|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Online wiskundeschool lokte al meer dan 10.000 gebruikers
Online wiskundeschool lokte al meer dan 10.000 gebruikers
De online wiskundeacadamie WeZoozAcademy.be is een hit onder scholieren. In 1 maand tijd hebben er zich al meer dan 10.000 gebruikers geregistreerd op de website waarop wiskunde in korte filmpjes wordt uitgelegd. En ook de leerkrachten zijn enthousiast over het moderne leerplatform. Het woord 'lol' heeft er in korte tijd een opmerkelijke evolutie opzitten. Vóór het internettijdperk betekende het 'plezier', en in sommige dialecten 'mopje'. Dan kwam het online chatten en werd de term laughing out loud (=luidop aan het lachen) met afkorting 'lol' geïntroduceerd. En nu staat 'LOL' ook bekend als kort voor Learning On-Line, online studeren. De online academie WeZoozAcademy.be staat er alvast vol van, van de LOL-verwijzingen. De website biedt honderden 'supercoole lesvideo's' aan waarin leerkrachten een breed gamma aan wiskundeleerstof kort, bondig en met een vleugje humor uitleggen. Het gaat om lessen voor alledrie de graden van het middelbaar onderwijs. De lessen zijn niet gratis. Een (school)jaarabonnement kost op dit moment 99 euro. Gebruikers kunnen ook credits kopen, goed voor een bepaald aantal video's. Nieuwe gebruikers krijgen drie zulke credits cadeau. Volgens het team achter de academie gebruiken naast leerlingen ook heel wat leerkachten de website, 'als voorbereiding of inspiratie'. De beheerders melden nog dat door het succes van de wiskundevideo's nu ook gestart is met de casting van leerkrachten Frans, fysica, chemie, ... om zo ook andere probleemvlakken bevattelijk op het net te kunnen brengen. ____________________________ Bron: DS, woe 10/10/'12 Mening: ik denk dat online wiskundescholen wel een handig hulpmiddel zijn voor leerkrachten. Leerlingen die bijvoorbeeld moeilijkheden hebben met wiskunde kunnen thuis beroep doen op deze filmpjes of leerlingen die de theorie die tijdens de les werd uitgelegd niet goed begrepen of nog eens willen bekijken, kunnen dit doen via deze website. Toch denk ik niet dat de website enkel en alleen maar voordelen biedt. Ik ga er mee akkoord dat de site de uitleg op een correcte en aangename manier geeft, maar toch kan een uitleg die via het internet wordt gegeven niet voor de nodige nuances zorgen. Leerkrachten kunnen tijdens de les meteen inspelen op vragen en onduidelijkheden van de leerlingen maar filmpjes kunnen dit niet waarmaken, daarom geloof ik dat leerkrachten niet kunnen worden vervangen door filmpjes. Natuurlijk blijft het wel een handig hulpmiddel voor leerkrachten, het kan zelfs worden geïntegreerd in lessen, maar ik vind (en hoop) dat het bij een hulpmiddel blijft. |
#2
|
|||
|
|||
Ik heb net als Shana een dubbel gevoel over deze website. Enerzijds vind ik het een positief initiatief omdat het bedoelt is om leerlingen met tekorten in wiskunde te helpen. Je kan doelgericht zoeken naar de onderwerpen waar je hulp nodig hebt. Dat er gebruik gemaakt wordt van filmpjes in plaats van lange blokken tekst is ook een voordeel; wanneer je iets visueel en/of auditief maakt, blijft het vaker beter hangen bij de leerling.
Anderzijds kan een website de leerkracht nooit vervangen. Als je bijkomende vragen hebt kan er geen interactie bestaan. Daarnaast zijn er ook verschillende manieren mogelijk om een (wiskundig) onderwerp uit te leggen. Het kan dus zijn dat men in het filmpje iets uitlegt op een andere manier en je er helemaal niets meer van begrijpt. |
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het er ook mee eens dat het op zich een goed intitiatief is. Daarentegen 99 euro per jaar is toch ook niet niks. Door de hoge kostprijs zijn minderbedeelde groepen al uitgesloten want je moet er al van uitgaan dat iedereen een computer en een internetabonnement ter beschikking heeft. Eigenlijk zou het inderdaad gratis moeten zijn of aangeboden kunnen worden via bv. smartschool. Natuurlijk, in de eerste plaats moet een leerling de klas kunnen verlaten met het gevoel dat hij de leerstof begrepen heeft of moet de leerkracht er voor openstaan om nog extra uitleg te geven indien nodig. Het is natuurlijk belangrijk dat iedereen de eindtermen haalt, maar de vraag is toch of we onze leerlingen hierdoor niet uit het oog verliezen door snel snel over de leerstof te gaan om toch maar alle leerstof in een recordtempo gezien te hebben.
|
#4
|
|||
|
|||
Ik ben het eens en oneens met deze stelling. Deze methode kan interessant zijn voor leerlingen die niet goed mee zijn met de les, een filmpje is toegankelijker voor leerlingen dan woorden. Beelden blijven ook veel langer hangen dan woorden daarom dat ik ook graag proefjes doe met de leerlingen. Leerkrachten kunnen de filmpjes ook gebruiken in hun lessen waardoor de betrokkenheid gaat verhogen. Het is ook altijd interessant om leerstof op een andere manier te zien ter verduidelijking. Men kan bijvoorbeeld op verschillende manieren aan een bewijs komen, zo heeft elke leerling zijn voorkeur.
De keerzijde van de medaille vind ik dat het toch wel duur is, niet alle ouders willen €99 geven aan iets dat ze eigenlijk in de klas moeten leren. Tenslotte is een ander nadeel dat de leerlingen vragen zullen hebben en deze niet kunnen stellen. Ze kunnen natuurlijk deze vragen op noteren en later aan de leerkracht vragen maar er zijn niet veel leerlingen die dat doen. Natuurlijk als de leerkracht deze filmpjes gebruikt in de lessen kan zij ze verduidelijken. |
#5
|
|||
|
|||
Online wiskundeschool lokte al meer dan 10.000 gebruikers
De online wiskundeacadamie WeZoozAcademy.be is een hit onder scholieren. In 1 maand tijd hebben er zich al meer dan 10.000 gebruikers geregistreerd op de website waarop wiskunde in korte filmpjes wordt uitgelegd. En ook de leerkrachten zijn enthousiast over het moderne leerplatform.
Het woord 'lol' heeft er in korte tijd een opmerkelijke evolutie opzitten. Vóór het internettijdperk betekende het 'plezier', en in sommige dialecten 'mopje'. Dan kwam het online chatten en werd de term laughing out loud (=luidop aan het lachen) met afkorting 'lol' geïntroduceerd. En nu staat 'LOL' ook bekend als kort voor Learning On-Line, online studeren. De online academie WeZoozAcademy.be staat er alvast vol van, van de LOL-verwijzingen. De website biedt honderden 'supercoole lesvideo's' aan waarin leerkrachten een breed gamma aan wiskundeleerstof kort, bondig en met een vleugje humor uitleggen. Het gaat om lessen voor alledrie de graden van het middelbaar onderwijs. De lessen zijn niet gratis. Een (school)jaarabonnement kost op dit moment 99 euro. Gebruikers kunnen ook credits kopen, goed voor een bepaald aantal video's. Nieuwe gebruikers krijgen drie zulke credits cadeau. Volgens het team achter de academie gebruiken naast leerlingen ook heel wat leerkachten de website, 'als voorbereiding of inspiratie'. De beheerders melden nog dat door het succes van de wiskundevideo's nu ook gestart is met de casting van leerkrachten Frans, fysica, chemie, ... om zo ook andere probleemvlakken bevattelijk op het net te kunnen brengen. Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121010_073 Mening: Dit vind ik een zeer mooi initiatief. Leren op het internet. Tegenwoordig een veel gebruikte vorm van leren op scholen. Als je niet over een computer beschikt heb je uiteraard wel een probleem. Leren online zal uiteraard wel voordelen met zich meebrengen. Anders zou er niet zo’n recordaantal bereikt zijn van inschrijvingen. Maar staan we ook stil bij de nadelen hiervan? Kunnen we ons nog op heden nog losmaken van een computer ? Kunnen we zonder al die elektronica nog een normaal leven lijden en dingen leren? Ik heb een dubbel gevoel bij dit artikel maar ik denk dat we eerder naar de positieve kant moeten kijken en beseffen dat veel mensen hier geïnteresseerd in zijn. We moeten meegaan met de maatschappij en zorgen dat we niet achter lopen. Ook sta ik stil bij het principe dat via filmpjes wordt uitgelegd over wiskundige dingen. Wat ook op het eerste zicht interessant lijkt voor toekomstige en al leraren in de wiskunde. |