actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th May 2018, 22:43
Isabelle.V*rbist Isabelle.V*rbist is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 64
Israël houdt hart vast voor spiraal van geweld na opening Amerikaanse ambassade morge

Een dag voor de feestelijke opening van de Amerikaanse ambassade in Jeruzalem is een grote delegatie uit de Verenigde Staten met onder meer Ivanka Trump en haar echtgenoot Jared Kushner aangekomen in Israël. In de Gazastrook worden morgen massale protesten verwacht, mogelijk opnieuw met doden.

De Verenigde Staten openen morgen, op de 70ste verjaardag van de stichting van Israël, de nieuwe ambassade in Jeruzalem. De verhuis vanuit Tel Aviv vloeit voort uit de controversiële beslissing van de Amerikaanse president Donald Trump om Jeruzalem te erkennen als hoofdstad van Israël.

De Israëlische regering is bijzonder tevreden met het manoeuvre van de voornaamste bondgenoot. "Jeruzalem is al drieduizend jaar de hoofdstad van ons volk, en enkel van ons volk", zo triomfeerde premier Benjamin Netanyahu vandaag voor aanvang van de wekelijkse ministerraad. Burgemeester Nir Barkat had het zelfs over "een stap die niets minder betekent dan de schepping van een nieuwe wereldorde".

Parade
Vandaag vond in Jeruzalem al een grote parade in de Oude Stad plaats om de 51ste verjaardag van de inname van Oost-Jeruzalem te vieren. Israël veroverde tijdens de zogenaamde Zesdaagse Oorlog van 1967 onder meer de Westelijke Jordaanoever en Oost-Jeruzalem. Later annexeerde Israël die gebieden, een stap die nooit internationaal erkend werd.

De verhuis van de Amerikaanse ambassade zet echter kwaad bloed bij de Palestijnen, die Oost-Jeruzalem als de hoofdstad van hun toekomstige staat aanzien. Naar verwachting zullen de Palestijnen in de Gazastrook en op de Westelijke Jordaanoever morgen massaal de straat opgaan om te protesteren tegen de opening van de Amerikaanse ambassade.

Gaza
Vooral in Gaza, waar al wekenlang wordt geprotesteerd, valt geweld niet uit te sluiten wanneer tienduizenden naar de afgegrendelde grens met Israël trekken. De voorbije weken vielen er al tientallen doden en honderden gewonden bij de protesten. Israëlische scherpschutters schoten daarbij zonder scrupules Palestijnen aan de overkant van de grens neer.

De Palestijnen vieren morgen geen feest, maar herdenken het begin van de 'Nakba' of 'catastrofe, zoals zij de massale exodus van Arabieren uit Palestina noemen na de stichting van de staat Israël.

"Zagen vrouw in buik geschoten worden"
VTM NIEUWS-journalist Robin Ramaekers en cameraman Jo Verstichel zagen vandaag met eigen ogen hoe een jonge vrouw in de buik werd geschoten aan de Gazastrook, omdat ze té dicht bij de grens kwam. “We zagen voor onze neus hoe een jonge vrouw in haar buik werd geschoten. Ze stond ongeveer honderd meter voor ons, té dicht bij de grens. Ze is genadeloos door een scherpschutter neergeschoten en zwaargewond naar het ziekenhuis afgevoerd.”

Het is dan ook bang afwachten voor morgen, zegt Ramaekers.“Er is opgeroepen om met meer dan honderdduizend mensen langs de grens op te komen en te manifesteren, en om te proberen om de grens te overschrijden.” Dat kan aanleiding geven tot een bloedbad, aangezien het Israëlische leger met scherp schiet op iedereen die op 100 meter van de grens komt.

Bron: De Morgen - https://www.demorgen.be/buitenland/...orgen-bdee7ba9/
Datum: 13 mei 2018
Eigen mening: De vreselijke situatie die er heerst in Israël, Palestina is er al zo lang als ik het me kan herinneren. Ik ken van het conflict vooral de grote lijnen maar niet de volledige historie en vind het daarom heel moeilijk om een kant te kiezen (als dat al nodig is). De mening die ik hier neerschrijf is dus gebaseerd op de feiten/artikels die mij vanuit de media hebben bereikt. Eerst en vooral vind ik dat de levensomstandigheden in de Gazastrook mensonwaardig zijn en dat het absoluut onaanvaardbaar is dat de Israëlieten op hen met scherp schieten vanaf dat ze op 100 meter van de grens komen. In wat voor een hypocriet Europa leven wij als het land dat gisteren nog het Eurovisiesongfestival won vandaag en morgen op honderden mensen met scherp schiet. Ten tweede vind ik het een uitermate slechte zet van Donald Trump om zich volledig te verzoenen met de Israëlieten door Jeruzalem te erkennen als hun officiële hoofdstad. Amerika is en blijft een belangrijke wereldmacht en in mijn ogen is het dan veel verstandiger om in dit delicate en ingewikkelde conflict een neutrale positie in te nemen. Wat mij vooral ergert is dat de mensenrechten van de Palestijnen op alle vlakken zwaar worden geschonden en dat de wereld met Amerika op kop dit gewoon laat gebeuren.

Laatst aangepast door Isabelle.V*rbist : 13th May 2018 om 23:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.