actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th August 2007, 13:50
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Bush mag nu hele wereld afluisteren

Bush mag nu hele wereld afluisteren


Het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een wet goedgekeurd die de beperkingen op afluistering door de overheid in het kader van terrorismebestrijding opheft. De stemmingsuitslag betekent een overwinning voor het Witte Huis en president Bush, die zware debatten voerden om de Democratische meerderheid in het Congres mee te krijgen. Zowel in het Huis als de Senaat zijn de Democraten in de meerderheid.



Senaat

De Senaat stemde gisteren al met tegenzin in met een wetsvoorstel dat de macht van de regering om af te luisteren vergroot. Bush prees de senatoren omdat ze inlichtingenofficieren de juridische speelruimte hebben gegeven om de veiligheid van de Verenigde Staten te waarborgen.


Telefoon en e-mail

De nieuwe wet geeft de Amerikaanse regering expliciet de macht om, zonder gerechtelijk mandaat, de communicatie tussen mensen in de VS en het buitenland afluisteren. Ook telefoongesprekken en e-mails tussen twee mensen in het buitenland, maar die via de VS passeren, kunnen worden afgeluisterd in geval er gevreesd wordt voor terreur. Bush dreigde zijn veto uit te spreken over een wetsvoorstel waarin was opgenomen dat de rechtbank binnen tien dagen in actie moet komen. Het nu goedgekeurde voorstel behelst dat de rechtbank binnen 120 dagen controle moet uitoefenen.


Lobby

De regering lobbyde voor wijzigingen in de bestaande afluisterwet nadat de rechtbank had verboden dat de regering berichten en gesprekken van buitenlanders nagaat die via Amerikaanse communicatiedragers, zoals internetsites, worden geleid. De Democraten waren het op dit punt met de regering eens, maar eisten in eerste instantie dat de rechtbank het afluisteren van tevoren mocht controleren, om er zeker van te zijn dat Amerikanen hiervan niet het doelwit zijn. (novum/hln)


Blog HLN, 05/08/07 08u17
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th August 2007, 14:23
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
D66 is ernstig bezorgd over ’afluisterwet’ VS

D66 is ernstig bezorgd over ’afluisterwet’ VS


D66 maakt zich zorgen over de 'afluisterwet’ die in de VS is aangenomen. Fractievoorzitter Pechtold vindt dat Nederland hier niet aan mee moet werken. Zijn partijgenoot in het Europees Parlement, In ’t Veld, wil weten wat de EU hiertegen gaat ondernemen.



Dankzij de wet mogen de Verenigde Staten mails inzien en telefoongesprekken afluisteren in andere landen, als de verbinding via hun grondgebied verloopt. „Doordat Nederland en Europa hebben liggen slapen, kunnen de VS over onze privacy besluiten”, stelt Pechtold geërgerd.

„Vandaar dat ik Kamervragen heb gesteld. Wat gaan we doen als de VS om uitlevering van een Nederlander vragen op basis van een afgeluisterd gesprek, terwijl er geen rechter aan te pas is gekomen? Juist rechters controleren de macht waardoor het transparant is. Nu hebben Europeanen geen rechtsbescherming.”

Het aannemen van de wet in het Amerikaanse Congres ging gepaard met verhitte debatten. Dat was niet vanwege zorg voor de privacy van Europese of andere burgers buiten de VS. Het ging veel Democraten om de privacy van Amerikanen. Die mogen niet zonder bevel van een rechter worden afgeluisterd.

Tegenwoordig kan een mobiel gesprek of een e-mailcorrespondentie tussen twee mensen in het buitenland via computers in de VS lopen. De regering Bush wilde die gegevens zonder tussenkomst van een rechter kunnen opvragen. Hetzelfde moest gelden voor communicatie waarvan één van de partijen vermoedelijk in het buitenland was. Daarmee wordt het grootscheeps afluisteren een stuk gemakkelijker.


Trouw, 06-08-2007
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th August 2007, 14:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Dankzij de wet mogen de Verenigde Staten mails inzien en telefoongesprekken afluisteren in andere landen, als de verbinding via hun grondgebied verloopt.

Hoe zit dat met die verbinding? Kan het zijn dat een gewone email (bv. naar mijn studenten via edumail) verloopt via de States??
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 6th August 2007, 14:57
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk (niet dat ik enige autoriteit bezit op dat gebied, maar goed ). Ik vermoed dat de edumail-servers in Leuven ofzo gevestigd zijn. Dat ligt zeker anders bij de e-mails die ik met mijn Yahoo!-account naar mijn terroristenvriendjes stuur, die gaan volgens mij zonder twijfel eerst langs de VS aangezien Yahoo! een Amerikaans bedrijf is en de servers dus wel eens in de VS gevestigd kunnen zijn (een e-mail gaat namelijk eerst naar de 'telefooncentrale'=server vanwaar hij doorgestuurd wordt naar het juiste adres).

Persoonlijk snap ik die problemen rond privacy niet zo goed. De overheid mag mijn mails gerust lezen en mijn telefoongesprekken afluisteren. Ik heb niets te verbergen
BB is watching you is toch alleen maar een probleem in totalitaire staten of staten waar aan het woord 'democratie' wel een héél vrije invulling gegeven wordt (China bijv. waar je geen kritiek maar geven op het beleid)? Anderzijds kan je het mss wel zien als een eerste stap in die richting. Zodra de overheid de totale controle heeft over zijn 'onderdanen' is de stap naar beperking van de vrijheid van meningsuiting e.d. misschien wel sneller gezet en voor de gevolgen daarvan lees je maar eens een boek (1984 om er maar één te noemen) of zie je maar eens een film (Equilibrium en V for vendetta zijn hier twee erg goede films over).
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.