|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
'Hij vroeg mijn favoriete standje'
'Hij vroeg mijn favoriete standje'
BRUSSEL - De berichtgeving over het uitzendkantoor Accent maakte een golf van reacties los. Bij het uitzendbureau Accent wordt aan sollicitanten onder meer gevraagd of ze graag sexy kleren dragen (DS 19december). Maar daar blijft het niet bij, zo bleek uit de reacties die bij onze zusterkrant Het Nieuwsblad binnenkwamen. Een dertigjarige vrouw, die anoniem wil getuigen (maar bekend is bij de redactie van Het Nieuwsblad), vertelt dat ze al na enkele maanden ontslag nam omdat ze zich niet prettig voelde bij de bedrijfssfeer. 'Tijdens het sollicitatiegesprek vroeg de bedrijfsleider me op te staan en rond te draaien, maar dat weigerde ik. Zijn volgende vraag was wat mijn favoriete standje is. Daarna blééf het maar doorgaan. In iedere e-mail was er wel een aangebrande opmerking.' Het is ook de gewoonte dat nieuwe medewerkers van Accent gedoopt worden. Een getuige: 'Toen ik antwoordde dat ik werk en privé gescheiden wou houden, begonnen ze over de familiale sfeer binnen het bedrijf en het belang van zo'n doop. Toch heb ik geweigerd. Een collega van me durfde niet nee zeggen en vertelde me achteraf hoe ze tequila uit de navel van haar regiomanager moest drinken en vervolgens de citroen eten die op de gulp van zijn jeans lag.' Accent zegt in een reactie dat de doop een initiatief is van de vriendenkring van het bedrijf. 'Wat daar gebeurt, staat los van de onderneming'. 'Toen ik weigerde om naar een seminariedag te gaan omdat de vrouwen gevraagd was om een jurkje te dragen, kreeg ik mijn ontslag. Ik heb foto's gezien van dat feestje en ik was geschokt.' Woordvoerder Lieven Bonamie van Accent relativeert dat. 'Op de job-days werd de medewerkers inderdaad gevraagd om zich met stijl te kleden, waarbij de suggestie werd gedaan aan de vrouwen om een jurk aan te trekken (en de mannen een pak), indien mogelijk. De medewerkers waren vrij om daar al dan niet gevolg aan te geven.' Er zijn ook andere geluiden. Zoals van Rosa Gomez (23), die al drie maanden werkt bij Accent. Ze zegt dat ze daar geen problemen mee heeft. 'Ik was niet gechoqueerd toen ik de vragenlijst kreeg. Ik vond het wel wat vreemd, maar de resultaten waren interessant. De sfeer op de feestjes is ook echt tof, dynamisch, actief en uitbundig, net als Accent zelf.' Accent ontkent formeel alle beschuldigingen van onze anonieme getuigen. In een schriftelijke reactie op de beschuldiging dat bedrijfsleider Philippe Cracco ongepaste vragen zou hebben gesteld tijdens een sollicitatiegesprek, stelt woordvoerder Bonamie dat Cracco enkel uitzonderlijk zelf een interview afneemt, en dat alleen voor de hoogste profielen. 'Hij vindt de bewering lasterlijk en houdt zich alle rechten voor om een klacht in te dienen tegen degene die dit beweert.' DS, 21-12-2007 (koen baumers)
|
|||
|
|||
Haha ik had daar al iets van gehoord op Studio Brussel. Toen had Peter Van de Veire naar die Lieven gebeld en hem om verantwoording gevraagd en toen zei die doodleuk dat het niet verplicht was deze vragenlijst in te vullen en dat voor een soort assertiviteit ofzoiets zou zorgen en dat wanneer iemand deze lijst niet invulde die dan vlugger zou aangenomen... Enfin hij werd eigelijk is goed 'te kakken' gezet en ik heb goed gelachen!! Ik vind het echt niet gepast als er over zulke zaken vragen worden gesteld in een sollicitatiegesprek, je bent dan al zenuwachtig en dan krijg je zulke vragen voorgeschoteld... Gelukkig zal dit mij nooit overkomen (hoop ik toch) want ik denk (en hoop) niet dat je als leerkracht bepaalde standjes moet uitvoeren om goed te staan bij de directeur ...
|