschijnt over Molenbeek? Undercover!

Loredana Marchi is coördinatrice Foyer Molenbeek

DS, 20-02-2008
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:51.