actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 22nd August 2006, 14:36
fenna fenna is offline
Fenna

Klacht tegen Leterme in Sint-Lambrechts-Woluwe

Twee Franstaligen hebben maandagnamiddag bij de politie van Sint-Lambrechts-Woluwe klacht ingediend tegen Vlaams minister-president Yves Leterme op basis van de antiracismewet. Aanleiding voor de klacht, die zal worden overgemaakt aan het Brusselse parket, zijn de uitspraken van Leterme in de Franse krant Libération.

In de krant zei Leterme dat de Franstaligen in de Vlaamse rand blijkbaar "intellectueel niet in staat zijn Nederlands te leren". De opmerking veroorzaakte heel wat ophef in het Franstalige landsgedeelte. De indieners van de klacht zijn Jean-François Thayer en Yvan Verougstraete. De eerste staat bij de gemeenteraadsverkiezingen op de lijst Cap-Woluwe in Sint-Lambrechts-Woluwe. De tweede is een gewezen gemeenteraadslid.

Niettemin stellen ze dat hun démarche niet door politieke motieven is ingegegeven. Ze hopen dat het initiatief niet door een politieke partij wordt gerecupereerd. Olivier Maingain, voorzitter van het FDF (Front Démocratique des Francophones) liet maandag in de pers weten dat hij eveneens van plan is klacht in te dienen.

De Morgen online 21/08
Met citaat antwoorden
Oud 22nd August 2006, 16:32
stijn.janssens stijn.janssens is offline
Registered User

Ik vind dat de Franstalige wel gelijk hebben. Leterme mag zijn mening geven over zulke onderwerpen, maar hij moet er op letten op welke manier hij dat doet. Met deze uitspraak rijdt hij tegen de kar van alle Franstalige in ons land, en raakt hij niet aan de enkelingen die het Nederlands weigeren te spreken.
Uit het laatste nieuws: Vervang Franstalige maar eens door Afrikanen, en niemand zou er aan twijfelen dat het hier over racisme ging.
Met citaat antwoorden
Oud 24th August 2006, 16:35
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door stijn.janssens
Ik vind dat de Franstalige wel gelijk hebben. Leterme mag zijn mening geven over zulke onderwerpen, maar hij moet er op letten op welke manier hij dat doet. Met deze uitspraak rijdt hij tegen de kar van alle Franstalige in ons land, en raakt hij niet aan de enkelingen die het Nederlands weigeren te spreken.

Die enkelingen die het Nederlands weigeren te spreken?

Citaat:
Uit het laatste nieuws: Vervang Franstalige maar eens door Afrikanen, en niemand zou er aan twijfelen dat het hier over racisme ging.

Ja, in dat geval wel... maar dat effect bekom je nu eenmaal altijd als je gesprekken volledig uit zijn context rukt en er woorden in verandert.
Oud 24th August 2006, 19:20
Fieke Fieke is offline
Sofie

Lichtjes te ver...

Ik vind het ook zo dat er te ver van de context wordt gegaan.
Als je elke keer over zwarten, Turken of Marokanen moet beginnen... Dat is racisme uitlokken.
Desondanks vind ik ook wel dat Leterme zijn mening op een andere manier had moeten geven. Je weet dat je als politicus in de schijnwerpers staat en dat er altijd mensen zitten te wachten tot je een fout begaat. Dus had hij misschien toch beter even langer nagedacht over zijn woorden...
Met citaat antwoorden
Oud 26th August 2006, 10:48
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
Administrator

Stuur een bericht via ICQ naar Wouter Stuur een bericht via MSN naar Wouter
'z hebben er bang van. Kijk met wat voor rommel La Dernière Heure afkwam deze week... De haat tegenover onze Vlaamse Minister President zit diep, vooral omdat ze hem onmogelijk kunnen beïnvloeden/onder druk zetten, iets wat in de Federale regering ongetwijfeld anders zou zijn geweest
"C'est un homme dangereux. Donne-lui le congé pénitentaire."
Met citaat antwoorden
Oud 26th August 2006, 12:52
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------

Ik vind zijn stelling helemaal niet grof, want uiteindelijk zijn er inderdaad maar 2 mogelijkheden waarom men in die gemeenten geen nederland praat:

1/ onwillendheid
2/ cognitieve incompetentie

Misschien kan hier het alombekende spreekwoord gelden: de waarheid kwetst het meest, en is er inderdaad een onwillendheid in het spel. Daarbij stoort mij tegenwoordig enorm hoe vlug het woord rascisme bij uitspraken komt kijken, en de foutieve manier van gebruik ervan. Denken jullie echt dat enkel Vlamingen zich soms uitlaten over die anderstalige 'landgenoot'? Het enige verschil is dat vlamingen met politiek gefundeerde commentaren komen, en de walen enkel kunnen "boe-roepen" om hun kiezers te verzekeren, maar verder geen acties ondernemen. En van dit "politiek pascifisme" zijn in laatste voorvallen enorm veel voorbeelden van te vinden.

Mensen met meer suggesties kunnen ze hier altijd posten

Aan de andere kant moet ik toegeven dat ook Leterme een beetje hypocriet is, dan wel met andere redenen die ik hierboven heb kunnen lezen.

Want ondanks deze tamelijk stoere praat over franstaligen die mogelijk incompetent moeten zijn om nederlands te leren, vind ik dat vlaamse politici, en in het bijzonder cd&v te laf zijn om de faciliteiten af te schaffen. Uiteindelijk hebben vlamingen zelf deze faciliteitenstructuur bedacht.

Daarbij komt nog eens dat het eigelijk om een idiote uitspraak gaat, want wie kan er een reden bedenken waarom de franstaligen nederlands zouden leren? Men maakt het hen al jaar en dag gemakkellijk om in het frans hun ding te doen!!!

Als het Leterme dus echt te doen was om een vlaams nationalistisch discours te varen, waren er al wel meerdere maatregelen getroffen, en had hij zo zijn staart niet moeten intrekken bij het dossier B-H-V, waar hij hoog van de toren blies bij vorige verkiezingen.
Ik geef hierbij evengraag toe dat N-VA hierbij ook niet genoeg invloed heeft gehad om de splitsing toch door te voeren.
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:33.