|
||||
|
||||
Een raadseltje
Jip Jap en Jop gingen een hondje kopen, en dat hondje kostte 30 euro.
Ieder geeft 10 euro. Als ze weg zijn denkt die verkoper "oei nee, dat hondje kost maar 25 euro". De verkoper geeft 5 euro aan zijn zoontje en zegt: "ga dat eens terug geven aan die jongens". Het zoontje denkt "5 euro, dat is moeilijk door 3 te delen", dus hij houdt 2 euro voor zichzelf. Hij geeft ieder nog 1 euro terug. Waardoor dus ook ieder 9 euro heeft betaald. 9 x 3 = 27 + die 2 eur van dat jongetje nog is 29 maar waar is die verdomde 1 euro? |
|
||||
|
||||
Hmm, goede vraag.
Iemand een antwoord?
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
||||
|
||||
Ik weet een oplossing, maar het is leuker als iemand anders ze ontdekt
|
|
|||
|
|||
Ik ken hem al eventjes, maar vermits het raadseltje al zo verzonken is naar pagina 5 van mijn nieuwe posts, zal ik antwoorden.
Je moet die 2 EUR uiteraard van de 27 EUR aftrekken. Dan heb je 25. Bekijk het zo: Ze betaalden samen 27 EUR. Maar dat is 2 teveel. Die twee euro heeft het jongetje. Klopt het Stef?
|
||||
|
||||
inderdaad, je mag niet vergeten dat ze maar 25 euro moesten betalen en geen 30.
De manier waarop je moet tellen is zo: Ze geven eerst 30 euro, maar het moest maar 25 euro zijn. Hierdoor is er 5 euro te veel ==> 3 euro terug naar de jongens die het hondje gekocht hebben + 2 euro voor het zoontje 25 + 3 + 2 = 30 Of nog anders uitgelegd. Ze geven elk 9 euro ==> 27 euro. Dat is nog 2 euro te veel dus die 2 euro krijgt het zoontje. |
|
||||
|
||||
Hehe, eigenlijk best goed gevonden Ik dacht al dat het zoiets moest zijn, maar ik was niet zeker