actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2018, 09:09
Elise.v*ndervliet Elise.v*ndervliet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Oosterlo
Posts: 55
Bijna helft leerkrachten in middelbaar stopt binnen vijf jaar

Leerkrachten in het middelbaar hebben het bijzonder lastig om voor de klas te blijven staan. Uit nieuwe cijfers blijkt dat bijna de helft binnen de vijf jaar de handdoek in de ring gooit. Een alarmerend hoog cijfer, zeker omdat er de komende jaren duizenden leerkrachten extra nodig zijn. De vakbonden eisen dat onderwijsminister Hilde Crevits (CD&V) eindelijk met een plan over de brug komt om de job aantrekkelijker te maken.

Met 5.391 waren ze in september 2011: het aantal mensen dat vol goede moed voor een job in een middelbare school koos. In 2016 stonden ze nog amper met 3.022 voor de klas. Dat betekent dat in vijf jaar tijd liefst 44 procent van de leerkrachten er de brui aan gaf.

Voorheen was altijd sprake van één op vier leerkrachten, maar dat ging enkel om leraren jonger dan 30 jaar. Nu zijn ook mensen meegenomen die op latere leeftijd kozen voor een job voor de klas. In het basisonderwijs is het verloop iets kleiner, maar ook daar trok één op vier leerkrachten binnen de vijf jaar de schoolpoort achter zich dicht.

‘Dit is slecht nieuws met het oog op het toenemende lerarentekort in Vlaanderen’, zegt Vlaams parlementslid Vera Celis (N-VA), die de cijfers opvroeg bij minister Crevits. Volgens het kabinet zijn jaarlijks tussen de 5.000 en de 7.000 leraren nodig, van wie 4.000 in het secundair.

Gedemotiveerde leerlingen

‘De uitstroom is een gigantisch probleem’, zegt Charlotte Struyve (KU Leuven). ‘Veel onderzoek wijst als oorzaak naar de shock bij de overstap van de leraren*opleiding naar de klas. Studenten worden dan geconfronteerd met de complexiteit van het beroep. Zo moeten ze bijvoorbeeld plots omgaan met de ouders van leerlingen, of moeten ze compleet gedemotiveerde leerlingen zien mee te krijgen.’

Vooral in de grote steden komt daar nog eens een grote diversiteit in de klas bovenop. Wat ook meespeelt: de hoge werkdruk en het feit dat starters vaak tijdelijke en/of deeltijdse opdrachten krijgen.

Crevits erkent de urgentie van het probleem, maar toch nuanceert ze de cijfers. Ze wijst erop dat de uitstroom van leraren niet hoger ligt in vergelijking met andere economische sectoren en dat de cijfers de voorbije jaren stabiel zijn gebleven. ‘Maar leraren zijn *gegeerd en het is belangrijk om hen in het onderwijs te houden’, zegt ze. ‘We nemen dan ook een reeks maatregelen.’

Zo besliste de Vlaamse regering recent om beginners meer werkzekerheid te geven door een vaste benoeming sneller mogelijk te maken en moeten scholen hen begeleiden om te vermijden dat ze tenondergaan in een moeilijke klas of verzuipen in het werk. Ook de lerarenopleiding wordt inhoudelijk versterkt.

Meer zuurstof

Een goede eerste stap, vindt vakbond COC, maar om het tij echt te doen keren is volgens secretaris-generaal Koen Van Kerkhoven véél meer nodig. ‘Je kan mensen enkel in het onderwijs trekken door te bewijzen dat de job aantrekkelijk is’, zegt hij. ‘Nu ligt die net langs *alle kanten onder vuur, bijvoorbeeld omdat er gesnoeid wordt in de mogelijkheden om loopbaanonderbreking te nemen. Leerkrachten krijgen er almaar taken bij en moeten voor alles wat ze doen een papiertje invullen. Er moet dringend meer zuurstof in het onderwijs komen, zodat leraren zich weer kunnen focussen op het lesgeven.’

Crevits spreekt al langer met de vakbonden over dat zogenoemde loopbaanpact, maar die onderhandelingen zijn on hold gezet in afwachting van een nieuwe studie. De kans is klein dat het pact er nog deze legislatuur komt.

Bron: De Standaard, 09/05/2018, http://www.standaard.be/cnt/dmf20180509_03505171

Eigen mening: Dit artikel kwam niet onverwacht uit de lucht gevallen. Toen ik de titel van het artikel zag dacht ik zelfs: "Staat dat nu weer in de krant?" Dat veel beginnende leerkrachten de handdoek alsmaar sneller in de ring gooien is intussen dus al een tijdje geweten. Toch zijn er op die tijd nog te weinig maatregelen genomen om dit cijfer te doen dalen vind ik. Ook in de lerarenopleiding merk ik deze tendens. Als leraar wordt er van je verwacht dat je een "multifunctionele duizendpoot" bent. Dit zorgt ervoor dat enorm veel studenten de brui er al aan geven, voor ze afgestudeerd zijn. De studenten die toch hun diploma behalen hebben al veel veerkracht verloren, wanneer ze pas aan de job kunnen beginnen. Het alarmerend hoge cijfer verbaast mij dus niet. Ik hoop dat minister Crevits met gepaste regelgeving en maatregelen op de proppen zal komen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.