|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Auto moet straks daglichten hebben
BRUSSEL - Vanaf 2011 moeten nieuwe wagens vooraan uitgerust zijn met lichten voor gebruik overdag. Dat heeft de Europese Commissie woensdag beslist. Bedoeling is de veiligheid op de Europese wegen te verbeteren.
De maatregel geldt voor alle nieuwe modellen en kleine vrachtwagens die geleverd worden vanaf 7 februari 2011. Vanaf augustus 2012 geldt de maatregel ook voor vrachtwagens en bussen. De lichten zullen verschillen van de gewone dimlichten, die 's nachts gebruikt worden. Scandinavisch voorbeeld Volgens de Commissie, die zich baseert op de situatie in de Scandinavische landen, waar daglichten al verplicht zijn, zou het aantal verkeersslachtoffers door de maatregel met 3 à 5 procent teruggedrongen worden. Frontale botsingen zouden zelfs met 15 procent verminderen. De extra uitrusting zal de prijs van de wagens met maximaal 150 euro doen stijgen. Ook het benzineverbuik zou licht toenemen. dsl (belga) Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF24092008_076 |
|
|||
|
|||
Goed toegepast op de discussie van afgelopen les Stijn . Ik vind het wel een leuk artikel eigenlijk. Het gaat over onze veiligheid, wat goed is, want vandaag de dag staan er in elke krant wel enkele verkeersongevallen. Natuurlijk wringt het schoentje bij de prijs en het extra benzineverbruik. Nu vraag ik me af of die maatregel er weldegelijk gaat komen, zeker nu de bezorgdheid om het milieu fel is gestegen gedurende de laatste jaren. Wat gaan de chauffeurs daar van denken? Die mensen moeten meer gaan betalen. Ik weet zelf niet wat ik moet denken van deze maatregel. Het is wel zo dat motorrijders hun lichten overdag moeten opzetten om op te vallen en voor de veiligheid, dus waarom zouden auto’s dat ook niet moeten doen? Het is echt een artikel wat weer voor wat discussies gaat zorgen. Eens kijken of de volgende dagen niet meer nieuws hierover in de krant staat.
|
|
|||
|
|||
Het is waar dat het aanzetten van de lichten zorgt voor meer verbruik, maar dan kan deze maatregel toch alleen maar positieve effecten hebben.
1. Benzine is duur, we verbruiken meer door de lichten, met als gevolg: meer mensen nemen het openbaar vervoer. 2. Het aanzetten van de lichten zorgt voor een grotere veiligheid op de wegen. Alleen maar goeds deze maatregel. Of ben ik misschien wat te naïef? |
|
||||
|
||||
Citaat:
0,02 liter/100km, om precies te zijn, want het gaat om speciale lampen. En dan hebben we het nog niet over de toekomstige LED-verlichting, want die zou NOG veel minder verbruiken...
|
|||
|
|||
Als het benzineverbruik tot het minimum wordt beperkt, kan je er niets op tegen hebben, ik ook niet. Op voorwaarde dat iedereen er zich ook aan aanpast...
|
|
||||
|
||||
Citaat:
In dit geval kan ik er precies nog mee leven, zolang ze het maar niet verplichten voor alle auto's die nu op de baan zitten.
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
||||
|
||||
hoewel 0.02 l/100 km voor 1 auto niet veel is, komt dit wereldwijd (als het wereldwijd zou toegepast worden) toch op een serieus grotere 'uitstoot'. Ik ben echter wel voor, aangezien de zichtbaarheid (en de veiligheid) veel groter wordt. Nu zie je 's morgens en 's avonds vaak nog veel auto's zonder licht rondrijden, terwijl ze echt niet goed zichtbaar zijn. Deze gevaarlijke factor zou dan grotendeels uitgeschakeld worden.
|