|
#1
|
||||
|
||||
Belg koopt massaal diesels
Belg koopt massaal diesels
BRUSSEL - Het aantal inschrijvingen van wagens met een dieselmotor is in 2007 gestegen met 2,5procent. Meer dan drie op de vier nieuwe personenwagens zijn diesels. Diesel kost minder dan benzine, maar is nadelig voor het milieu. De voorbije tien jaar is het aantal inschrijvingen van nieuwe wagens met een dieselmotor met meer dan de helft toegenomen. In 1997 was 49,8procent van de nieuwe wagens een diesel, eind 2007 was hun aantal gestegen tot 77procent. De stijgende brandstofprijzen en het lagere verbruik van dieselauto's zullen er ongetwijfeld nog meer mensen toe aanzetten om een dieselwagen aan te schaffen. Een andere belangrijke oorzaak van de groeiende dieselmarkt is het groeiende aantal leasewagens. Meer dan een op de twee nieuwe wagens zijn leasewagens en ondernemingen opteren haast altijd voor dieselmotoren. Op het totale wagenpark van bijna vijf miljoen wagens is nu iets meer dan de helft (54 procent) een diesel. In 1996 had nog maar een op de drie wagens een dieselmotor op een wagenpark van 4,3 miljoen voertuigen. België zit daarmee in Europa aan de top van het aantal dieselwagens. De dieselbrandstof is hier nog altijd aanzienlijk goedkoper dan benzine. Bij de aankoop is een dieselwagen wel duurder, maar dat prijsverschil -500 tot 1.000 euro- merk je vooral bij kleine wagens. In de middenklasse is het prijsverschil verwaarloosbaar. Het prijsverschil wordt groter als de dieselauto is uitgerust met een milieuvriendelijke roetdeeltjesfilter. Die kan de concentratie vervuilend stof, verantwoordelijk voor smog, fors reduceren. De wagens van de grote middenklasse zijn almaar meer standaard voorzien van een roetdeeltjesfilter. Dat is voor een aantal merken nog recent. Slechts weinig automobilisten zijn bereid een paar honderd euro extra te betalen voor een roetdeeltjesfilter. 'De Belg is helaas weinig milieubewust. Hij wil graag een milieuvriendelijke wagen, maar het mag niets kosten. De constructeurs moeten de filter standaard inbouwen, zodat er geen keuze meer is', zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids. Automobilisten kunnen bij de aankoop van een dieselwagen met roetdeeltjesfilter (met een CO2-emissie van minder dan 130gram per kilometer) een premie van 200euro van de overheid krijgen, maar die financiële tegemoetkoming geldt uitsluitend voor particulieren en niet voor bedrijfswagens. Dieselwagens zijn voordelig als je veel rijdt. De VAB berekende dat wie jaarlijks minder dan 10.000 kilometer rijdt en vooral korte afstanden van minder dan 10 kilometer aflegt, geen voordeel doet bij de aankoop van een diesel. DS, 10-01-2008 (Jan Muylaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#2
|
|||
|
|||
Ik rij zelf met beide auto's. Qua rijgedrag zijn ze beiden "gelijkwaardig". Qua brandstofprijs heb ik wel mijn favorietje! Aan het tankstation betaal ik voor diesel 0,5€ per liter minder dan naft. Dit wil zeggen dat ik per tankbeurt rond de 20€ bespaar met mijn dieseltje... (Lang leven de Diesel).
Ik heb daarnet op het nieuws een reportage gezien over de nieuwe "elektrische" auto. Ik vind dit wel een "leuke" uitvinding! Alleen moet het concept beter uitgewerkt worden (qua batterij opladen, snelheid) maar naar het schijnt zijn de Japanners hier volop mee bezig!! |