|
#1
|
||||
|
||||
And the Winner is...
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 19th April 2005 om 20:01. |
#2
|
||||
|
||||
Citaat:
Die site ligt al plat, wschl te veel traffiek.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain Laatst aangepast door Barst : 19th April 2005 om 20:03. |
#3
|
||||
|
||||
Wat is dat toch met al die conservatieven aan de macht.
bush in USA en nu a/h hoofd v/d Kerk weeral iemand met antiek gedachtegoed... vind trouwens dat hij er een beetje kwaadaardig uitziet of zie ik teveel horrorfilms?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#4
|
||||
|
||||
Citaat:
Intellectuele superioriteit. ...
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#5
|
||||
|
||||
Gaat niet zozeer over 'antiek' of 'conservatief'... Natuurlijk gaat 'een behoedster van de traditie' niet licht heen over de eigen referentiepunten... In die betekenis kan 'traditioneel' écht wel staan voor het tegengestelde van en voor een terechte waarschuwing tegen elke overmoed in de zin van: 'wij' (als huidige generatie) weten het allemaal beter en hebben helemaal niks meer te leren van al diegenen die voor ons zijn gekomen...
Maar op het moment dat gans het Westen zit uit te kijken naar een herbevestiging van de eigen traditie, is het statement bij de verkiezing van deze paus een echt non-event: van alle 115 die de Sixtijnse Kapel binnen zijn getreden, wordt uitgerekend diegene er uit genomen die het meest van allemaal het siglum (stempel) draagt van centralisme, (so-called) orthodoxie en anti-relativisme... Echter, 'niet-overboord-gooien-van-het waardevolle-uit-het-verleden' wil misschien juist zeggen dat men zich vandaag kan én wil engageren om dat ook waar te maken bij een generatie die de mogelijkheid heeft verworven om zich, zeker in het Westen, met alle kritisch-reflectieve vermogens IN VRIJHEID uit te laten over dat verleden, zonder 'opstekend vingertje' ŕ la 'wij weten wat goed voor U is!'... Heel simpel gesteld: als Rome er de volgende dertig jaar niet in slaagt om de vrijheid van denken te laten rijmen met haar eigen orthodoxie, dan is haar eigen begrafenis zo stilaan geregeld, zeker in West-Europa! Wie heeft immers ooit beweerd dat de vermeende inherent-antropologische "nood-aan-een-godsdienst'' het statuut van onsterfelijkheid moe(s)t toegezwaaid worden? Met de keuze voor Ratzinger heeft het conclaaf dit alles ronduit geridiculiseerd... En dan nog beweren dat de gemaakte keuze een '(pro-)Westerse' keuze zou geweest zijn... Of, minstens even erg, dat de gevierde gekozene zichzelf in eigen bewoordingen 'the day after' legitiem zou kunnen promulgeren tot de grote behoeder van het tweede Vaticaans Concilie... Dat laatste is dan wel helemaal een reuzegrap: de profetische bevestiging van de kerk als het 'volk-Gods'(!) wordt hiermee zonder meer weggehoond, en met het hoongelach weerklinkt niet min noch meer een kaakslag, iets waarbij de zo frequent ingeroepen H. Geest van de laatste dagen wel heel erg afwezig moet zijn geweest... Voor een goed begrip: die kaakslag betreft vooral de twee generaties jongeren die de laatste twintig jaar door J.-P. II compleet in de kou zijn blijven staan, en waarbij men zich de nodige hersenbrekers moet getroosten om er niet het epitheton 'schuldig verzuim' aan vast te koppelen... Anders gezegd: Dank u, heren (en wel degelijk niet 'gezegenden') van het conclaaf voor deze miskleun: de zure post-factum oprisping van Kardinaal Danneel 'said it all': het zullen de jonge mensen van vandaag zijn die U voornamelijk zullen gedenken in hun non-gebeden (ze weten nl. al lang niet meer wat de zin ervan is)... En voor al diegenen die zich voor het tegengestelde al te voortvarend zouden beroepen op 'Wereldjongerendagen', 'tochtjes met katholieke jongeren van Leuven naar Brussel', of op de 'massale aanwezigheid bij de vorige pausbegrafenis': 'Keep On Dreaming'!
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB Laatst aangepast door Barst : 21st April 2005 om 04:31. |
#6
|
||||
|
||||
Ratzinger? Nooit progressief geweest...
'Echt progressief is Ratzinger eigenlijk nooit geweest'
Joseph Ratzinger zocht nooit 'nieuwe woorden voor een oud geloof'. Voor hem is de ware leer altijd de ware leer, zegt zijn oud-leerling H. Häring. De kersverse orthodoxe paus Benedictus XVI heette ooit 'progressief'. Het werd deze week vaak gezegd, met nauwelijks onderdrukte hoop dat er misschien iets van dat verleden in hem wakker wordt nu hij een nieuw ambt bekleedt. Prompt zei Benedictus gisterochtend tijdens zijn eerste mis als paus dat hij zich 'onophoudelijk wil inzetten voor de oecumene'. Hij wil 'werken aan het herstel van de volledige eenheid van alle christenen' en hij is toegewijd aan 'een open en eerlijke dialoog' met andere religies. Een eerste teken dat de 'pantserkardinaal' Ratzinger als paus Benedictus meer openheid zal betrachten en vernieuwingsgezinder zal zijn? ,,Ik betwijfel het'', zegt professor H. Häring, hoogleraar wetenschapstheorie en theologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Häring (67) volgde eind jaren zestig colleges van professor Ratzinger, en was in de jaren zeventig zijn indirecte collega op het Instituut voor Onderzoek naar Oecumene te Tübingen, toen nog geleid door de later monddood gemaakte Hans Küng. Toen u in 1967 en 1968 colleges van Ratzinger kreeg, was het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) net afgelopen. Was hij toen progressief? ,,Hij was een van de jonge mannen die op het concilie belangrijk werk hadden gedaan. Hij had inderdaad iets progressiefs, hij vond dat de kerk open moest staan voor bepaalde vernieuwingen. Zelf noemde hij zich nooit zo: in zijn ogen was dat een besmette, al te politieke term.'' Wat was zijn ideaal? ,,Hij heeft eigenlijk altijd hetzelfde uitgangspunt gehad: de kerk van de kerkvaders, de eerste acht eeuwen, nog één geheel met de oosters-orthodoxe kerk. De kerk ook van de grote concilies, waarin antwoorden werden geformuleerd op vragen over de natuur van Christus. Hij promoveerde op Augustinus en op Bonaventura. Díe kerk stond hem voor ogen, en dat is nog steeds zo.'' Waarom werd Ratzinger dan toch hervormingsgezind genoemd? ,,Hij wilde dat de kerk zich omvormde tot een gemeenschap die leeft vanuit de sacramenten. Met een centrale plaats voor de eucharistie en het priesterambt. En hij was vóór een versterking van de plaatselijke kerken. Daar bedoelde hij alleen iets heel anders mee dan de progressieve studenten, zoals ik. Wij bedoelden: meer vrijheid voor élke afzonderlijke kerk in elke plaats. Hij bedoelde meer vrijheid voor de bisschoppen, als plaatselijke vertegenwoordigers van Rome. Op grond van concilieteksten dachten wij dat we het over hetzelfde hadden.'' Hij wilde wel hervormingen, maar in een andere richting dan de progressieven. Wanneer zag u dat in? ,,Vanaf 1968 kwam er een golf van studentenopstanden en democratiseringsacties. Ook in Tübingen stoorden studenten voor het eerst professoren tijdens hun lezingen, bijvoorbeeld om een kritische vraag te stellen, of om een discussie uit te lokken. Er waren hoogleraren die dat omhelsden. Ratzinger niet. Hij was schuw, bang voor conflict, kon er niet tegen. Al vrij snel noemde hij alle maatschappelijke vernieuwingen en de jongeren van de nieuwe generatie 'onchristelijk'. Waar baseerde hij dat op? ,,Eerst vooral op het formele principe dat je een autoriteit niet mag tegenspreken. Maar al snel ook op inhoudelijke aspecten: progressieve theologen werden beďnvloed door de Frankfurter Schule. Die werd 'neomarxistisch' genoemd en bestond onder anderen uit Joodse denkers. De theologen stelden de vraag: hoe heeft de Holocaust kunnen plaatsvinden in een cultuur die zich 'christelijk' noemde? Waren de processen van maatschappelijke uitbuiting en onderdrukking mede door de kerk in stand gehouden? Ratzinger wees hun theorieën af als 'marxistisch', omdat ze terminologie van Marx gebruikten. Of die aanname terecht was of niet, hij wilde niet meer met die theologen in discussie. Marx was atheďst, dus dat kon nooit deugen.'' Wat was Ratzingers antwoord op de nieuwe vragen en maatschappelijke veranderingen? ,,Als de maatschappij verandert kun je als theoloog zeggen: ik ga nieuwe woorden zoeken voor het oude geloof. Of je zegt: de ware leer is de ware leer, mensen moeten zich daaraan blijven aanpassen. Ratzinger koos voor het tweede. Toen het conclaaf begon sprak hij van de 'dictatuur van het relativisme'. Zó kijkt hij tegen veranderingen aan. In 2001 schreef hij nog dat de uitspraak dat vrouwen geen priester kunnen worden, wat hem betreft onfeilbaar is. Als iets vanuit de leer nooit kon, kan het nu ook niet.'' Wat bedoelt hij dan als hij zegt dat hij zijn pausdom in het teken van de oecumene wil stellen? ,,Daarmee doelt hij weer op dat eerdergenoemde ideaal van de 'oude kerk'. Daarin schuilt de inspiratie van al zijn ideeën. De kerk als een in wezen sacramenteel gebeuren. De enige kerk waarmee de rk kerk dat echt gemeen heeft, is de oosters-orthodoxe. In die richting zal hij toenadering zoeken. Dat betekent voor de overige christelijke kerken alleen maar een verdere achteruitgang. De protestanten zullen er de komende jaren echt bijbungelen.'' Trouw, 21/04/2005
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |