actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Uitspraak Benedictus XVI terecht?
Ja 21 56.76%
Nee 16 43.24%
Stemmers: 37. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 15th September 2006, 03:13
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Uitspraak Benedictus XVI terecht?

Ophef na uitspraak paus over djihad

Een preek van paus Benedictus XVI over de djihad heeft woede gewekt bij moslims.

De paus illustreerde dinsdag tijdens zijn bezoek aan Duitsland in Regensburg een betoog over geloof en geweld met een gesprek tussen een geleerde Pers en de 14de-eeuwse keizer Manuel Paleologos II. Daarin zei de laatste: „Toon me wat Mohammed aan nieuws heeft gebracht, en je vindt alleen slechte en onmenselijke dingen, zoals zijn bevel om het geloof dat hij predikte te verbreiden door het zwaard.”

Een woordvoerder van de paus benadrukte dat hij over geweld wilde spreken, en alle godsdiensten respecteert. Maar veroordelingen kwamen gisteren van overal uit de islamitische wereld. De invloedrijke geleerde Joessef al-Kardawi riep de paus op, zijn excuses te maken.

Ali Bardakoglu, hoofd van het Turkse Directoraat voor Religieuze Zaken, noemde de preek „zorgwekkend, bedroevend en ongelukkig”.

Hij zei, geen nut meer te zien in de komst van de paus naar Turkije, in november, op uitnodiging van de president. De paus zal er patriarch Bartholomeus ontmoeten, de meest vooraanstaande geestelijke van de oosters-orthodoxe kerken. Dat die in Istanbul zetelt, heeft een historische reden: ooit was dat Byzantium: daar hielden keizers als Paleologos hun diepzinnige gesprekken.

Trouw, 15-09-2006
Oud 15th September 2006, 09:31
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Terecht.
En het moet hier eens gedaan zijn met het in de jihadi-mood geraken van zodra iemand zich negatief over Islam uitlaat. Hello verlichting, je lijkt zo ver weg als ik naar al die finger-waving wacko's kijk. Back to the dark ages
Met citaat antwoorden
Oud 15th September 2006, 16:36
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------

Gemengde gevoelens:

Enerzijds denk ik het zelfde als Wouter, met name dat er wel héél veel (sorry maar het gaat echt niet om enkelingen, zoals positivisten wel vaak durven beweren) een vrij radicale interpretatie hebben van de koran. En ik baseer me niet enkel op verontrustende mediaberichten die weleens de kop op steken.

Anderzijds ben ik al een tijdje aan het lezen in de koran, met bijbehorende verklarende teksten op het net, en moet ik tot de conclusie komen dat er wel degelijk prachtige teksten in staan. En de kern ligt zeker niet in het geweld.

Heb wat verder zitten zoeken op het net en volgens mij heeft de media deze uitspraken (zoals vele uitspraken van de paus) weer eens uit de context gerukt en volledig uitvergroot.
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
Oud 15th September 2006, 16:55
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------

Kan er trouwens snel iemand een cartoon van de paus maken voordat er weer een paar gebouwen in vlammen opgaan?
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
Oud 16th September 2006, 22:07
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Tussen godsdiensten is geen goede dialoog mogelijk zonder kritiek

Tussen godsdiensten is geen goede dialoog mogelijk zonder kritiek

Bespot worden is een kleine prijs voor de vrijheid, schrijven de filmmaker Eddy Terstall en de cabaretiers Hans Teeuwen en Diederik Ebbinge in hun manifest voor de vrijheid van meningsuiting, dat inmiddels is ondertekend door PvdA, GroenLinks, D66, VVD, SP, LPF en de groep Nawijn. Spot en kritiek zijn (...) instrumenteel in het proces van voortschrijdend inzicht en daarom noodzakelijk in een vrije, dynamische samenleving.

Als we het woord spot even tussen haakjes zetten is dit precies wat paus Benedictus XVI in praktijk bracht toen hij deze week in een theologische lezing aan de universiteit van Regensburg de veertiende-eeuwse Byzantijnse keizer Manuel II citeerde. Hij zei over de profeet: Laat me zien wat Mohammed voor nieuws heeft gebracht. Wat je dan tegenkomt is niets dan kwaads en onmenselijks, zoals zijn bevel om het geloof dat hij predikte met het zwaard te verbreiden.

Zo’n tekst komt hard aan. En als het over geweld gaat had de paus ook wel wat nadrukkelijker naar de eigen kerkgeschiedenis kunnen verwijzen met zijn kruistochten en heksenverbrandingen. Dat neemt niet weg dat de boodschap van het Nieuwe Testament er niet één is van geweld. Anders gezegd, hier ligt een belangrijk verschil in uitgangspunt, dat in een goede dialoog tussen beide godsdiensten niet weggemoffeld mag worden. De expliciete vraag is: hoe vat de islam deze boodschap van de profeet op en hoe gaat men daarmee om in een wereld waarin het woord djihad en het gebruik van geweld een geladen betekenis hebben gekregen?

Een heel andere vraag is het of het verstandig was van de paus deze kwestie op deze manier aan de orde te stellen. Wereldwijd reageerde de moslimgemeenschap onthutst. Het heette dat de paus de profeet heeft beledigd en er werden excuses geëist. Kortom, er werd een sfeer opgeroepen waarin de vrijheid van meningsuiting onder druk wordt gezet, niet alleen die van een paus, maar ook die van miljoenen anderen die er misschien precies hetzelfde over denken.

De klassieke vraag is telkens weer: moeten we daarvoor wijken? Moeten we de gevoelens van gekwetstheid zwaarder laten wegen dan de uitingsvrijheid? Nee, dus. Tussen godsdiensten kan een goede dialoog niet bestaan zonder het kunnen uitoefenen van kritiek. En in de wereld van de kunsten mag daar zelfs spot in doorklinken. Zonder die uitingsvrijheid geen ontwikkeling. Dan wordt de wereld star.

Trouw, 16-09-2006
Oud 17th September 2006, 10:04
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
Het waren niet eens zijn eigen woorden... Een citaat.. Wat we te zien krijgen is dat bepaalde personen hun wil ingewilligd zien, nl dat Islam en de Profeet niet mogen bekritiseerd worden. En het werkt, kijk wat de journalistenbond heeft gedaan na de cartoonrel. Dit is on-be-grij-pe-lijk. Wie of wat houdt iemand tegen om Jezus Christus, zoon van God, belachelijk te maken? Wie of wat houdt iemand tegen om publiekelijk ouderwetse kerkteksten ivm inquisitie en heksenvervolging te lezen, voor te lezen, of te publiceren?
Dus oude geschriften citeren mag niet meer omdat er mogelijk een belediging/eender wat kan achter zitten?
What the hell man..
En het gaat altijd maar over dat ene uit-de-context-gerukte zinnetje... Geef de hele tekst D'OH
Met citaat antwoorden
Oud 24th September 2006, 19:50
Willem Leysen Willem Leysen is offline
Registered User

Rzl

Waar beginnen en eindigen grenzen van respect?
Waar begint vrije meningsuiting?

Dit hangt van allerlei factoren af:
Sommige onderwerpen liggen gevoelig bij bepaalde bevolkingsgroepen.
Indien er net oorlog geweest is of als het economisch slecht gaat zal de bevolking ook anders reageren.

De vraag is in feite: “Wat mogen we allemaal zeggen tegen en over elkaar zonder iemand te kwetsen.”

Er zijn dus grenzen: dat kan nog net, dat absoluut niet.
Het uiterste van deze grenzen ligt vast door allerlei geschreven wetten en rechten. Bv we mogen niemand aansporen om te doden.
Wil dit zeggen dat we altijd alles mogen zeggen zolang we maar niet wetten overtreden.
Tuurlijk niet, de wetten zijn de absolute limiet, om elkaar niet te kwetsen zullen we onze grenzen lager moeten leggen. Maar hoeveel lager?
Het beste is om je in te leven in de andere persoon of bevolkingsgroep. Zou je u uitspraak zelf slecht opvatten? En vervolgens je gedachten zo formuleren zodat er zo weinig mogelijk verkeerde interpretaties ontstaan.
En ik denk als mensen zeker weten dat je het goed met elkaar voor hebt dan kun je zo goed als alles zeggen.

Willem Leysen
Groep 4
4EM et
Met citaat antwoorden
Oud 25th September 2006, 12:39
oliviermatthys oliviermatthys is offline
Registered User

ik ga hier kort zijn:

de uitspraak van de paus was een te cru gezegd, maar hij heeft een punt!

dus ik kan begrijpen dat de aanhangers van allah er niet mee opgezet waren/zijn, en ik denk moest ik zo aan mijn geloof gebonden zijn zou ik er ook niet mee kunnen lachen.
Met citaat antwoorden
Oud 25th September 2006, 20:40
hans hans is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door oliviermatthys
ik ga hier kort zijn:

de uitspraak van de paus was een te cru gezegd, maar hij heeft een punt!

Ik zal nog korter zijn

Het was geen uitspraak van de Paus, de paus CITEERDE gewoon een Byzantijnse keizer. Dus nix te cru

En zoals in de vorige post reeds vermeld werd, ging de discussie helemaal nie over de Islam. Dus de moslims hebben niet de minste reden om zo 'pissed' te zijn, ze zouden eerder kwaad moeten zijn op de media die weer aast op sensatie.
Oud 25th September 2006, 21:36
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Ik zal iets minder kort zijn.

Of het nu om een citaat gaat of niet, vind ik van ondergeschikt belang. De context daarentegen is iets belangrijker. Stel nu het volgende: het Vlaams Blok gebruikt op zijn verkiezingsaffiches iets dergelijks: "De islam is de godsdienst van het zwaard. - Paleologus"

Dan kunnen we toch stellen dat het hier om een lichte vorm van racisme gaat en bijgevolg dus uiterst verwerpelijk is.

De paus gebruikte dezelfde woorden in een andere context, nl. een uiterst intellectuele speech voor een publiek van theologen. Het hoeft dus ook niet te verbazen dat er tijdens dergelijke academische zittingen bepaalde uitspraken worden gedaan om de discussie uit te lokken. (!)

Wat mij dus bijzonder verontrust, is niet zozeer het feit dat mohammed-met-de-pet zich hierdoor beledigd voelt, maar wel dat dat ook het geval is voor de hogeropgeleide moslim, die vertrouwd zou moeten zijn met dergelijke academische toestanden.

De paus had dit uiteraard moeten voorzien, zullen sommigen zeggen. En hij zou het ook kunnen verzwijgen - om het met R. Torfs te zeggen - uit liefde voor zijn medemens. Maar daarbij zou te snel voorbijgegaan worden aan het feit discussies op dat niveau dikwijls kiemen zijn voor veranderingen.

Net omwille van die reden kan de uitspraak van de paus niet onterecht zijn, wat de inhoud ook was. En evenmin hoeven hiervoor excuses worden aangeboden. Wat wel tot nadenken stemt is de reactie van de andere zijde... Ik zie de toekomst somber in.
Oud 25th September 2006, 22:01
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Ik zie de toekomst somber in.

Bwah... ik vind het toch al positief dat het er naar uitziet dat deze 'affaire' binnen de moslimwereld stilaan 'uitdovend' is... voor hetzelfde geld had het terug de heisa van de Deense cartoonaffaire kunnen zijn...

Heb i.t.t. Kenny de indruk dat vooral van 'bovenaf' in de moslimwereld snel het inzicht is ontstaan dat men de verkeerde 'vijand' had uitgekozen: voor de fundi's aan moslimkant zijn niet zozeer de paus of 'de katholieken' de vijand, maar de compleet geseculariseerde, niet-kerkelijke Westerse 'goddelozen'!

Citaat:
Orgineel gepost door Hans
(...)ze zouden eerder kwaad moeten zijn op de media die weer aast op sensatie.

Dat is idd een vaststelling die noopt tot meer somberheid! Sommige gieren hebben er blijkbaar alle belang bij om een uitspraak ongegêneerd uit de context te rukken om vervolgens op basis van EIGEN GECREËERD 'NIEUWS' hun oplages verdubbeld (en nog veel meer) te zien!

Dat is dan ook de ECHTE 'goddeloze' samenleving waar we ons heel terecht zorgen over moeten maken: nl. die maatschappij waar de markt en enkele de markt de dienst uitmaakt: 'Als het maar verkoopt'... 'et après moi, le dèluge'!

Vraag het ook eens aan de mensen in Abidjan (Nigeria) die al meer dan een maand moeten overleven in een ondraaglijke stank... ook nog zoiets waar in functie van ongebreideld winstbejag al het andere 'waarde-volle' compleet gepasseerd wordt...
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:34.