|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
||||
|
||||
Poëzie (niet omdat het moet...)
Een bijdrage tot de statistiek
Wislawa Szymborska Op elke honderd mensen Zijn er tweeënvijftig die alles beter weten, onzeker van elke stap - bijna de hele rest, bereid om te helpen, als het niet te lang duurt -wel negenenveertig, de goedheid zelve, omdat ze niet anders kunnen -vier, nou,misschien vijf, in staat tot bewondering zonder afgunst -achttien, om de tuin geleid door de jeugd die voorbijgaat -plusminus zestig, nemen er vierenveertig alles serieus, leven er in voortdurende angst voor iemand of iets -zevenenzeventig, hebben er talent om gelukkig te zijn -twintig, hoogstens dertig, zijn als individu ongevaarlijk, maar slaan los in de massa -meer dan de helft, minstens, wreed, als omstandigheden hen dwingen, -hoeveel weet ik liever niet, ook niet ongeveer, wijs door schade -niet veel meer dan zonder, willen er van het leven alleen dingen -dertig, hoewel ik me liever vergis, krimpen in elkaar en hebben pijn, zonder lantaarn in het donker -drieëntachtig, vroeg of laat, zijn tamelijk veel rechtvaardig-vijfendertig, maar als rechtvaardigheid de moeite van begrijpen vereist -drie, verdienen er medelijden -negenennegentig, zijn sterfelijk -honderd op de honderd. Een getal dat vooralsnog niet verandert.