|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Een op drie trucks rijdt met defecten
Minister Landuyt stuurde jaar lang controleurs op pad Een derde van de vrachtwagens op onze wegen heeft minstens één en vaak twee of meer defecten. Dat leert een grote steekproef van federaal minister van Mobiliteit Renaat Landuyt (SP.A). Landuyt stuurde in samenwerking met de keuringscentra en de politie twee mobiele controlecentra op de wegen om gedurende een jaar vrachtwagens te controleren. Er werden 6.474 trucks gecontroleerd, waarvan bijna twee op de drie (63 procent) in het buitenland waren ingeschreven. Een op de drie bleek een defect te vertonen dat bij een gewone technische keuring tot een herkeuring zou leiden. In 8,25 procent van de controles was de vrachtwagen in zodanig gevaarlijk slechte toestand dat hij onmiddellijk uit het verkeer werd gehaald. Er werden 4.446 inbreuken vastgesteld op het technisch reglement, verspreid over 2.095 voertuigen. Dat wijst erop dat 'foute' vrachtwagens doorgaans meer dan één gebrek vertonen. In dalende frequentie werden fouten vastgesteld aan de lichten (37 procent van de inbreuken), aan het chassis (18 procent) en de remmen (18 procent), de reflectoren (11 procent) en de wielen of de banden (9 procent) en een resem kleinere gebreken. 'Deze toch wel grote steekproef bewijst mijn gelijk: de controles van vrachtwagens in vaste keuringsstations of in de garages van de transporteurs halen weinig uit', concludeert minister Landuyt. 'Veel beter is te controleren wat er op onze wegen rijdt omdat we daarmee ook de in het buitenland ingeschreven voertuigen in het vizier nemen. Als bijna een op de tien trucks een gevaar op de weg is, moeten we veel meer investeren in mobiele controleposten om ze uit het verkeer te kunnen halen.' Zijn cijfers geven niet aan of de 'buitenlanders' vaker in de fout gaan dan de 'Belgen'. Landuyt: 'Maar de verhouding Belgen versus in het buitenland ingeschreven voertuigen in deze steekproef klopt met de werkelijke toestand op onze wegen.' 'Tussen haakjes, veel van die buitenlandse trucks zijn in werkelijkheid eigendom van Belgische transportbedrijven. Ze schrijven deze voertuigen en hun chauffeurs in als zelfstandige dochterondernemingen in het buitenland, zodat ze ontsnappen aan de vaste keuring in ons land.' Frans De Smet BRON: http://www.hetvolk.be/Article/Detai...cleID=GGJ1JUAJH |