|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Bedrijven eisen van Europa schonere vrachtwagens
Bedrijven eisen van Europa schonere vrachtwagens
35 bedrijven, waaronder Ikea, Unilever en Colruyt, vragen Europa om constructeurs te verplichten de uitstoot met een vierde terug te dringen tegen 2025. Over net iets minder dan een maand voert de Europese Commissie voor het eerst een CO2-norm voor vrachtwagens in. Daarmee zullen constructeurs verplicht worden om het brandstofverbruik en dus ook de uitstoot van hun voertuigen tegen 2025 te verminderen. Maar met hoeveel procent precies? Daarover woedt op dit moment in Europese kringen een heftig debat. Vandaag krijgt Jean-Claude Juncker, de voorzitter van de Europese Commissie, een brief van 35 grote spelers uit verschillende lagen van de transportsector. Onder hen wereldspelers als Nestlé, Unilever en Ikea, maar ook Colruyt, kleinere transporteurs en de Belgische koepelfederatie van transporteurs Febetra. Met hun brief roepen zij de Commissie op om de vrachtwagenconstructeurs te verplichten de uitstoot van hun voertuigen tegen 2025 te verminderen met 24 procent in vergelijking met 2019. Als constructeurs daar niet aan kunnen voldoen, zouden ze een boete riskeren. Maar ACEA, de Europese vereniging van vrachtwagenconstructeurs, gaat daarmee niet akkoord. Ze laat weten dat ze* geen probleem heeft met de invoering van CO2-normen voor vrachtwagens, maar ‘ze moeten dan wel realistisch zijn’. ‘Onze leden (waaronder Volkswagen en Volvo, red.) geloven dat het een *realistisch ambitieniveau is om de uitstoot terug te dringen met 16 procent tussen 2019 en 2030, met een tussentijdse doelstelling van 7 procent tegen 2025. Dat is al behoorlijk uitdagend gezien het beperkte tijdsbestek, zeker als je weet dat de productie van voertuigen die in 2025 verkocht zullen worden, nu al bezig is.’ Nooit gezien Transport & Environment, de ngo die het initiatief nam voor de brief aan de Europese Commissie, vindt een afname van de uitstoot met gemiddeld een procent per jaar ‘totaal onaanvaardbaar’. ‘Dat is niet eens beter dan wat de sector vandaag doet zonder normen’, zegt Stef Cornelis van T&E. ‘Behoorlijk frappant voor een sector die claimt dat het terugdringen van het brandstofverbruik een absolute prioriteit is.’ Volgens Cornelis is de brief ‘een signaal van een nooit eerder geziene en zeer brede coalitie’. ‘De Commissie kan deze oproep niet naast zich neerleggen als ze haar klimaatdoelstellingen wil realiseren.’ Die doelstellingen zijn vastgelegd in het klimaatakkoord van Parijs. De uitstoot van broeikasgassen in Europa moet tegen 2030 zijn afgenomen met veertig procent, om zo de opwarming van de aarde onder de twee graden te houden. Om daarin te slagen, schrijven de bedrijven in hun brief, kan Europa niet om de transportsector heen. ‘Die is Europa’s grootste klimaatprobleem’, luidt het. Hij is goed voor 27 procent van de totale CO2-uitstoot en die stijgt al drie jaar op rij. De vrachtwagens nemen een vierde daarvan voor hun rekening. Naast de ‘ambitieuze’ uitstootnormen vragen de bedrijven in hun brief ook quota voor de constructie en verkoop van elektrische vrachtwagens. Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20180417_03468177 Datum: 18-04-2018 Mijn mening: Ik denk dat dit een goed initiatief is. Met deze brief zetten ze druk op de Europese Unie om CO2-norm te verstrengen. Wat natuurlijk goed is tegen de opwarming van de aarde. Ik verschiet er wel van dat dit initiatief komt van de bedrijven zelf en niet meteen de vraag is van Europa. Als je kijkt vanuit een economische standpunt hebben deze bedrijven niet echt baat aan een verstrengde CO2-norm. Minder CO2 uitstoot betekent namelijk dat de technologie die in de motoren van de vrachtwagens zit moet verbeteren. En die verbetering komt niet gratis uit de lucht vallen. Onrechtstreeks zou deze verstrengde CO2-norm dus leiden tot een duurdere aankoopprijs van de vrachtwagens. Dus chapeau aan deze bedrijven dat ze een deel van hun eigen economie aan de kant kunnen zetten voor het milieu of zit er iets anders achter? |