actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Bekijk Resultaten Peiling: Wie is hier onverdraagzaam?
Dewinter wanneer hij de deelnemers van 0110 hekelt... 1 16.67%
De organisatoren en de deelnemers van 0110... 0 0%
Het Vlaams Belang tout court... 5 83.33%
Stemmers: 6. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 7th July 2006, 15:44
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Dewinter hekelt ’concerten voor tolerantie’

Het Vlaams Belang waarschuwt Belgische muzikanten om weg te blijven van protestconcerten tegen extreem-rechts. ,,Ze moeten beseffen dat een deel van hun aanhang wel op ons stemt.”

Volgens voorzitter Filip Dewinter van Vlaams Belang worden populaire artiesten misbruikt voor een links stemadvies. „Ik heb de indruk dat u nauwelijks weet waaraan u uw medewerking verleent”, schreef Dewinter gisteren aan de muzikanten die meedoen aan concerten voor ’verdraagzaamheid’.

Die concerten in Antwerpen, Brussel en Gent zijn gepland voor 1 oktober, een week voor de gemeenteraadsverkiezingen in België. Naar verwachting zal Vlaams Belang daar zijn zoveelste verkiezingsoverwinning boeken. Om dat te voorkomen organiseert zanger Tom Barman van de Antwerpse band dEUS de concerten voor de verdraagzaamheid. Tientallen artiesten hebben toegezegd om mee te doen, van schlagerkoningin Laura Lynn, chansonnier Adamo, de bejaarde rocker Arno tot alternatieve bands als Sioen en Gorki.

„We vinden het belangrijk om mensen voor zulke belangrijke verkiezingen even te doen nadenken voor ze een bolletje rood maken’”, zei Kris Wauters van de populaire band Clouseau tegen de krant De Morgen. „Als muzikanten met een zekere aanhang voelen we ons verplicht om af en toe iets slims te zeggen. Vergelijk het met de artiesten die in de Verenigde Staten campagne voerden tegen de herverkiezing van Bush. We moeten wat tegenwind durven geven.”

Met zijn campagnes tegen migranten boekt Vlaams Belang succes in Vlaanderen. De andere politieke partijen boycotten Dewinters partij. In dat ’cordon sanitaire’ lijken barstjes te komen. In sommige gemeenten zou Vlaams Belang kunnen gaan meebesturen. Vandaar dat tegenstanders nu alles op alles zetten.

Volgens Dewinter van Vlaams Belang is de organisatie van de concerten zelf onverdraagzaam. „Zij sluiten 33 procent van de Antwerpenaren en 25 procent van de Vlamingen die in het verleden voor het Vlaams Belang hebben gestemd uit”, schrijft hij. „Heel wat van deze Vlaams Belang-kiezers zijn wellicht enthousiaste fans van uzelf of van een van de andere artiesten. Beschouwt u al deze Vlaams Belangkiezers als onverdraagzame racisten?”

Kris Wauters van Clouseau erkent dat er fans zullen zijn die op Vlaams Belang stemmen. Dat is voor hem geen reden om af te zeggen. „Dewinter beoefent opnieuw zijn favoriete hobby. Clouseau laat zich echter niet intimideren.”

Trouw, 06-07-2006
Oud 7th July 2006, 18:52
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator

Citaat:
Orgineel gepost door Barst

Het Vlaams Belang waarschuwt Belgische muzikanten om weg te blijven van protestconcerten tegen extreem-rechts. ,,Ze moeten beseffen dat een deel van hun aanhang wel op ons stemt.”

VB beseft duidelijk weer niet dat voor sommige mensen principes voor gaan op populariteit
Zulke uitspraken getuigen toch van enorme kortzichtigheid?

Citaat:
Volgens Dewinter van Vlaams Belang is de organisatie van de concerten zelf onverdraagzaam. „Zij sluiten 33 procent van de Antwerpenaren en 25 procent van de Vlamingen die in het verleden voor het Vlaams Belang hebben gestemd uit”, schrijft hij. „Heel wat van deze Vlaams Belang-kiezers zijn wellicht enthousiaste fans van uzelf of van een van de andere artiesten. Beschouwt u al deze Vlaams Belangkiezers als onverdraagzame racisten?”

Lezen kunnen ze ook al niet:
Citaat:
Orgineel gepost door www.0110.be
Er wordt niet gespeeched, niet betutteld, niet veroordeeld. Iedereen is welkom.

Hoe kan je trouwens tegen concerten zijn die als slagzin "Stop racisme. Kleur je stad." hebben? Beats me...
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Oud 8th July 2006, 14:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Vlaams Belang dreigt Helmut Lotti af

Vlaams Belang dreigt Helmut Lotti af

,,Er is een tijd geweest, mijnheer Lotti, dat artiesten zich wijselijk slechts zeer gereserveerd ten overstaan van de politiek opstelden. Het zou misschien goed zijn daar naar terug te keren. (...) Wat er ook van zij, u hebt uiteraard nog wat bedenktijd.''

Met die woorden besluit Francis Van den Eynde, de Vlaams Belang-kopman in Gent, zijn open brief aan artiest Helmut Lotti. Van den Eynde neemt het niet dat Lotti een week voor de gemeenteraadsverkiezingen in oktober deel neemt aan de gratis 0110-concerten in Antwerpen, Gent en Brussel. Die concerten roepen op tot verdraagzaamheid en veroordelen racisme.

,,Uw deelname betekent niet alleen een provocatie ten overstaan van een miljoen Vlamingen, maar ook ten overstaan van meer dan 20 procent van de Gentenaars'', schrijft Van den Eynde.

Net als zijn partijleiders Filip Dewinter en Frank Vanhecke, ziet Van den Eynde dEUS-frontman Tom Barman als de baarlijke duivel achter de 0110-concerten. De afgelopen dagen haalde Vlaams Belang al uit naar andere populaire showbizzartiesten zoals Will Tura en Laura Lynn, ,,die misleid worden door Barman''.

Het Vlaams Belang verwijst in de brief ook naar ,,een band'' van vader en zoon Lotti met de partij. ,,Uw vader is jarenlang een ijverige propagandist van het voormalige Vlaams Blok in Gent geweest. Tijdens verkiezingscampagnes heeft hij samen met mij affiches geplakt en hebben we wekenlang met een propagandawagen van de partij door de stad gereden. Zelf bent u in uw jeugd lid geweest van het Vlaams Nationaal Jeugdverbond (VNJ). Bijgevolg zult u wel weten dat de Vlaams-nationalisten niet de kannibalen en de koppensnellers zijn waarvoor sommigen ze willen doen doorgaan.''

,,Ik kan dan ook niet anders dan de toenemende polarisering rond 0110 te betreuren. Wanneer ik immers mijn steun toezeg aan goede doelen, moet eigenlijk iedereen er beter van worden (...) Het is derhalve ongepast dat mensen van zowel links, midden, als rechts misbruik maken van dergelijke polarisering op een moment dat niet anders dan universeel menselijke waarden verdedigd worden'', laat Lotti weten.

DS, 08-07-2006 (wov)
Oud 11th July 2006, 16:41
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

"Zou Vlaams Belang-voorman Filip Dewinter er al aan gedacht hebben om aan de kerkleiders een ,,informatiebrief'' te sturen? Hij zou hen er kunnen op wijzen dat er zo kort voor de verkiezingen niet meer mag gepredikt worden tegen onverdraagzaamheid en tegen racisme. Dat stuit immers een groot deel van de Vlaams Belang-gelovigen tegen de borst."

Lezersbrief DS, 11-07-2006
Oud 19th July 2006, 15:33
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

VB reageert op 0110 met goedkoopste Vlaamse vedetten

VB reageert op 0110 met goedkoopste Vlaamse vedetten

Het Vlaams Belang heeft tien Vlaamse artiesten gestrikt om 'De 24 uren van het Vlaams Belang' vol te zingen. Onder meer Salim Seghers, Wim Ravell, Frank Galan en Kurt Lotigiers, de minder succesvolle broer van Helmut Lotti, geven het beste van zichzelf op 10 september, drie weken voor het 0110-festival voor verdraagzaamheid en tegen racisme plaatsvindt.

VB-voorman Philip Dewinter heeft het liever niet over een tegenoffensief tegen de 0110-concerten, maar na het bekendmaken van enkele grote namen die gratis optreden tegen racisme en voor verdraagzaamheid ging de partij wel naarstig op zoek naar Vlaamse artiesten om het partijfeest van 10 september te animeren.

Met uitzondering van Frank Galan zijn de artiesten die toezegden stuk voor stuk 'koopjes' uit de stal van het onafhankelijke artiestenbureau Artists4All. Voor een goede 6.000 euro boekte de partij een tiental artiesten. De bekendste namen zijn Frank Galan, voormalig Eurivisiesongfestivalkandidate Vanessa Chinitor en Salim Seghers. Ook Bandit, Nic Caan, Wim Ravell, Danny Fabry, Elke Taelman en Frank Valentino treden op.

Opvallend is verder de deelname van Kurt Lotigiers, artiestennaam Kurt. Kurt is de broer van Helmut Lotti. Die kreeg twee weken terug in een open brief van de Gentse VB-voorman Francis Van den Eynde nog de raad om niet deel te nemen aan de O110-concerten. In tegenstelling tot zijn succesvolle broer loopt het artistieke pad van Kurt niet over rozen. Hetzelfde geldt voor het gros van de andere artiesten. Wie er de prijslijst van Artists4All op naslaat, stelt vast dat het VB zowat alle 'goedkoopste' artiesten heeft weten te strikken. Vaak zijn het vergane gloriën of beginnende vedetten.

De bekendheid van de artiesten die door het VB betaald worden, staat ook in schril contrast tot de Vlaamse zangers die gratis hun stem laten horen voor verdraagzaamheid. De bekendste namen zijn Clouseau, Helmut Lotti, Will Tura en Laura Lynn.

"Het VB is voor mij een partij als alle andere", verklaart Wim Ravell zijn deelname. "Als de VLD of de CD&V mijn gage betaalt, is dat ook goed. Maar ik heb hier wel degelijk over nagedacht. Ik zou alleen weigeren als het VB een echte racistische partij zou zijn. Oké, de partij werd veroordeeld omdat ze in het verleden grove fouten heeft gemaakt, maar ze profileert zich nu gematigder."

Ook Salim Seghers heeft over zijn deelname nagedacht. "Ik heb al voor alle partijen opgetreden. Ik hou me niet bezig met politiek, ik zing gewoon mijn liedjes. Ik denk echt niet dat ik fans zal verliezen."

Frank Galan weet zelf nog van niets. Hij verbleef in Nederland en was niet bereikbaar voor commentaar. Zijn boekingsagente Christel Verweyen weet wel hoe de vork in de steel zit. "Ik boek de optredens en hij moet gewoon uitvoeren wat ik boek. Hij weet niet dat hij voor het VB moet optreden. Ik heb geen moment nagedacht over zijn optreden voor het VB-concert. Ik heb de aanvraag per mail gekregen en bevestigd. We houden ons altijd ver af van politiek. Dit is gewoon een opdracht."

DM, 19-07-2006 (Eigen berichtgeving 07:47)
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:29.