|
#1
|
||||
|
||||
Seks verkoopt niet altijd
Seks verkoopt niet altijd
Reclame tijdens programma's met seks slaat niet aan, sexy reclame wel. RECLAME tijdens de onderbrekingen van pikante programma's werkt niet. Mensen zijn namelijk minder in staat om het merk van het aangeprezen product te onthouden, wanneer ze ervoor en erna seksueel getinte beelden te zien krijgen. Maar als de reclame zelf sexy is, dan hebben de adverteerders alvast het mannelijke publiek mee. Vrouwen worden dan weer sneller verleid door spotjes zonder seks. Dat melden wetenschappers van het University College London in het vakblad Applied Cognitive Psychology . Een groep studenten tussen 18 en 31 jaar kreeg de episode Was It Good For You van de Amerikaanse komische serie Sex and the City te zien, een programma dat zowel mannen als vrouwen opwindend vinden. Een tweede groep keek naar een episode van een andere Amerikaanse komische serie, Malcolm in the Middle , waarin geen seks aan bod komt. De al dan niet sexy spotjes die tijdens de onderbrekingen getoond werden, prezen cd's, cosmetica, bier en gsm's aan. Achteraf werd aan de proefpersonen gevraagd om de reclamespotjes na te vertellen en de verschillende merken op te noemen. De eerste groep scoorde aanzienlijk slechter dan de tweede. Hoewel reclame tussen beelden met seks dus niet aanslaat, werkt het geheugen van mannen prima als het er in het spotje zelf vurig aan toe gaat. Maar vrouwen vinden zulke reclame maar niets, zij onthouden er beduidend minder van. Eerder onderzoek leerde de adverteerders dat ook agressieve spotjes weinig succes kennen, tenzij ze getoond worden tijdens gewelddadige programma's. Waarschijnlijk verlaagt de drempel van wat kijkers aanvaarden, als ze al heel wat geweld te zien kregen. DS, 22-02-2007(loa)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |