|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
België twintigste minst corrupte land ter wereld
Onderstaand artikel van De Standaard op maandag 6 november 2006 vertelt ons dat België het twintigste minst corrupte land ter wereld is. Het artikel formuleert dit gegeven voor mij verrassend positief. Het geeft me de indruk dat we goed bezig zijn en geeft op die manier misschien weinig aanzet tot verandering. Ook het ontbreken van dat wat er onder corruptie wordt verstaan, geeft voor mij niet het gevoel dat we kunnen veranderen. Toch geloof ik dat het anders kan want zelf ben ik niet tevreden met de resultaten voor ons land. Iemand een idee hoe?
België twintigste minst corrupte land ter wereld BERLIJN - België is samen met de VS en Chili het twintigse minst corrupte land ter wereld, zo blijkt uit de jaarlijkse index van de anti-corruptieorganisatie Transparency International (TI). Het minst corrupte land ter wereld is Finland samen met IJsland en Nieuw-Zeeland. Het meest corrupte is Haïti. Net iets beter dan dit Caribische land doen Guinea, Irak en Myanmar (Birma) die gelijk scoren. Armoede is een voedingsbodem voor corruptie, zegt TI ook nog. Top 20 minst corupte landen 1 Finland 1 Ijsland 1 Nieuw Zeeland 4 Denemarken 5 Singapore 6 Zweden 7 Zwitserland 8 Noorwegen 9 Australië 9 Nederland 11 Oostenrijk 11 Luxemburg 11 Verenigd Koninkrijk 14 Canada 15 Hong Kong 16 Duitsland 17 Japan 18 Frankrijk 18 Ierland 20 BELGIË 20 Chili 20 Verenigde Staten |